Bästa vintertäcket?

Hur är PE i storlek jämfört med amigo bravo?
Känns lite risky att beställa om det sitter skit sen..

Min unghäst har breddat sig rejält och täckena som satt som en smäck börjar bli trånga i bogen.
Rambo optimo borde ligga bättre men med tanke på att han är just unghäst så känns de pengarna som bortkastade. Han är inte helt snäll med sina täcken, de är ruskigt kul att äta själv på... :devil:
 
Hur är PE i storlek jämfört med amigo bravo?
Känns lite risky att beställa om det sitter skit sen..

Min unghäst har breddat sig rejält och täckena som satt som en smäck börjar bli trånga i bogen.
Rambo optimo borde ligga bättre men med tanke på att han är just unghäst så känns de pengarna som bortkastade. Han är inte helt snäll med sina täcken, de är ruskigt kul att äta själv på... :devil:

Det går inte riktigt att jämföra tycker jag. PE har en mkt bättre passform men de är också större, går längre ner på sidorna osv. Jag har PE på alla mina hästar och de är av olika modeller och typer (dock halvblod) och inte en enda har någonsin haft skav eller haft ngt PE täcke som tryckt eller legat dåligt. Har provat olika modeller. Lucanta är inte riktigt lila hållbart som Buster eller titan täckena men min ena unghäst slaktade ett hw regntäcke på 1-2 dagar men peppar peppar inte lyckats slakta ett Buster. Det går ju att skicka tillbaka om det ej skulle passa men jag har aldrig behövt skicka tillbaka ngt av mina iaf.
 
Det går inte riktigt att jämföra tycker jag. PE har en mkt bättre passform men de är också större, går längre ner på sidorna osv. Jag har PE på alla mina hästar och de är av olika modeller och typer (dock halvblod) och inte en enda har någonsin haft skav eller haft ngt PE täcke som tryckt eller legat dåligt. Har provat olika modeller. Lucanta är inte riktigt lila hållbart som Buster eller titan täckena men min ena unghäst slaktade ett hw regntäcke på 1-2 dagar men peppar peppar inte lyckats slakta ett Buster. Det går ju att skicka tillbaka om det ej skulle passa men jag har aldrig behövt skicka tillbaka ngt av mina iaf.

Tack för svar.
Min har 155 i horseware, bör jag ta samma storlek i PE, eller är de avsevärt större?
Han har inte skav av sina täcken, men det är ändå tightare än hur jag vill de ska sitta.
Skicka grejer till uk kan vara ganska dyrt, slipper gärna det.

Bild på min köttbulle... det är ganska mycket front i honom..
829401C9-4502-4E45-9BCD-FA373A2E2DA7.jpeg
 
Tack för svar.
Min har 155 i horseware, bör jag ta samma storlek i PE, eller är de avsevärt större?
Han har inte skav av sina täcken, men det är ändå tightare än hur jag vill de ska sitta.
Skicka grejer till uk kan vara ganska dyrt, slipper gärna det.

Bild på min köttbulle... det är ganska mycket front i honom..
Visa bifogad fil 23096
Jag gick från hw till PE när jag bytte och har köpt samma strl till alla som de hade i hw. Det kan upplevas först att hästen ser ut att drunkna i PE men det är bara för det blir ovant med att gå från kortare till längre på sidorna. :D Svårt för mig att säga om din också kan ha samma strl utifrån en bild men jag hade nog själv kört på samma iaf.
 
Shires Typhoon, super nöjd med mitt.
1680 i denier, håller för min som går på lösdrift med unghästar:)
Ja det är bra tyg men sitter dessvärre skit på mitt djur. Stryper fram och glider snett bak :banghead:
Jag tycker HWs 1000D är rena skiten, min häst som aldrig fått en reva i ett täcke fick det i sitt HW.
Nu har jag iofs PEs Titan, men det går ju inte öht att jämföra med HW, så mycket bättre. Om du kollar på omdömena på PE kan du kanske utläsa vad folk tycker om Buster.

PEs Lucanta har ju annars 1200 D:)
Tack för info. Då har jag bara en tveksamhet kvar och det är avsaknaden av V-knäppning. Pålles hals är lågt ansatt och han ströps i sina vanliga täcken innan han började med Rambo. Varför ska det vara så svårt?

Lucanta ser fina ut men det är en söm längs med hela ryggen? Helt idiotiskt och kommer orsaka läckage förr eller senare.
 
Ja det är bra tyg men sitter dessvärre skit på mitt djur. Stryper fram och glider snett bak :banghead:

Tack för info. Då har jag bara en tveksamhet kvar och det är avsaknaden av V-knäppning. Pålles hals är lågt ansatt och han ströps i sina vanliga täcken innan han började med Rambo. Varför ska det vara så svårt?

Lucanta ser fina ut men det är en söm längs med hela ryggen? Helt idiotiskt och kommer orsaka läckage förr eller senare.

Har ingen söm längs ryggen på mina lucanta :)
 
Mina hästar har samma storlek hos PE som de brukar ha när det gäller flugtäcken och transport-/stalltäcken men när jag beställde ett regntäcke blev det enormt i den vanliga storleken.

Köper normalt 6,6 som brukar motsvara 145cm men regntäcket i den storleken rymmer gott och väl en 155cm häst så om jag vågar prova med utetäcke igen blir det en storlek mindre än vanligt.
 
Coolt... det ser verkligen ut så på bilderna på hemsidan, både utgående modell och de nyare?
Såg det men iaf är det inga längs ryggen på mina. Kanske det är ngt de lagt till. Har iofs också haft tybalt som har de som går på sidorna eller hur man ska beskriva det och de täckena är 4 år gamla men aldrig läckt ännu iaf :)
 
Svårt att säga vad du bör ta men blir lite fundersam om 6,0 är 135 och 5,9=130? 6,3 är iaf 140.

Om 6,3 är 140 bör storleken under (6,0) vara 135 och storleken under det, 5,9, vara 130. Blir nojig att det blir fel, inte så lätt att lämna tillbaka :meh: Borde fungera med ett 130 om de är stora i stl. Är som sagt väldigt nätt och kort i ryggen, vill inte det ska hänga ner i marken på sidorna :p
 
Om 6,3 är 140 bör storleken under (6,0) vara 135 och storleken under det, 5,9, vara 130. Blir nojig att det blir fel, inte så lätt att lämna tillbaka :meh: Borde fungera med ett 130 om de är stora i stl. Är som sagt väldigt nätt och kort i ryggen, vill inte det ska hänga ner i marken på sidorna :p

6,3 är 140, 6,0 är 130, 5,9 är 125.
Egentligen matchar det ju inte HELT perfekt (6,0 är typ 133) men det är så det brukar "översättas" :)
 
Jag köpte nyligen två sådana här täcken, de heter Navy Plus från Haglunds, 200 gram, 569 kr. Jag tycker 200 gram räcker här i södra halland, blir inte superkallt oftast. Jag är nöjd med både pris och funktion än så länge. Det stod emot ösregn häromdagen, känns lätt och luftigt i materialet. Kanske inte tillräckligt tjockt för vad TS söker men jag vill ändå tipsa om det ifall någon annan tycker 200 gram räcker. Så smidigt med avtagbar hals, det har jag aldrig haft förut.

47680299_10156185683279426_1432053662556880896_n[1].jpg
 
Mina hästar har samma storlek hos PE som de brukar ha när det gäller flugtäcken och transport-/stalltäcken men när jag beställde ett regntäcke blev det enormt i den vanliga storleken.

Köper normalt 6,6 som brukar motsvara 145cm men regntäcket i den storleken rymmer gott och väl en 155cm häst så om jag vågar prova med utetäcke igen blir det en storlek mindre än vanligt.

O Jag som beställde ett Lucanta i 7,0" förra veckan, min häst lär drunkna...
Har tidigare haft 6,9" på Amigo och Rhino i alla år men nu har hästen musklat sig såpass att de är något tighta. Hon har i dagsläget 7,0" i Bucas och 6,9" i Rambo.
 
Beställt ett Premier Equine Cellular Adobe 450g. Tack för alla tips, detta verkar toppen med fördelat foder. Är ju inte överdrivet kallt i Skåne, även om min häst tycker det 🙄
 
Om någon är intresserad så mejlade jag PE gällande Lucanta. Täckena har en söm längs ryggen för att de har en padd på var sida om manken sedan 3 år tillbaka. Då krävdes den sömmen för att få till designen. Men det ska inte ha påverkat vattentätheten (åtminstone inte så att någon hört av sig och klagat antar jag)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: Lemeie
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vilken är den bästa tvättpåsen? Jag tvättar mycket eksemtäcken och är trött på att maskinen blir full med päls. Köpte en påse på...
Svar
11
· Visningar
636
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp