Bästa vs Värsta tiden i ditt liv

Fast hästarna var (och är!) ju något trevligt och bra i alla fall. Och marathonmedaljen känner jag fortfarande på med viss stolthet, så allt var ju inte elände. :) Bara alldeles för mycket med för lite stöttning.

Livet är ju sällan bara elände, som andra varit inne på.

Att kunna springa ett marathon är så jävla imponerade. :rofl: Jag hade själv marathonplaner för fem år och tjugo kilo sedan. Nu försöker jag omfamna min kroppshydda och satsar på tunga vikter istället. :p
 
Bästa året:
2017.
Ålder: 19-20 år.
Blev (juridiskt) med häst den 23e december 2016. Igår firade jag 11 månader som ägare till mitt livs kärlek, Herr Häst. (Vi firar förövrigt 3 år tillsammans i vår, men det är en annan historia). Trots skador under våren, gjorde vi vår livs tävlingssäsong nu under hösten, med bl.a. flera personliga rekord i LB:3 och dessutom debut i LA:3.

Därtill började jag på högskolan i grannorten veckan före att jag fyllde 20 år - vilket kan vara något av det bästa som hänt i mitt liv. Det började med två veckors helt oförglömlig inspark, som helt seriöst kan vara två av de allra bästa veckorna i mitt liv. Sedan har vardagen, en kombination av plugg och ridning toppad med studentaktiviteter, rullat på under hösten. Även om det enstaka dagar varit tufft att få ihop tiden, då jag inte har någon medryttare, har det ändå funkat förvånansvärt bra. Studentlivet har också förändrat hela mig från grunden. Den blyga och rätt introverta tjejen med vissa obehagskänslor inför killar, har för första gången "blommat ut" på allvar, hittat sin plats i det helt fantastiska studentföreningsgänget och börjat kunna umgås med killar utan de minsta obehagskänslor. :love: Det var också tidigare i höstas jag tog mod till mig och på allvar gjorde upp med de sista kvarvarande spillrorna av mitt förflutna.
Kort och gott, jag lever i min högsta dröm just nu! :heart

Sämsta åren:
2003-2013, särskilt 2011.
Ålder: 6-16 år (13-14 år).

Grundskolan var ett 10 år långt helvete för mig. Gick i 6 skolor totalt, 4 st under en 12 månaders period (januari 2011-januari 2012). Problemet var egentligen tvådelat: Dels var jag mer eller mindre "för smart" för den årskursen jag gick i hela tiden, och dels blev jag svårt mobbad. Det förstnämnda kom dock att hamna i skuggan av det senare under stora delen av tiden. 2011 var året jag fick uppleva "allt" - i negativ bemärkelse. Det började med ett rätt så brutalt överfall med sexuella förtecken på en rast tisdagen den 25/1-11. Efter det mådde jag så dåligt att jag, trots att det egentligen var den grundskolan jag både dittills och öht trivdes bäst i, inte kunde återvända; jag bytte skola på fläcken. Så i februari började jag på den andra skolan det året. Jag skulle dock bara komma att gå där terminen ut, då jag bl.a. nästan fick mitt hår uppeldat 4e dagen, var hemskt utfryst och bara var centimeter från att bli huggen med en stor sax i magen på en syslöjdslektion. Efter sommaren började jag i 8an, vilket också betydde ny skola och ny klass. En klass med fördelningen 20/4 till killarna - vilket visade sig vara totalt dömt att misslyckas. :grin: Inte nog med att det var som att sitta i en apbur på lektionerna, jag fick också motta dagliga trakasserier för mitt utseende, intellekt och hästintresse på daglig basis, såväl IRL som på nätet. Därtill blev jag både verbalt hotad själv, och mina föräldrar dödshotade på nätet. Blev misshandlad ett ca. 30 tal gånger, en gång så illa att hela min ena överarm var mörkblå/lila. Därtill kom en idiot på att denne bodde bara knappa halvkilometern från mig, och utnyttjade det till att ägga huset 8 ggr, samt repa och punktera våra bilar. :banghead:
Upplevde inte heller att jag fick det minsta stöd av skolan - tvärtom kände jag mig otroligt motarbetad :(
Vid denna tid mådde jag otroligt dåligt, hade ett eskalerande självskadebeteende och även självmordstankar. Var också i stort sett livrädd för killar.
Så efter jul var det återigen dags att byta skola. Hamnade på en skola som jag egentligen skulle börjat på redan i 6an (då skolorna här är F-5), men inte ville då jag fått dåliga vibbar av den. Och mycket riktigt. Inte nog med återkommande trakasserier, fick även en blomkruka i huvudet en gång, saker stulna flera gånger och lärare som motarbetade mig. Där "tvingades" jag dock gå kvar tills jag slutade 9an....

I gymnasiet blev det dock bättre. Jag var inte mobbad, men jag och de andra i klassen var till stora delar "på helt olika plan" rent mentalt och intressemässigt, så jag höll mig mest för mig själv och lite med andra från andra klasser. Bytte till distans efter 1 år då jag inte hade lärt mig ett skit och blivit undantagen från både läxor och utvecklingssamtal pga. "jag var så intelligent och trevlig". :banghead:
Jag trodde att jag lagt allting bakom mig redan här, men det var först när allting ställdes på sin spets nu när jag började på högskolan, jag insåg att så inte var fallet. Nu har jag som sagt till 100% lagt allting bakom mig, och mår bättre än jag någonsin gjort tidigare :heart
 
Bästa:
  • Just nu: bra jobb, bra ekonomi, bra liv. Min älskade man hos mig :heart
  • Mina perioder utomlands - dels när jag bott i andra länder men även många resor (särskilt med och till vänner).
  • Min tid med mina hästar :heart.

Sämsta:
  • När min pappa var sjuk.
  • När min syster var otrygg och olycklig pga rövig man.
  • När jag led av psykisk ohälsa och bara gick runt och ville dö. I flera år.
  • När jag hade ett jobb jag hatade och ett liv jag hatade (sammanföll med ovanstående).
Intressant tråd!!
 
Spinoff på tråden om att hinna leva.
Vad minns du som bästa vs värsta perioden i ditt liv?

Bästa: Studenttiden i Lund. Ser bara tillbaka på de åren med lycka. Det hände så mycket roliga saker, jag hade gott om socialt liv, hann träna och leva ett socialt rikt liv, samtidigt som studierna var stimulerande. Det mer fria livet passade mig som handen i handsken.

Sista året på gymnasiet var också en bra period med mycket vänner, roliga upptåg etc.

Värsta tiden; har haft tre inte så roliga perioder;
1. När jag slutade plugga och började jobba. Flyttade till ny stad och kände mig väldigt ensam. Helgerna var en pina. Kändes som alla hade nån förutom jag. Därefter pendlade jag ett år till annan ort. Var borta typ 6.16-18.15 varje vardag. Jag var så sliten.
2. När jag blev sjuk i malignt melanom. Även om det har gått bra så var det jobbigt även några år efter operation, främst psykiskt.
3. Just nu eftersom jag har en fotsmärta som inte vill ge med sig och vi väntar på utredning kring barnlöshet. Ffa fötternar skit eftersom jag älskar att röra mig och vara ute.
Gymnasietiden älskade jag. Hängde runt med kompisar, hade koll på livet och mådde allmänt ganska bra, trots att jag var ätstörd och lite trött på mycket. Sämsta tiden hitills var nog 2008-2009 i slutet på min universitetstid då jag gick igenom stora operationer, inte kunde vara sjukskriven pga studierna utan gick runt i mitt töcken, hade blivit av med allt jag brann för och dessutom blev dumpad mitt uppe i allt. Det var så svart då och jag var så ensam.

Vad jag kommer tycka om tiden nu i framtiden vet jag inte. På ett sätt utvecklas jag konstant och gör saker jag brinner för. På ett annat sätt är allting rörigt in absurdum, min arbetssituation är så störd så jag inte kan förklara den ens för min sambo och jag önskar jag kunde lämna jobbet pang bom utan dåligt samvete, men det kan jag inte för jag brinner för det för mkt. Jag lär mig mycket och jag kommer alltid ha nytta av det som händer/har hänt de senaste 2 åren. Jag hoppas det inte blir en period jag ser tillbaka på som det som smällde mig in i väggen.
 
Värsta:
* 2001 vinner by far - 12 år gammal. Min morfar och min farmor gick bort med 4 månaders mellanrum. Stod väldigt nära båda två. Kaos i livet, svår separationsångest som följd.
* Första åren på gymnasiet (2004-2006) - svajigt med ångest, skolk och allmänt tonårskaos.
* Hösten 2012 - Extremt tungt på dåvarande arbetsplatsen, livskrisigt, visste inte riktigt var jag skulle ta vägen eller vad det skulle bli av mig.
* Hösten 2013 - psykisk ohälsa och höga krav på mig själv. Började på vad som kändes som en evighetslång utbildning jag aldrig trodde jag skulle ta mig igenom.

Bästa:
* Långresa med en kompis direkt efter gymnasiet (2008).
* 2009-2011 Drev visserligen runt en del och hade ingen plan för framtiden men jobbade, red mycket och hade roligt med mina vänner.
* Nu ändå. Trots späckat schema, mycket stress och skolångest är jag ändå rätt nöjd med var livet är på väg och hur det ser ut. Önskar något mer stabil ekonomi samt fler resor men det kommer efter min examen som är jan -19.
 
Bästa: Just nu.
Har fantastiska vänner, underbar sambo, världens bästa bebis och står närmare mina föräldrar än någonsin.

Sämsta: Min depression runt 2011
Hade en dålig pojkvän, mamma blev sjuk, hästen dog och allt var bara nattsvart.
 
Spinoff på tråden om att hinna leva.
Vad minns du som bästa vs värsta perioden i ditt liv?

Bästa: Studenttiden i Lund. Ser bara tillbaka på de åren med lycka. Det hände så mycket roliga saker, jag hade gott om socialt liv, hann träna och leva ett socialt rikt liv, samtidigt som studierna var stimulerande. Det mer fria livet passade mig som handen i handsken.

Sista året på gymnasiet var också en bra period med mycket vänner, roliga upptåg etc.

Värsta tiden; har haft tre inte så roliga perioder;
1. När jag slutade plugga och började jobba. Flyttade till ny stad och kände mig väldigt ensam. Helgerna var en pina. Kändes som alla hade nån förutom jag. Därefter pendlade jag ett år till annan ort. Var borta typ 6.16-18.15 varje vardag. Jag var så sliten.
2. När jag blev sjuk i malignt melanom. Även om det har gått bra så var det jobbigt även några år efter operation, främst psykiskt.
3. Just nu eftersom jag har en fotsmärta som inte vill ge med sig och vi väntar på utredning kring barnlöshet. Ffa fötternar skit eftersom jag älskar att röra mig och vara ute.
Värsta var högstadiet då jag förutom dåliga familjeförhållanden (De var ju hemma uppväxten dock) även blev mobbad i skolan.

Bästa tiden var när jag flyttade hemifrån och pluggade samt nu när jag är lyckligt gift och är välsignad med två underbara barn. :love:
 
Bästa tid: denna sommaren. by far.

Sämsta tid: skoltiden. mobbing och föndredse, sexuelt våld. tre mordförsök, missandel var vardag. oftast var det mitt fel om jag förökte få hjälp. men blev bara straffad för allt. försökte ta mit liv ofta.
 
Kul med spin off. :laugh:

Min tråd till trots, min bästa tid är nu! Jag har tre underbara hästar, jag har dem så jag har nära och kan göra som jag vill, men utan det tunga jobbet med "egen" gård som jag hade i norr. Får jag bara snurr på rutinerna med jobbet kommer det bli suveränt bra! Så nöjd att jag följde mitt :heart och flyttade söderut igen.

Min värsta tid var 2001-2006, då jag var i ett extremt destruktivt förhållande. Försöker dock se att det gjort mig starkare, så jag gör det JAG vill och struntar i vad folk tycker. :p
 
Värsta: 2014-2016. Psykiskt sjuk make, långdragen och ledsam separation och flytt till nytt eget boende med bebis och fyraåring. Hästen, som jag hade haft i 13 år, fick benet avsparkat 2015 dessutom men jag var så körd i botten att jag knappt kunde gråta.

Bästa: Det mesta annars med lite undantag. Barnomen på föräldragården var guld! Åren på universitetet också mestadels. Då gick det bra med hästen också. Och nu!
 
Värsta tid: 5 till 11 års åldern. Led av ångest, skolfobi och oerhörd separationsångest från mamma, hade sån ångest att jag blev ömsom utåtagerande och i nästa stund apatisk, försökte rymma och hoppa framför tåget. Blev inlagd på barnpsyk i tre månader och sen blev det bättre. Kan fortfarande få sådana skuldkänslor för hur min familj led även om jag vet att det inte var något jag kunde hjälpa.

Bästa: Mest euforisk var nog tiden när jag flyttade hemifrån vid 19, bodde ihop med mina två bästisar och studerade (well, festade hehe), annars mår jag rätt bra nu, med min hund och lugna vardagslunk. Men visst finns ju en del att förändra.
 
Bästa: Började när jag träffade min sambo första gången, vilket var 29 maj 2015, och det bara fortsätter! Vi har flyttat till en underbar lägenhet, skaffat hund nr 2, jag köpte mig min drömbil och kom in på drömutbildningen. Mitt liv är så fantastiskt fint att jag ibland gråter av glädje.

Sämsta: Från första klass som började 1995 till nionde klass som slutade 2004. Helt ärligt, min mobbning går inte att beskriva.

2005 - 2011 var jag i ett förhållande med en av världens vidrigaste människor som misshandlade mig psykiskt till en början men när vi sedan blev sambos blev det även fysiskt och sexuellt. Hade bestämt mig för att avsluta livet i november 2011 då jag var övertygad om att det var ända sättet att bli fri och tyckte att det spelade ju ändå ingen roll om jag dog, det var ju ändå bara en tidsfråga till han skulle slå ihjäl mig. Min livsglädje tog mobbarna och han död på för flera år sedan.

För att göra en lång historia kort så accepterade inte min bästa vän att jag skulle avsluta mitt liv utan hjälpte mig fly istället. Det är en tacksamhet jag bär på som inte går att återgälda.

Februari 2013 slutade jag tvärt med mitt tablettmissbruk. Abstinensen var fruktansvärd och dumt (?) nog skötte jag det helt själv utan professionell hjälp. Firar 5 år som ren (nykter?) nu i februari 2018.
 
Min värsta tid var nog som tonåring/ung vuxen. Bodde hemma ganska länge och blev dagligen psykad av min mor som närmast kan beskrivas som psykopat och alkoholist. Jag fick dagligen höra att jag var fet, ful och korkad. Efter några år av den psykiska misshandeln var det också vad jag blev. Hade inget självförtroende överhuvudtaget. Jag hade nästan inga vänner då jag drog mig undan helt, mådde så himla dåligt. Mina syskon flydde hemmet men mina hästar höll ju mig kvar.

Blev också alltid tråkad/hånad för arbetet jag hade. Kände alltid att mina föräldrar fick skämmas över mig. På jobbet var det också ganska inskränkta, trista arbetskamrater som jag inte trivdes särskilt bra med. För mesig för att säga ifrån...

En dag fick jag nog och bestämde mig för att studera. Blev bland de duktigaste i klassen och högsta betyg i Ma och Naturkunskap gjorde att jag växte otroligt mycket som människa. Sedan följde några år av rolig studietid samtidigt som jag började tävlingsrida och utvecklades ganska mycket som ryttare.
En underbar tid i mitt liv som andades framtid ! Absolut en av de bästa tiderna i mitt liv.

Under senare år, träffade min make, som också var min ungdomskärlek. Och vi har idag världens finaste familj tillsammans :heart Också fina år, alla 12, sen vi gifte oss.

Har ganska nyligen börjat ett nytt arbete också, så jag ser framtiden an. Det känns bra. Trivs otroligt bra med mina arbetskamrater och arbetsklimatet på nya arbetet. Jag får lära mig nytt varje dag och utvecklas. Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle ske och den rekryterande personen som valde in just mig, ja, han vet inte om det men han är guld värd i mina ögon. Inte ett enda nedvärderande ord har jag hört om mitt förra arbete och det är första gången i livet som jag upplever det.
 
Oj, vilken konstig frågeställning! Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det för jag delar inte in mitt liv i bra eller dåliga perioder. Mitt liv är som mitt liv är och jag tänker att ur kriser kommer utveckling, vilket i sin tur leder till att jag hanterar livet bättre för varje kris som kommer.

Jag vill leva i nuet och inte älta tillbaka i tiden och tänka att det var bra då och inte känna att jag har det lika bra nu, eller tvärtom att jag hade det så dåligt då. Nä, livet är som livet är. Det är klart att det finns perioder som är mindre bra, men i det stora hela är det ju det som är livet. För att uppskatta uppgångarna måste man vara med om motgångar också.
 
Alltså jag får säga att typ mina första år i livet har varit fenomenala men från typ 8 års ålder har jag mått sådär i perioder vilket gör att mycket av livet är rätt tja, typ grått för mig. Det har definitivt funnits bra stunder i tillvaron fram tills nu men jag skulle nog inte kunna säga att den bästa tiden var då och då eftersom varje period av livet (om en inte räknar dagar) har varit både bra och dåligt.

Det enda undantaget till det är väl första halvåret med Svansson tror jag (och framförallt dagen jag hämtade hem honom :love: ) - hade lämnat rövhattig idiot, pluggade på distans, hade förvisso flyttat hem men jag gillar att bo med mina föräldrar och livet med hund var helfestligt i det stora hela.

Nu har jag fortfarande kvar Svansson och han gör mig så obeskrivligt lycklig stundtals och jag får nog säga att han varit min räddning i många lägen, samt att livet i stort ändå rullar på helt okej med fin sambo, jobbig och gullig katt ( :D), halvt fungerande jobb osv. Men efter alla år av toppar och dalar, sjukskrivningar och ångest är jag mest utmattad så jag har liksom svårt att känna mig lycklig och nöjd trots attt livet nog är bättre än på många år :(
 
Den här sommaren/hösten kommer jag nog de tillbaka på som både bästa och värsta. Mycket oro, stress och rädsla - kombinerat med glädje, skratt och avslut av tunga projekt.
Min mamma insjuknade i lungcancer i somras, men efter ett fantastiskt snabbt bemötande av vården är hon botad sedan en månad tillbaka :heart det har varit tunga månader med emotionella kast fram och tillbaka, ständig oro och lite livskris.
Vi har renoverat ett hus och samtidigt renoverat en ladugård för min verksamhet på semester och fritid. Enormt mycket jobb, för något som både totalstressat sönder mig och samtidigt varit jätteroligt. Samtidigt har jag haft galet mycket på jobbet, och det kommer snarare öka än minska den närmsta framtiden. Jag älskar mitt jobb, men det är slitigt med mycket stress och korta deadlines.
Nu är vi äntligen i hamn med renoveringarna, uppstart av företaget och bitarna börjar falla på plats. Den här hösten har verkligen svetsat samman mig och sambon, jag hade klarat det utan honom :heart

Annars måste jag nog säga att jag levt ett förhållandevis friktionsfritt liv. Jag har alltid trivts bra i skolan, jag älskade att läsa ridsport och bo på naturbruksgymnasie, där jag fick mängder av vänner för livet. Det finns så klart flera händelser som varit jobbiga, identitetskriser, förhållanden som pajat osv, men lyckligtvis har det ofta sammanfallit med något som ändå gör tillvaron mer positiv än negativ. Jag känner mig oerhört tacksam för detta, särskilt när jag blir påmind om hur jävligt andra kan ha haft det i en sån här tråd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp