Bättre dressyr, domare, tränare och sadelns betydelse - Utbruten från Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit; anläggningen var underbart fin och tävlingen otroligt välarrangerad! :heart

Däremot är det första gången jag verkligen känner att min bedömning av ritten inte överensstämt med domarens poäng, i negativ bemärkelse. :(
Liten disclaimer bara innan jag råkar starta något form av ramaskri: Domaren har all rätt i världen att döma precis hur denne vill. Ingen skugga ska falla över denne! Därtill var de kommentarerna jag fick väldigt spot on! :up: Det var det just poängen jag inte riktigt höll med i, tyvärr. :down:

Rent allmänt denna säsong har vi legat på lite lägre procent än förra dito. Förra säsongen låg vi kring 55-60% i såväl LC som LB. Denna säsong har vi mer rört oss kring 50-55%. Hursom.
Sitsen har alltid varit mitt stora problem. Då jag i någon mån skulle kunna ses som "lite (för) kort" på H.H, krävs det en enorm bålstyrka från min sida för att kunna rida honom på ett bra sätt. Särskilt i en kontext av att han är både bred/maffig, rätt känslig, oerhört pigg och i viss mån stark, samtidigt. Den bålstyrkan har jag inte riktigt, och aldrig haft, varför jag allt som oftast suttit som en halvtom potatissäck och inverkat därefter. I dagens LC:1 hade jag en väldigt bra känsla. H.H var för engångsskull faktiskt lagom pigg (halleluja!), men samtidigt alert och riktigt lösgjord. Jag tyckte min sits och inverkan verkade bättre än vanligt. När jag sedan fick se pappas kamerabilder (se ett smakprov nedan!) överträffade t.om. de "objektiva" bilderna den subjektiva känslan - det har aldrig hänt tidigare! :love: Min sits såg t.om. ännu bättre ut på bild än vad den kändes IRL! Så bra sits som jag hade idag, har jag nog aldrig haft på en tävling. Inverkan blev ju givetvis betydligt bättre än vad den brukar tack vare det. Jag vet att min underskänkel fortfarande är lite väl långt bak, men jämfört med hur illa jag brukar sitta, är detta ändå en klar förbättring.
Vi gjorde däremot några missar i programmet. Galoppvolterna såg ut som ägg, vilket givetvis kostade en hel del poäng - med all rätta. Därtill blev ett avbrott galopp-trav väl hastigt. Dock var jag ändå (och är fortfarande!) otroligt nöjd, i synnerhet med hur bra sits och inverkan jag hade, men även i allmänhet med hur programmet utfördes. Jag menar, vi har en betydligt lägre "lägsta-nivå" än många av de andra vi tävlar emot har, men utifrån vår kontext var detta ändå en riktigt bra dag, med ett riktigt bra program.

För detta belönades vi med 49%. Vårt i särklass lägsta resultat i såväl LC öht, som LC:1 specifikt, någonsin. :cry: Då började jag ändå rida LC under min ridskoletid typ 2012, när jag hade ridit i 4 år. Hur det såg ut då, vill ni inte ens veta, vill jag lova. :p (Och då låg jag ändå kring 52-54% ofta!) Vid något tillfälle har jag varit enda uppe i 62.5% i LC, dock LC:2 (där jag generellt ligger lite högre än i :1an!). Har för mig att mitt rekord i LC:1 är typ 60% blankt. Båda dessa med H.H och antagligen pga.

väldigt snälla/"högbedömande" domare. Att vi absolut inte var på den nivån idag, med tanke på mitt generellt sett kassa underskänkel-läge och de missar vi ändå gjorde, är jag absolut helt med på. Senast vi red LC:1 var i mitten av maj. Då fick vi typ 53.5%. Hur vi lyckades med det har jag fortfarande ingen aning om, för det programmet var ett enda stort misstag från början till slut. Då var det lättare att säga de få (typ 3) momenten som gick "någorlunda okej", än de typ 14 stycken som var en fullkomlig katastrof. Den domaren var nog väldigt snäll i sin bedömning, för jag förtjänade verkligen inte de 53.5%! :up: Hursom.
Jag är väldigt självkritisk i allmänhet och när det kommer till ridning i synnerhet. Oftast om min åsikt öht skilt sig, har det som ovan, varit att jag tyckt att domaren har strösslat poäng över en skitritt. Inte tvärtom.
Som sagt, denna ritt var absolut inte så superfantastisk varken ur våran i allmänhet, eller en objektiv kontext i synnerhet. Min sits och inverkan var klart bättre än vad den brukar vara, men det var absolut inte på något sätt en felfri och perfekt ritt så. Redan när jag gick av banan, bara utifrån min subjektiva känsla (alltså långt innan jag pappas kamerabilder!) tänkte jag "det är såhär 53.5% verkligen ska kännas!" (för att referera till senaste LC:1an). Att jag skulle få 50% kändes helt givet, men jag tänkte att jag kanske även skulle vara uppe och nosa på de där 55% också. Under allmänt intryck fick vi 5 på form, 4 på sits och 4 på inverkan... Absolut att allt blev pannkaka i speciellt ena galoppen men sekundärt sett i båda (vilket även påverkade sits och inverkan!) men som jag resonerar så kanske vi skulle haft 5.5 på form, och åtminstone 4.5 på sits och inverkan. Möjligen 5or där, men åtminstone 4.5or. För absolut i enstaka moment var sitsen och inverkan sämre, och även överlag var min underskänkel inte där den borde varit, men 4.5or tycker jag nog ändå att vi var värda. Samt runt/strax under 55% i resultat, istället för 49%.

Men men! Det är känslan och utvecklingen vi lever för och på! Och denna förtas inte av att vi inte riktigt var överens om poängen. Därtill får jag revansch i LC:1 redan nästa helg! :up:

Om nu någon orkat läsa enda ner hit... :rofl:
Här kommer iaf några av de bilder pappa fotade.

Framridningen:
34384018_1528946870561973_8438191954323308544_n.jpg


34339940_1528947077228619_4056697237860777984_n.jpg


Banan/programmet:
34449077_1528949597228367_7213868512501039104_n.jpg


34207145_1528950527228274_3428797981535502336_n.jpg


34480931_1528950757228251_5781234178955673600_n.jpg


34473604_1528951130561547_8272464181576335360_n.jpg


34395864_1528951243894869_3189075794953502720_n.jpg
 
@Dressyrtjejen_97 Ibland får en bättre betalt än en tror en ska få och ibland blir det sämre. Är det bättre är det bara att tacka och ta emot, blir det sämre är film guld värt. Vad ser domaren som du inte känner? Detta med känsla är också knepigt-för det kräver att en har en tränare som verkligen kan förmedla känslan och ge en korrekta anvisningar. Om jag upprepade gånger hade känt att min känsla lch vad domaren ser inte stämmer så till den grad att det är underkänt slutprocent hade jag bytt tränare med en gång.
 
@Dressyrtjejen_97 Ibland får en bättre betalt än en tror en ska få och ibland blir det sämre. Är det bättre är det bara att tacka och ta emot, blir det sämre är film guld värt. Vad ser domaren som du inte känner? Detta med känsla är också knepigt-för det kräver att en har en tränare som verkligen kan förmedla känslan och ge en korrekta anvisningar. Om jag upprepade gånger hade känt att min känsla lch vad domaren ser inte stämmer så till den grad att det är underkänt slutprocent hade jag bytt tränare med en gång.

Jo, så är det absolut! Denna domaren kanske också låg lite "lägre" i sina bedömningar än vad vissa andra gör, vilket ju givetvis också påverkar resultatet.

Min tränare skulle jag inte byta bort för allt i världen! Det är världens bästa tränare på alla sätt och vis, så problemet ligger definivt inte där. :)

Jag tror mera att det handlar om, vilket du också säger, att domaren ser andra saker än vad man själv känner och ser, i kombination med användandet av en lite "lägre" poängskala. Detta kombinerat med att jag aldrig känt såhär tidigare. Att jag känt "kanske skulle jag möjligen kunna resonera mig fram till +0.5 p på just detta moment" har hänt vid något ytterst enstaka gång. Men aldrig såhär, jag är oftast, som senast jag red LC:1an t.ex, mer förvånad över att domarna kan tycka alla mina misstag är värda såpass många poäng. :D
Så den mer "akuta" känslan av förvåning och besvikelse spelar nog också roll i sammanhanget.
 
Jo, tränaren har tagit mig enormt framåt på väldigt kort tid! Att det går som det går beror främst på att jag som sagt saknar bålstyrka att rida H.H riktigt. Min nuvarande tränare är den som utvecklat mig mest av alla jag ridit för!

Jag håller inte med om ditt tänk och din tolkning av vad väldigt många har responderat och reflekterat över gällande ditt inlägg (inkl gillaknapparna folk tryckt på).

Det är inte samma sak att du gillar din tränare och denne ”hjälpt dig mer än någon annan tränare” som att samma tränare hjälper dig vidare i utveckling. Bålstryrka tex - det bidrar ju en duktig tränare med att stärka på dig, med ”rätt” träning.

Du har ju stått och stampat på samma läge i LC nu i flera år trots att du tränar och tävlar .
Att du inte kommer vidare ur det alls, tycker jag faktiskt handlar om tränare , förutsatt nu att du rider väldigt regelbundet för sådan .

Jag är annars inget fan av att ”byt tränare” som generellt råd men i ditt fall eftersom du faktiskt inte kommer vidare alls så jo . Jag känner att det hade varit värt det att prova något annat .
 
Jo, tränaren har tagit mig enormt framåt på väldigt kort tid! Att det går som det går beror främst på att jag som sagt saknar bålstyrka att rida H.H riktigt. Min nuvarande tränare är den som utvecklat mig mest av alla jag ridit för!

Fast du behöver inte så jäkla mycket till bålstyrka för att rida en häst med ordinära gångarter runt en LC på godkänt. Det är inte där det felar om det gör det. Du rider väl ändå din häst själv, mockar, går i skola etc. Då bör du ändå få viss muskulatur. Och den bör räcka till att rida runt på godkänt.

Om det blir sämre resultat nu och även att ni inte nått godkänt så värst ofta så är det ngt annat som är problemet.

Och att det är den bästa tränaren man ridit för betyder inte att den är bra nog. Jag säger inte att din tränare är dålig. För det vet jag inte.

Men jag har tex en tjej som ridit för mig när vi båda hunnit. Vilket blivit lite sporadiskt ibland. Och det är inte så jättelänge heller, kanske 9 mån. Den hästen har gått som polohäst hela livet. Den är äldre, aldrig arbetad i form, med en massa trauman från Argentina(kan bli introvert och stänga av vid väldigt liten press alt explodera), den var sned som en banan i kroppen, den har såna bettrelaterade skador i truten(tungan nästan av just vid bettet) att vi fått arbeta den bettlöst, ryttaren är ung och har aldrig ridit dressyr. Och absolut inte tävlat i det.
Nu ville ryttaren testa tävla dressyr. Jag tyckte inte riktigt de var klara. Men hon visste det och startade med det i åtanke, på skoj. De fick 59%. Och det var helt rimliga poäng.
Med den här hästen har vi ju inte kunnat bara börja med dressyrskolningen. Utan fått jobba mkt med hästens mentalitet och få den sund i kroppen. Och även om ryttaren har en fin feeling så har hon ingen dressyrskolning. Vi har alltså fått utbilda dem två ihop. Och på bettlöst där det blir så mkt svårare.

Så att det med en häst som redan tävlat godkänt i högre klasser under flera år(som jag fattat det) vara kvar i samma klass utan att få godkänt är för mig ett tecken på att man stangerat av ngt skäl.
Och om det är så att du får förklarat att det är din bålstyrka som sabbar så tror jag att man absolut kan hitta en annan infallsvinkel som gör att ni går framåt mer.

Jag vet att jag fått lära mig att om man testar en metod så ska det bli TYDLIGA resultat inom en månad. Annars så har man inte hittat rätt.

Jag tror många stannar kvar hos tränare för att man inte vet hur mkt bättre det kan bli.
 
Fast du behöver inte så jäkla mycket till bålstyrka för att rida en häst med ordinära gångarter runt en LC på godkänt. Det är inte där det felar om det gör det. Du rider väl ändå din häst själv, mockar, går i skola etc. Då bör du ändå få viss muskulatur. Och den bör räcka till att rida runt på godkänt.

Om det blir sämre resultat nu och även att ni inte nått godkänt så värst ofta så är det ngt annat som är problemet.

Och att det är den bästa tränaren man ridit för betyder inte att den är bra nog. Jag säger inte att din tränare är dålig. För det vet jag inte.

Men jag har tex en tjej som ridit för mig när vi båda hunnit. Vilket blivit lite sporadiskt ibland. Och det är inte så jättelänge heller, kanske 9 mån. Den hästen har gått som polohäst hela livet. Den är äldre, aldrig arbetad i form, med en massa trauman från Argentina(kan bli introvert och stänga av vid väldigt liten press alt explodera), den var sned som en banan i kroppen, den har såna bettrelaterade skador i truten(tungan nästan av just vid bettet) att vi fått arbeta den bettlöst, ryttaren är ung och har aldrig ridit dressyr. Och absolut inte tävlat i det.
Nu ville ryttaren testa tävla dressyr. Jag tyckte inte riktigt de var klara. Men hon visste det och startade med det i åtanke, på skoj. De fick 59%. Och det var helt rimliga poäng.
Med den här hästen har vi ju inte kunnat bara börja med dressyrskolningen. Utan fått jobba mkt med hästens mentalitet och få den sund i kroppen. Och även om ryttaren har en fin feeling så har hon ingen dressyrskolning. Vi har alltså fått utbilda dem två ihop. Och på bettlöst där det blir så mkt svårare.

Så att det med en häst som redan tävlat godkänt i högre klasser under flera år(som jag fattat det) vara kvar i samma klass utan att få godkänt är för mig ett tecken på att man stangerat av ngt skäl.
Och om det är så att du får förklarat att det är din bålstyrka som sabbar så tror jag att man absolut kan hitta en annan infallsvinkel som gör att ni går framåt mer.

Jag vet att jag fått lära mig att om man testar en metod så ska det bli TYDLIGA resultat inom en månad. Annars så har man inte hittat rätt.

Jag tror många stannar kvar hos tränare för att man inte vet hur mkt bättre det kan bli.

Alltså, du har absolut flera poänger i det du skriver. :up:
Däremot skulle jag vilja lägga till följande:
Nej, generellt behövs inte så mycket bålstyrka för att rida en LC dressyr. Däremot är H.H rätt känslig och funkar bäst när man rider mycket med sits och vikt. Därtill är jag lite "kort" på honom också, hade jag haft 1 dm längre ben hade jag kunnat "sitta runt" honom på ett helt annat sätt än jag kan idag. Sen känns det genomgående som att bedömningarna blivit lite hårdare i lättklass denna säsong. Nu pratar jag inte bara utifrån mig själv, utan även generellt. I mina krokar placerar man sig ofta på 61-63% nu, det gjorde man inte i höstas. Sen att vi generellt droppat ungefär 5% är mer än snittet, det håller jag absolut med om.

Min tränare är helt fantastisk, och har verkligen lyft mig enormt som ryttare. Särskilt i början gick det verkligen spikrakt uppåt, och även nu känner jag att jag blir bättre för varje pass, vilket t.ex. avspeglar sig i hur bra min sits var på senaste tävlingen. :love:
Sen är det så att H.H har ju inte "de" dressyrgångarterna, "det" steget och "det" uttrycket. Absolut att han har fått och med all rätta ska ha 60% i lättklass. Däremot så har han aldrig fått så mycket mer, med någon ryttare. Tror han som mest varit uppe i 63-64% i LB och 62% i LA. Så att han i viss mån har en något lägre lägsta nivå än andra han tävlar emot, är bara ett rent konstaterande.
 
@Dressyrtjejen_97 Men alltså nej. Du har inte en tränare som hjälpt dig till en bra sits när du får en 4a på ryttaren! Att ni rider på 49-55% har i n g e n t i n g med din hästs gångarter att göra. Det har att göra med att grundridningen är helt fel. Nu ska jag låta som @fio har låtit på mig en och annan gång och jag har hatat det då, men det har hjälpt mig framåt. Det gör nämligen ONT i mig att du vill så himla mycket och kämpar men sen på riktigt tror att du är värd att aldrig sikta högre än 50%. Jag har läst dina inlägg om träningarna och hur ni rider skolor osv och känt att nä, du ska inte rida skolor, du ska rida runt fyrkanten och lära dig rida fram till en kontakt på yttertygeln. Inga krusiduller, bara lära dig sitta rätt i sadeln och rida på framåt. Om du är rädd när det går lite fortare så sätt ett handtag i sadeln :). Gör dig själv en tjänst att åtminstone prova en annan tränare för att vidga dina vyer.
 
Alltså, du har absolut flera poänger i det du skriver. :up:
Däremot skulle jag vilja lägga till följande:
Nej, generellt behövs inte så mycket bålstyrka för att rida en LC dressyr. Däremot är H.H rätt känslig och funkar bäst när man rider mycket med sits och vikt. Därtill är jag lite "kort" på honom också, hade jag haft 1 dm längre ben hade jag kunnat "sitta runt"
Jag är också kort och med mina knappa 50kg kan jag absolut tycka att det är svårt att orka sitta emot med tillräcklig bålstyrka ibland. Just därför lägger jag extra fokus på mage och rygg när jag tränar avsuttet. Är det något du gör? Att träna upp sin fysik är ju relativt enkelt.

Annars håller jag med övriga om att nya ögon på sig är bra. Du behöver inte byta tränare helt men komplettera med någon mer för att få lite nya infallsvinklar :)
 
@Dressyrtjejen_97 Men alltså nej. Du har inte en tränare som hjälpt dig till en bra sits när du får en 4a på ryttaren! Att ni rider på 49-55% har i n g e n t i n g med din hästs gångarter att göra. Det har att göra med att grundridningen är helt fel. Nu ska jag låta som @fio har låtit på mig en och annan gång och jag har hatat det då, men det har hjälpt mig framåt. Det gör nämligen ONT i mig att du vill så himla mycket och kämpar men sen på riktigt tror att du är värd att aldrig sikta högre än 50%. Jag har läst dina inlägg om träningarna och hur ni rider skolor osv och känt att nä, du ska inte rida skolor, du ska rida runt fyrkanten och lära dig rida fram till en kontakt på yttertygeln. Inga krusiduller, bara lära dig sitta rätt i sadeln och rida på framåt. Om du är rädd när det går lite fortare så sätt ett handtag i sadeln :). Gör dig själv en tjänst att åtminstone prova en annan tränare för att vidga dina vyer.

Alltså förlåt men :D
 
Du har varit direkt elak, men det har gjort mig bättre :p. Ibland är den här helt utomstående kritiken från folk som inte är i ens närhet värd mycket OM en nu är villig att ta den till sig och bli bättre.

Elak och elak .. . Pang på rödbetan utan krusiduller , ja absolut men du ska bara veta att mitt uppsåt har aldrig varit att vara elak även om jag fattar att folk har upplevt det så genom åren.
Jag är inte så mkt för att linda in saker i bomull helt enkelt...
 
Elak och elak .. . Pang på rödbetan utan krusiduller , ja absolut men du ska bara veta att mitt uppsåt har aldrig varit att vara elak även om jag fattar att folk har upplevt det så genom åren.
Jag är inte så mkt för att linda in saker i bomull helt enkelt...
Nej jag vet det nu :). I efterhand är det lättare att se men när en är mitt i det och tror att en är på rätt väg känns det lovligt bryskt.
 
Jag är också kort och med mina knappa 50kg kan jag absolut tycka att det är svårt att orka sitta emot med tillräcklig bålstyrka ibland. Just därför lägger jag extra fokus på mage och rygg när jag tränar avsuttet. Är det något du gör? Att träna upp sin fysik är ju relativt enkelt.

Annars håller jag med övriga om att nya ögon på sig är bra. Du behöver inte byta tränare helt men komplettera med någon mer för att få lite nya infallsvinklar :)

Tyvärr gör jag inte det så mycket som jag borde. Har inte haft riktig tid att lägga på det nu när jag pluggat och dessutom hängt en hel del med studentföreningen i år...Visst, vi har väl kört liksom 3x2.5 min plankan och så, men det är liksom på den nivån det varit, vilket inte varit/är optimalt. Långt ifrån. :(

Att ha nya ögon på sig vid enstaka tillfällen är absolut jättenyttigt! :up: Däremot skulle jag aldrig byta bort min nuvarande tränare. Det är denne jag vill träna för och ingen annan. :)
 
@Dressyrtjejen_97 Men alltså nej. Du har inte en tränare som hjälpt dig till en bra sits när du får en 4a på ryttaren! Att ni rider på 49-55% har i n g e n t i n g med din hästs gångarter att göra. Det har att göra med att grundridningen är helt fel. Nu ska jag låta som @fio har låtit på mig en och annan gång och jag har hatat det då, men det har hjälpt mig framåt. Det gör nämligen ONT i mig att du vill så himla mycket och kämpar men sen på riktigt tror att du är värd att aldrig sikta högre än 50%. Jag har läst dina inlägg om träningarna och hur ni rider skolor osv och känt att nä, du ska inte rida skolor, du ska rida runt fyrkanten och lära dig rida fram till en kontakt på yttertygeln. Inga krusiduller, bara lära dig sitta rätt i sadeln och rida på framåt. Om du är rädd när det går lite fortare så sätt ett handtag i sadeln :). Gör dig själv en tjänst att åtminstone prova en annan tränare för att vidga dina vyer.


Jag var nog lite otydlig: Menade att H.Hs gångarter sätter en "begränsning" på typ 65%, nästan oavsett klass. Sen är det min taskiga sits och inverkan som tar ner det ytterligare. :)
Åh, nej. Att bara rida på fyrkanten och "jobba mot yttersidan" är det absolut sista som går med H.H. Jag provade det i något år innan nuvarande system, och det gick inte bara fullkomligt katastrofalt, det var snudd på farligt ibland. Det som funkar för oss är en jämn, ytterst lätt kontakt på tygeln, mycket sits/vikt hjälper och så lite skänkel på det. För att lösgöra honom ordentligt, utan att behöva rida 1.5-2 h "måste" man rida skolor. Så är det bara. Och det är inte heller "grundsystemet" det är fel på, det är det absolut bästa tänkbara för såväl mig som H.H. Det är som sagt min sits och inverkan det fel på. Det är ingenting min tränare kan hjälpa mig med i direkt bemärkelse heller, utan det handlar enkom om hur mycket tid jag lägger på att träna bålstabilitet och styrka. Det är det som allting, i grunden och botten, står och faller på. Nu när jag haft mycket med annat detta år, så har den träningen hamnat lite i skymundan, varför det gått som det gått hädan efter. Däremot tyckte jag mig faktiskt förtjäna absolut minst 4.5, men även 5 på sits och inverkan nu i helgen. Och t.om. när sitsen/inverkan inte varit så bra som den ändå var i helgen, har vi fått minst 4.5 på båda, ofta typ 4.5 på ena och 5 på andra punkten. Sen är det väl helt enkelt bara att konstatera att H.Hs stadigvarande ryttare i hans "past life" rört sig kring ungefär 175-185 cm storleksmässigt sett. Vilket absolut inte har varit någon slump. Är man då betydligt mindre än så, med väldigt mycket kortare ben, får man kompensera med enorm bålstyrka istället.

Förövrigt: Det mest optimala programmet för oss hade varit typ LA:2 med LC-LBs formkrav, om det hade funnits. För just teknikaliteter/skolor och "ett högt" i rörelseföljderna är vårt paradnummer. Så hade det varit lägre grundkrav, och jag fått till sits och inverkan bra, hade vi nog absolut kunnat få 60% i ett sådant program, om det som sagt funnits. :)
 
Jag var nog lite otydlig: Menade att H.Hs gångarter sätter en "begränsning" på typ 65%, nästan oavsett klass. Sen är det min taskiga sits och inverkan som tar ner det ytterligare. :)
Åh, nej. Att bara rida på fyrkanten och "jobba mot yttersidan" är det absolut sista som går med H.H. Jag provade det i något år innan nuvarande system, och det gick inte bara fullkomligt katastrofalt, det var snudd på farligt ibland. Det som funkar för oss är en jämn, ytterst lätt kontakt på tygeln, mycket sits/vikt hjälper och så lite skänkel på det. För att lösgöra honom ordentligt, utan att behöva rida 1.5-2 h "måste" man rida skolor. Så är det bara. Och det är inte heller "grundsystemet" det är fel på, det är det absolut bästa tänkbara för såväl mig som H.H. Det är som sagt min sits och inverkan det fel på. Det är ingenting min tränare kan hjälpa mig med i direkt bemärkelse heller, utan det handlar enkom om hur mycket tid jag lägger på att träna bålstabilitet och styrka. Det är det som allting, i grunden och botten, står och faller på. Nu när jag haft mycket med annat detta år, så har den träningen hamnat lite i skymundan, varför det gått som det gått hädan efter. Däremot tyckte jag mig faktiskt förtjäna absolut minst 4.5, men även 5 på sits och inverkan nu i helgen. Och t.om. när sitsen/inverkan inte varit så bra som den ändå var i helgen, har vi fått minst 4.5 på båda, ofta typ 4.5 på ena och 5 på andra punkten. Sen är det väl helt enkelt bara att konstatera att H.Hs stadigvarande ryttare i hans "past life" rört sig kring ungefär 175-185 cm storleksmässigt sett. Vilket absolut inte har varit någon slump. Är man då betydligt mindre än så, med väldigt mycket kortare ben, får man kompensera med enorm bålstyrka istället.

Förövrigt: Det mest optimala programmet för oss hade varit typ LA:2 med LC-LBs formkrav, om det hade funnits. För just teknikaliteter/skolor och "ett högt" i rörelseföljderna är vårt paradnummer. Så hade det varit lägre grundkrav, och jag fått till sits och inverkan bra, hade vi nog absolut kunnat få 60% i ett sådant program, om det som sagt funnits. :)
Jag tror att din sits skulle vara väldigt mycket hjälpt av att du skaffar en riktig dressyrsadel som passar dig, och jag lovar dig att det inte är några problem att hitta en sadel som funkar till din häst. Det finns ingen som kan få en bra sits i en allroundsadel, så enkelt är det! Och angående att rida längs fyrkanten till yttertygeln så har @Fiorano rätt, det är det första steget för att få hästen lösgjord. Kan du inte göra det utan att det bär iväg eller det blir krumbukter, så är inte hästen lösgjord.
Om jag tar min häst som exempel, min kompis hade stora problem i början med att han bara galopperade fortare och fortare med henne, och ville därför ta i båda tyglarna men mest inner. Jag fick henne att börja rida med stabilt stöd på ytter och väldigt lätt innrhand och tänka rumpan lite in, då var det svårare för honom att räta ut sig och springa iväg. Min häst rida bäst genom att sitta still, mkt lätt i handen och balansera upp sig själv i sadeln. Jag har fått kämpa med min sits sedan jag köpte honom, men har hittat rätt genom att rida barbacka.
 
Jag tror att din sits skulle vara väldigt mycket hjälpt av att du skaffar en riktig dressyrsadel som passar dig, och jag lovar dig att det inte är några problem att hitta en sadel som funkar till din häst. Det finns ingen som kan få en bra sits i en allroundsadel, så enkelt är det! Och angående att rida längs fyrkanten till yttertygeln så har @Fiorano rätt, det är det första steget för att få hästen lösgjord. Kan du inte göra det utan att det bär iväg eller det blir krumbukter, så är inte hästen lösgjord.
Om jag tar min häst som exempel, min kompis hade stora problem i början med att han bara galopperade fortare och fortare med henne, och ville därför ta i båda tyglarna men mest inner. Jag fick henne att börja rida med stabilt stöd på ytter och väldigt lätt innrhand och tänka rumpan lite in, då var det svårare för honom att räta ut sig och springa iväg. Min häst rida bäst genom att sitta still, mkt lätt i handen och balansera upp sig själv i sadeln. Jag har fått kämpa med min sits sedan jag köpte honom, men har hittat rätt genom att rida barbacka.

Nej, det var jättebra skrivet, inte alls taskigt eller så :)
Dock: Allroundsadel? :confused: Jag har en värsta sortens hoppsadel med förvisso bortskruvade knästöd! :rofl:
Jag förstår absolut vad du menar, men det är inte riktigt vårt/mitt problem. Dels funkar H.Hs så att han måste "få jobba med huvudet" mycket, annars fladdrar han lätt iväg. Inte så att han gör krumbukter eller så, absolut inte, men det går bara fortare och fortare. Man kan absolut rida ett halvt varv på fyrkanten utan att något händer, ett helt varv i varje varv också om han inte är väldigt pigg den dagen. Sen är det absolut ofta så att jag använder fyrkanten i mina övningar, ställer åt olika håll, gör öppnor/slutor m.m. Det funkar finfint! Däremot att bara rida helt rakt fram, i exakt identiskt (relativt) lugna arbetstempo, varv efter varv efter varv, går bara inte. Om jag ska rida rakt fram, men bara t.om. lägger in 1-2 halvhalter på kortsidorna och 3-4 på långsidorna skulle det nog absolut fungera, men inte bara harva samma tempo, varv på varv på varv. Vi har provat, och det funkar helt enkelt inte.
Sen är det ironiskt nog så att är det öht någon av tyglarna jag kan "tjuvhålla" i så är det just yttertygeln. :p
Men som sagt, ett jämnt och ytterst lätt stöd i handen är det som funkar bäst för honom, då han är otroligt "fin" och känslig i munnen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp