Bättre framåtbjudning i Paddocken

Evergreen

Trådstartare
Hur gör man för att få det?

Så fort jag kommer in i paddocken med min pålla så blir hon seeeeg... :p Lyssnar knappt för skänkeln alls. Man får driva, hyssja och smacka väldigt mycket.
Försöker köra mycket tempoväxlingar och sånt, men det funkar inget vidare.

Jag rider bara i paddocken/ridhus högst 2,3 gånger i veckan, så hon borde inte vara speciellt uttråkad på det.

Lite piggare är hon i ridhus, men då har jag oftast små korta sporrar också. (rider i ridhus 1 gr i veckan för instruktör)
Med sporrar går det även bättre i paddocken, men det är ju inget jag vill rida med för ofta.
Försöker rida dressyr så mycket jag kan i skogen, men är också ute och bara "har kul" med, utan att kräva något.

Någon som har några tips...?
 
När det är så att hästen mer eller mindre "dör" när den kommer in i en paddock så beror det oftast på att hästen tycker att det är riktigt piss tråkigt att vara där.
Min häst var sån. Fanns det hinder tyckte hon att det var skitkul, men annars "dog" hela hästen.

Nu låter detta som propagande, men det blev inte bätter förräns jag hittade mitt ridsätt! Som du ju redan vet vad det är.
Först efter att ha ridit det i ca ett halvår började min häst tycka att det var kul i en paddock. Numera (efter lite över 2år) tycker hon att det är lika roligt att gå i en paddock som att hoppa eller vara ute i skogen.

Det är det enda råd jag kan ge dig, men jag vet inte om det hjälper så mycket. :crazy:
 
Jag har lite samma problem.. :crazy:

Under sommaren har det iofs varit 95% uteritter och nu när vi börjat rida på banan mer igen så har det gått bra de första gångerna men nu har han börjat sega och knappt velat trava.. lite tråkigt. :( Innan sommaren var det ju aldrig några som helst problem. Vi har antagligen gjort misstaget att vi ridit för lite på banan under sommaren. :crazy: Det är absolut inte roligt att driva och smacka och ha sig så mycket..

Ute är det aldrig några problem med varken framåtbjudning eller tempo! :love:

Hoppas du får lite svar här snart.. hjälp! :D


:banana: :banana:
 
Gissa om jag förstår dej..
Men kan du inte leta upp någon hyffsat platt bit i skogen där du kan trimma lite?
Men att fortsätta traggla i paddocken brukar inte föra något gott med sej. Tyvärr..

Alla mina hästar "dör" i paddocekn om det inte står hinder där. Men jag trimmar dom i skogen istället. Skänkelvikningar eller skolor på skogsvägarna, serpentiner runt träd och buskar. Allt sådant livar upp åtmindstånde mina hästar. Man vet ju aldrig vad som kan finnas runt nästa krök, en älg, en tjäder, en människa eller något annat som dom kan hajja till för.
Därför tycker jag inte att det är så dåligt att dom "dör" lite när det är dags för dressyr träning eller tävling. Det ser lite mer sansat ut då istället..
Men som sagt var, jag undviker paddockar så mycket det bara går. Kanssk för att en av mina idoler inom dressyrridningen är Ulla Håkansson. Hon skaffade sej inte ridhus förrän till pensioneringen. Trots att hon har NM medaljer i hoppning och dressyr, på samma häst. Och många andra mästerskapsmeriter i svår dressyr under en "eon" av tid(nästan).
 
Jag försöker att undvika ridhus/paddock så mycket som möjligt om jag märker att hästen "backar" och tycker att det är tråkigt. I vissa perioder kan jag rida ut och "brallrida" lite mer för att få upp energin.

Men sen när jag väl rider i ridhuset/paddocken så måste han lyda. Vill jag att han ska öka, korta, skolor, sidvärts osv så ska hans reaktion ske omedelbar, inte efter 10 steg. Tempot ska jag bestämma inte han oavsett om han tycker att det är dötrist. Vill han sen inte bjuda framåt lägger jag extra vikt på att han SKA banne mej gå fram, då rider jag upp ett litet övertempo en stund.

Ju längre jag rider desto mer förstår jag vikten med att hästen måste gå framåt i arbetstempot i alla gångarter själv. Ska jag behöva sitta och driva för att få ett bra arbetstempot, så blir hela ridningen ohållbar och hästen blir alldels för tungriden för att man ska kunna gå vidare i utbildningen.
 
Jag gillar paddock + ridhus och min häst älskar det. För att bibehålla känslan kör vi alltid max 45 minuter och oftast kortare, slutar när det går som bäst. Får hästen välja går vi dit oftare, och inte till "race-vägarna" som ligger ovanför...

Har inga problem att rida fram och tillbaka på en vägsnutt heller, möjligen att grabben bllir för het och arbetsvillig. Vi tränar alltid, även efter väg och kraven/ förväntningarna är desamma: halt där det ska vara halt, tempot som är bestämt osv.

Att kraven är konsekventa tror jag är en trygghet för hästen, vad gäller t ex reaktion och lydnad. Variation på ridpassen kan man ändå ordna genom olika övningar osv.
(Luddigt, jag hoppas ni förstår vad jag menar).
 
Två viktiga saker!
1) Se upp så att du inte gör en skänkeldöv häst ännu mera skänkeldöv, det blir lätt en ond cirkel om man inte passar sig! Om du blivit tvungen att driva konstant så kommer hästen förr eller senare att vänja sig vid skänkeln och att den inte betyder något. Var jätte noggrann med att när hon går framåt (om det så är för en sekund) så ger du henne eftergift med skänkeln. Dessutom så är det bättre att först be snällt och mjukt och sedan säga till på skarpen dirrekt. Ta till skänkel, smackningar vifta eller använd spöt om du måste. Det är helt enkelt bättre att säga vad man menar ordentligt istället för att tjata ut hästan i en timmes tid.
Detta kanske låter lite hårt... Nummer två är mycket snällare och minst lika viktigt!
2) Hitta något som din häst tycker är kul och gör det på ridbanan! Det kan vara precis vad som helst! Gillar hon att hoppa t.ex. så kan du sätta fram ett liten hinder som du kan hoppa när hon är duktig. Beröm mycket vad du än gör. Gillar hästen att bli kliad så kan du stanna och klia henne när hon gör rätt. I början kanske du kan vara korta stunder på banan och sedan rida ut t.ex.? Det kan vara precis vad som helst, det beror ju på hästen :idea:
Det kan kännas segt att inte kunna "träna saker", eller rida "ordentligt" som folk brukar säga, men tänk på att innan du har en häst som gillar det du gör så kan du aldrig träna "ordentligt" ändå! Dessutom så är det mycket roligare att göra saker tillsammans med sin häst :D

Lycka till.
Mvh/Marie
 
Det ända tips jag kan komma på är att lägga undan alla "vanliga" ridvägar, som volta, snett igenom mm. Rid istället hur som helst... Fortsätt med tempoväxlingarna.. Om du har en häst som det funkar på, så kan du öka galoppen ordentligt några gånger, men det har du kanske provat... På min häst gjorde jag en övning förut där man stannade, ryggade, och sen vände hästen och fattade galopp. Han blev jättepigg o framåt av det. Han är gammal ridskolehäst, så han är också lite seg inne... Lycka till!
 
men kan du inte jobba hästen ute då??
d gör jag...

:banana:Charlie :banana:
 
jag tror hon tycker det är tråkigt i paddocken.
kan du inte börja dressyra mer ute och försöka att inte rida så ofta i paddocken?
2-3 ggr i veckan tycker jag är ofta.
 
Rider nästan bara i skogen.
HÖGST en gång i paddocken i veckan, och en gång dressyr i ridhuset.

Någon gång har det hänt att det blir 2 gånger i paddocken på en vecka, men det är INTE ofta.
Så att hon har tröttnat på det eftersom vi är där så ofta tror jag inte. :smirk:
 
Hade samma problem med min häst från början, men hon blev även lååååång och tung. Men så började jag rida på kandar, och även om hon tappade bjudningen från början så är det mycket bättre nu! I hennes fall handlar det om att aktivera henne, kanske inte bara i ridstilen, utan jag experimenterar väldigt mycket med olika bett, rider i bland på graman osv. så att hon måste tänka hela tiden!
Mitt stående tips till folk med sega hästar är att korta dem i traven (det funkar såklart inte på alla hästar, men det är värt att försöka!). Jag vet att det låter märkligt att korta en seg häst, men tanken är att den ska känna det som en lättnad när du väl släpper fram den! Jag brukar korta längs långsidorna, helst att någon går bakom med en långpisk som dom kan "dutta" på rumpan med för att få igång baken. Observera att jag kortar henne så mycket att man problemfritt kan gå i hennes takt! När jag kommer in på kortsidan släpper jag fram henne, men behåller henne ändå i handen, trycker fram henne lite extra och lägger en volt. Sen ut på långsidan och samma sak igen. När du känner att hästen reagerar genom att nästan säga "tack! Släppa fram mig nångång!" så kan du avbryta övningen. Det har gjort väldigt mycket för mig och min häst! Lycka till!
 
Fick ett litet tips när jag fick min häst. Han var ju aldrig riden på bana och när vi väl försökte blev han seg och tyckte det var sååååå tråkigt. :crazy:

Så, då fick jag höra om en kille(eller gubbe kanske de var :p) som haft en häst som inte ville hoppa. Han gjorde så att efter varje ridpass tog han ett hinder med hästen som belöning för ridpasset. Efter bara någon vecka hoppade hästen allt för att den kopplade hinder som belöning. Smart kille.. ;)

Så, jag gjorde helt enkelt så att efter varje ridtur gick jag in på volten, red typ en åtta i låg form och sen gick vi in. Nu väljer han volten självmant ibland och han är nästan piggare där än ute. :D Beror iof. på vilket humör han är på. Men han är alltid framåt och pigg på banan.
 
Hej!
Har du provat med cavaletti? Jag sköter en ardenner, och han tycker att det är skitkul att trava cavaletti. Ändra och gör olika saker varje gång, och upptäck vad hon tycker är roligast. Varva mellan det hon tycker är kul och dresyren så kanske hon blir mer pigg när hon kommer in i paddocken när hon vet att det brkar vara kul där....

/goliat-lover
 
Sv: Bättre framåtbjudning i Paddocken

*Knapplån*

Nu måste jag börja med att förklara, varför jag plockat fram en så här gammal tråd. Jo, jag har rensat lite bland gamla trådar och kastat många dubletter om hur man lär varmblod galoppera, om det är bra eller dåligt med hjälptyglar, vad rollkur är och så en massa trådar, som aldrig har fått svar, eller bara fått 1-3 svar och sedan har självdött.

Jag vill visa att det finns massor av intressanta trådar, som är aktuella än idag om ni bara bläddrar bland sidorna.

*****************

Så här gör jag med min dam, om hon är seg och tappar bjudning/motivation i paddocken. Oftast känner jag redan när jag skrittar de 300 metrarna från stallet och bort till paddocken att hon har kola och klister under hovarna....

När jag kommer in i paddocken, tar jag tyglarna och fattar direkt galopp. Japp, jag börjar helt enkelt med att väcka damen med lite galopp. Hon blir oftast lite förvånad, för det brukar vara hon som tänker före mig och börjar trava när jag tar tyglarna. När jag har galopperat två eller tre varv runt fyrkantsspåret i bägge varven, minskar jag ner till trav och låter henne trava igång ordentlgit på stora volter, stora serpintinbågar en stund. Sedan tar vi ett par minutrar skritt på lång tygel.

Sedan kan jag oftast börja jobba, som vanligt med lösgörande övningar och hon är mer pigg och vaken.

En övning annars som piggar upp om hästen stumnar till och somnar mitt under passet. Det är serpentinbågar, där man varierar gångarter i bågarna. Jag brukar lägga in tre eller fyra bågar, beroende på hur stor ridbana jag har. Sedan första vändorna kör jag skritt, trav och galopp i den ordningen i bågarna. När damen vet vad som kommer näst. Ja, då kan jag börja med en galoppbåge, ha skrittbåge i mitten och sen travbåge på slutet. Sen kan man variera med att ha två galoppbågar och en skrittbåge, eller två skrittbågar och en galoppbåge, eller varför helt enkelt inte bara tre vanliga travbågar. Hästen blir mer uppmärksam och undrar vad som kommer näst. Sedan kan man ju variera bågarbetet med en rak långsida där man antingen ökar tempot i någon gångart, lägger in förvänd galopp, skänkelvikning, eller öppna, volt och sluta...

När jag kör såna här pass med min dam. Då är det INTE roligt att försöka skritta på lång tygel hem... För då är hon så laddad att bara nån nyser, eller öppnar ett fönster någonstans, får jag en capriolehoppande, eller snabelblåsande drakhäst under mig, som kör något balanstrav/passage/piaffartat hela vägen hem om jag försöker bråka med henne och få henne ta det lugnt. Får hon steppa och snabla sig hemåt, så går det ganska hyfsat, till grannarnas förtjusning. Ibland kan man undra när hon tänker bli 22 år GAMMAL i stället för 22 år UNG. Men jag är glad, så länge hon får vara 22 år UNG och frisk och jag orkar hålla mig kvar på ryggen. :rofl:
 
Sv: Bättre framåtbjudning i Paddocken

Jag rider oxå mest ute men försöker ändå att rida på plan med jämna mellanrum!
Om du har med dej ett långt dressyrspö med en liten "vift" på änden så kan du kittla han lite bak på låret och i jumsken, inte slå utan mer peta å kittla.Om han blir sur låt han bli det, obehaget slutar ju när han ökar lite. Var konsekvent å sluta så fort du får en reaktion. Sedan så knk du inte kan sitta å göra så hela tiden utan skänkla lite lätt medans du petar på han, om han inte reagerar så smackar du oxå. Efter ett tag så knk det räcker med att bara smacka å skänkla lite diskret och till slut så behöver du bara nudda han vid benen. Tänk även på att knk rida över bommar, cavaletti, lägga volter serpentiner så att det händer nåt som är roligt. Galoppbommar är också bra det brukar dom flesta hästar tycka om.
Det här har fungerat på min häst som var väldigt trög så fort han såg banan. LYCKA TILL
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp