Bättre glid utan valla - vad handlar då fluordebatten om??

SaraXX

Trådstartare
Som glad amatör och nybliven skidägare började jag kolla upp det här med glidvalla. Valla med fluor går bort för mig såklart, jag har följt den debatten lite, och så ramlade jag över det här med stålsicklande som enligt forskningen tydligen ska fungera minst lika bra för glidet. Hade ingen aning, ska försöka våga mig på det. Men varför slåss folk så för att få ha kvar fluorvallan om det egentligen går lika bra eller bättre utan valla? Förklara gärna någon som är mer insatt.

Tips inför stålsickling mottages också. Hur dyr behöver man köpa? Jag åker knappt och ju färre prylar desto bättre är min melodi.
 
Är det glidvalla eller fästvalla som diskuteras map flour? Är tyvärr inte jätteinsatt.
 
Som glad amatör och nybliven skidägare började jag kolla upp det här med glidvalla. Valla med fluor går bort för mig såklart, jag har följt den debatten lite, och så ramlade jag över det här med stålsicklande som enligt forskningen tydligen ska fungera minst lika bra för glidet. Hade ingen aning, ska försöka våga mig på det. Men varför slåss folk så för att få ha kvar fluorvallan om det egentligen går lika bra eller bättre utan valla? Förklara gärna någon som är mer insatt.

Tips inför stålsickling mottages också. Hur dyr behöver man köpa? Jag åker knappt och ju färre prylar desto bättre är min melodi.
Det är väl att de inte hittat något sätt att avgöra hur PFAS-vallning ska förbjudas och kontrolleras. Det räcker att du med dina skidor åker i snön där någon innan åkt med flourvalla så kommer det hittas under dina skidor i en kontroll. Och PFAS bryts inte ned, det finns i naturen på alla platser där skidtävlingar hållits. Och för de internationella åkarna gör tydligen flourvallan skillnad, jag har fattat det som att vallorna utan är sämre.
 
Det är väl att de inte hittat något sätt att avgöra hur PFAS-vallning ska förbjudas och kontrolleras. Det räcker att du med dina skidor åker i snön där någon innan åkt med flourvalla så kommer det hittas under dina skidor i en kontroll. Och PFAS bryts inte ned, det finns i naturen på alla platser där skidtävlingar hållits. Och för de internationella åkarna gör tydligen flourvallan skillnad, jag har fattat det som att vallorna utan är sämre.
Ja problemet med kontroller förstår jag, men om det går att få lika bra glid helt utan valla, det är det jag inte förstår. Då borde ju den tekniken kunna utvecklas istället. Eller är det hela vallaindustrin osv som håller emot?
 
Alltså, så enkelt att det är minst lika bra med med stålsicklat och finns ingen anledning att glidvalla är det ju inte. Om detta har det ju tvistats sen Kuzmins rapport kom för ganska många år sedan och även långt innan dess. Jag är inte superinsatt och vet inte om det är någon mer som har forskat på ämnet? Men det är ju knappast så att det finns konsensus kring vad som ger bäst glid. Skulle så vara fallet skulle ju eliten stålsickla (och resten göra likadant), men det gör de ju inte utan lägger massor med resurser på glidvallning.

Däremot så borde ju HF-vallorna vara en ickefråga pga miljöskäl. Egentligen obegripligt att de inte redan är förbjudna, hur det ska fungera praktiskt är ju dock inte helt enkelt.

Tror att det är få motionärer som öht sysslar särskilt mycket med glidvallning. Jag brukar glidvalla (med LF) genom att lägga på paraffin inför sommarförvaring som sedan sicklas bort inför säsong. Och räknar med evigt varmföre :p. Jag har funderat på stålsickling men inte kommit så mycket längre än att fundera...

När det gäller fästvalla så lär ju det i princip försvinna med tiden för motionärer iom pälsskidornas intåg. Men som jag har fattat det så är det glidvallan som är det stora problemet.
 
Det är väl att de inte hittat något sätt att avgöra hur PFAS-vallning ska förbjudas och kontrolleras. Det räcker att du med dina skidor åker i snön där någon innan åkt med flourvalla så kommer det hittas under dina skidor i en kontroll. Och PFAS bryts inte ned, det finns i naturen på alla platser där skidtävlingar hållits. Och för de internationella åkarna gör tydligen flourvallan skillnad, jag har fattat det som att vallorna utan är sämre.
Kan man inte tänka att ett förbud leder till att det stoppas på säljsidan?
Antar att på tävlingar kanske man skulle kunna kontrollera skidorna innan de hamnar i spåret?

(Säger jag som inte vet någonting alls om valla och som vill varje pris skulle vilja undvika alla versioner av det av ren lathet. (vill ha pälsskidor, har dåliga vallningsfria))
 
(Säger jag som inte vet någonting alls om valla och som vill varje pris skulle vilja undvika alla versioner av det av ren lathet. (vill ha pälsskidor, har dåliga vallningsfria))
Jag har också vallningsfria (ej päls) och upplever väldigt dåligt glid. Ska kanske försöka mig på någon form av stålsickel, eller så får jag träna armarna mer.
 
Kan man inte tänka att ett förbud leder till att det stoppas på säljsidan?
Antar att på tävlingar kanske man skulle kunna kontrollera skidorna innan de hamnar i spåret?

(Säger jag som inte vet någonting alls om valla och som vill varje pris skulle vilja undvika alla versioner av det av ren lathet. (vill ha pälsskidor, har dåliga vallningsfria))

Fast både med vallningsfria och päls behöver du ju glidvalla eller stålsickla ;) Eller behöver och behöver, det går fortare iaf ;)
 
Jag har också vallningsfria (ej päls) och upplever väldigt dåligt glid. Ska kanske försöka mig på någon form av stålsickel, eller så får jag träna armarna mer.

Har man (fäst)vallningsfria och väldigt dåligt glid kan det också bero på att spannet är fel.
 
Har man (fäst)vallningsfria och väldigt dåligt glid kan det också bero på att spannet är fel.
Som då beror på att jag är för tung för skidorna eller? Ja det skulle det kanske kunna vara, att de liksom går i backen även på mitten när jag bara står på dem?
 
Som då beror på att jag är för tung för skidorna eller? Ja det skulle det kanske kunna vara, att de liksom går i backen även på mitten när jag bara står på dem?
DÅ går det tungt med vallningsfria. Du kan prova inomhus med ett papper och se om spannet är rätt för din vikt, står du på båda skidorna med ungefär lika vikt skall man kunna föra ett papper under den del av skidorna där det är fäste (runt 50 cm eller så under foten).
 
Som då beror på att jag är för tung för skidorna eller? Ja det skulle det kanske kunna vara, att de liksom går i backen även på mitten när jag bara står på dem?

Precis. Om fästzonen går i backen när du står med jämnvikt på båda benen så är skidan för mjuk/du för tung.
 
Jag har också vallningsfria (ej päls) och upplever väldigt dåligt glid. Ska kanske försöka mig på någon form av stålsickel, eller så får jag träna armarna mer.
Jag har uselt glid, men jag tror inte att en stålsickel skulle göra mina små fjäll under ett dugg gladare tyvärr. Jag får ta fördelarna med att kunna klafsa uppför istället och stå still i backar utan att kasa iväg någonstans. (fjällskidor)
 
Fast både med vallningsfria och päls behöver du ju glidvalla eller stålsickla ;) Eller behöver och behöver, det går fortare iaf ;)
Ok så jag skulle behöva det?

Valla tänker jag ju inte göra, det är bättre att åka skidor än att inte åka skidor tänker jag och med valla skulle jag ju då inte åka helt enkelt. (Åh vackert väder! åka skidor! ajabaja valla först, och glöm inte att ha dåligt samvete över miljön sedan, hm ok, inte åka skidor, blir annan gång.)

Men jag erfar att jag har dåligt glid även jämfört med skidor som liten som varit ovallade och ofästa sedan evinnerliga tider, så jag tror på skinskidor, man får intrycket av att de inte måste vallas.

Stålsickla skulle jag kanske kunna ta mig till att göra.
 
Jag har uselt glid, men jag tror inte att en stålsickel skulle göra mina små fjäll under ett dugg gladare tyvärr. Jag får ta fördelarna med att kunna klafsa uppför istället och stå still i backar utan att kasa iväg någonstans. (fjällskidor)
Skidor med dåligt glid är hemska att åka på, nästan värre än en cykel med trögrullade däck.
 
Ja problemet med kontroller förstår jag, men om det går att få lika bra glid helt utan valla, det är det jag inte förstår. Då borde ju den tekniken kunna utvecklas istället. Eller är det hela vallaindustrin osv som håller emot?
Precis som @Breaktown tror jag eliten använder det som ger dem hundradelarna på sin sida. Dvs att flourvalla ger en fördel på de fören som de kör på.
 
Kan man inte tänka att ett förbud leder till att det stoppas på säljsidan?
Antar att på tävlingar kanske man skulle kunna kontrollera skidorna innan de hamnar i spåret?

(Säger jag som inte vet någonting alls om valla och som vill varje pris skulle vilja undvika alla versioner av det av ren lathet. (vill ha pälsskidor, har dåliga vallningsfria))
Jo verkligen! Det är ju förbjudet i stort sett överallt annars, tror enbart det är militären och räddningstjänst som i undantagsfall får använda PFAS i släckskum idag. Väldigt märkligt att det får fortsätta finnas i skidvalla.

Tror att skidorna ska kontrolleras direkt efter loppet för att undvika fusk. Man tar ju inte dopingkontrollerna innan tävlingen. Och även om skidorna skulle kontrolleras innan, tar analyserna flera timmar innan man får svar.
 
Som glad amatör och nybliven skidägare började jag kolla upp det här med glidvalla. Valla med fluor går bort för mig såklart, jag har följt den debatten lite, och så ramlade jag över det här med stålsicklande som enligt forskningen tydligen ska fungera minst lika bra för glidet. Hade ingen aning, ska försöka våga mig på det. Men varför slåss folk så för att få ha kvar fluorvallan om det egentligen går lika bra eller bättre utan valla? Förklara gärna någon som är mer insatt.
Min uppfattning är att vanliga människor vallar med silikon för att få glid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp