Bättre glid utan valla - vad handlar då fluordebatten om??

Jag gillar ju att bara komma på det, springa ut på lunchen, åka 40 minuter och slänga in skidorna i förrådet igen just nu. Inte planera jättenoga att om tre dagar så ska jag åka skidor :D men om man bara gör det någon gång i veckan kanske det fungerar att slabba med i trädgården (och är silikon så bra för miljön alltså?)

Om det ligger med som att göra inför skidåkning i helgen bland packa barn och allting annat så skulle jag ju bara välja att det är för jobbigt med det 30-60 minuters jobbet (för två par skidor), vi kan åka skridskor eller slalom istället (och nej jag har aldrig slipat mina skridskor och brukar oftast inte valla mina slalomskidor).

Det behöver inte vara så besvärligt/noga. Jag har ett par pälsskidor som jag som sagt glidvallar en gång per säsong om det inte är något väldigt speciellt. Har inte ork att lägga tid på det och inte tid i vardagen heller om jag ska få ihop själva träningen. Insåg när jag läste @Niyamas post att jag rengjort och impregnerat pälsarna en gång sen jag skaffade skidorna för drygt två år sedan, och då har de ändå gått två öppna spår och träning för dem sen dess. (och gången de rengjordes var när jag lämnade in skidorna för vallning inför ett öppet spår :p)

Och då är jag ändå någon som har åkt mycket skidor och tex kan avgöra om det dåliga glidet beror på kärv snö eller på skidorna. Jag skulle säkert få lite bättre fart på skidorna om jag la ner tid på glidvallning. Men....orkar inte ;)
Alltså, jag lät nog mer ambitiös är jag är. När jag glidvallar använder jag liquids som tar 30 sekunder per skida att dutta på. Sen när den torkat borstar jag, kanske 1 minut per skida? Så att glidvalla ett par skidor tar 3 minuter om jag inte räknar in tiden när vallan bara torkar (20 min minst). Jag äger inte ens ett vallajärn. Om jag kommer på att jag vill åka så ställer jag mig aldrig och vallar då, utan det gör jag mellan gångerna när jag har tid.

När det gäller hudarna har jag hört att man bör göra rent dessa var 10de mil. Just nu grejar jag mycket med mina för att jag har problem med fästet när det är riktigt kallt, men innan fick de gå lite längre än så innan jag gjorde nånting.
 
Jaha, nu har jag testat det där med att stå på skidorna inne och dra ett papper under. Det går alldeles under foten men inte så långt bakåt och framåt som det är mönster i skidan s.a.s. (heter det fjäll?). Dags att leta efter ett par andra då med andra ord. Suck.
 
Alltså, jag lät nog mer ambitiös är jag är. När jag glidvallar använder jag liquids som tar 30 sekunder per skida att dutta på. Sen när den torkat borstar jag, kanske 1 minut per skida? Så att glidvalla ett par skidor tar 3 minuter om jag inte räknar in tiden när vallan bara torkar (20 min minst). Jag äger inte ens ett vallajärn. Om jag kommer på att jag vill åka så ställer jag mig aldrig och vallar då, utan det gör jag mellan gångerna när jag har tid.

När det gäller hudarna har jag hört att man bör göra rent dessa var 10de mil. Just nu grejar jag mycket med mina för att jag har problem med fästet när det är riktigt kallt, men innan fick de gå lite längre än så innan jag gjorde nånting.

Ja jag fattar :) och det är ju inte som att det är ett dugg besvärligare än att valla burk som man gjort inför nästan varje pass i massa år innan pälsskidorna. Men där fanns ju motivet att det är hopplöst att åka utan fäste :p Om det inte är något man måste bli tröskeln högre för mig iaf :p
 
Som glad amatör och nybliven skidägare började jag kolla upp det här med glidvalla. Valla med fluor går bort för mig såklart, jag har följt den debatten lite, och så ramlade jag över det här med stålsicklande som enligt forskningen tydligen ska fungera minst lika bra för glidet. Hade ingen aning, ska försöka våga mig på det. Men varför slåss folk så för att få ha kvar fluorvallan om det egentligen går lika bra eller bättre utan valla? Förklara gärna någon som är mer insatt.

Tips inför stålsickling mottages också. Hur dyr behöver man köpa? Jag åker knappt och ju färre prylar desto bättre är min melodi.

Jag har ingen egen uppfattning alls om vad som egentligen är bäst, men jag har inte hoppat på stålsicklingen mest för att jag inte hittat så många fler än han du länkar till som förespråkar det. Det betyder ju inte att han har fel, vallatillverkarna skulle ju aldrig erkänna en sådan sak, men om det var helt fantastiskt så borde det fått större genomslag tänker jag...
 
Är trist att jag inte fixat skidor något tidigare år och nu när det är en massa snö och man har en massa tid skulle jag tro att mina gamla skidor inte passar längre då jag gått upp i vikt sedan jag åkte senast :meh:

Så nu är jag också i valet och kvalet mellan vallningsfria eller vallaskidor...De flesta jag känner (i Stockholmsområdet) verkar förespråka vallningsfria men jag har lite svårt att förstå förtjusningen. Fästvallan går ju fort, det är glidvallan som tar tid och är jobbig och det måste man ju göra ändå?! (Visste dock inte att det finns duttglid, det måste jag kolla upp :up:)
 
Jaha, nu har jag testat det där med att stå på skidorna inne och dra ett papper under. Det går alldeles under foten men inte så långt bakåt och framåt som det är mönster i skidan s.a.s. (heter det fjäll?). Dags att leta efter ett par andra då med andra ord. Suck.
Men å andra sidan tänk så kul det kommer att bli att åka när du får bra glid :)
 
Är trist att jag inte fixat skidor något tidigare år och nu när det är en massa snö och man har en massa tid skulle jag tro att mina gamla skidor inte passar längre då jag gått upp i vikt sedan jag åkte senast :meh:

Så nu är jag också i valet och kvalet mellan vallningsfria eller vallaskidor...De flesta jag känner (i Stockholmsområdet) verkar förespråka vallningsfria men jag har lite svårt att förstå förtjusningen. Fästvallan går ju fort, det är glidvallan som tar tid och är jobbig och det måste man ju göra ändå?! (Visste dock inte att det finns duttglid, det måste jag kolla upp :up:)
Det finns en fördel till med skidor man vallar och det är att spannet inte är lika viktigt, det går bra att åka även utan fästvalla om man kan tänka sig att staka lite mer.
 
Någon som bytt från vallaskidor till skins och tycker det funkar lika bra? (Blir lika bra fäste) Eller blir skins någon mellanmjölk dvs bättre än helt bakhalt vid felvallning men inte helt fäste som vid lyckad vallning?
 
Jag förstår inte hur folk orkar med valla och dyligt, för det är en hel vetenskap att sätta sig in i. Jag lämnar in mina i början på året och låter experten valla utefter mina behov, dvs minusgrader och fint väder, och så håller det faktiskt hela säsongen. Inför tjejvasan lämnade jag dock in dem igen för att få det så bra som möjligt, speciellt med fästvallan eftersom det är några långa uppförsbackar i vasan.

I ärlighetens namn tror jag inte att "vanligt folk" känner så stor skillnad på skidor och skidor. Eliten gör ju det förstås, men de är ju mycket mer känsliga än den vanliga motionären.
 
Någon som bytt från vallaskidor till skins och tycker det funkar lika bra? (Blir lika bra fäste) Eller blir skins någon mellanmjölk dvs bättre än helt bakhalt vid felvallning men inte helt fäste som vid lyckad vallning?
Jag har gått från en instegsmodell med vallartape, till ett par pälsskidor som kompletterats med ett par vallarskidor.

Jag skulle säga att fäste aldrig är ett problem med päls, däremot glidet.


Om jag säger så här pälsskidorna (som jag skulle haft ett styvare spann på; Fischer twin skin race 2018) är som den där bussiga ridskolehästen, du kan göra allt på den, men du får inget sug och inte känns det kvickt och med framåtanda. Däremot kan man känna någon liten antydan till gnista i dem när det är varmföre och där kring nollan.

Lessnade och köpte ett par vallarskidor (Fischer RCS 2020) det var som att sätta sig på tävlingshästen med kapacitet för placeringar i medelsvår. Pälsskidorna ligger liksom bara i snön, dessa skidor vill i väg :)

Men, skulle dock säga att jag tror att Fischer har misslyckats lite med sina pälsskidor, i alla fall från min årgång. Har snabbtestat andra pälsskidor (Rossignol och atomic) som haft en snabbare känsla.

Det roliga är att sedan jag har köpt vallarskidorna har jag kommit att uppskatta mina hatade pälsskidor. Nu har jag en liten skidgarderob att välja av, jag tar pälsskidorna till det som de funkar för - fjällturer och varmväder, och vallarskidorna i blå/grön. (är det kallare än grön så tar jag makens skidor med ett spann +20 kg jämfört med mina :) )
 
Själv håller mig för det mesta ifrån längdspåren, fick nog under grundskola/gymnasiets skid-månader. Men sambon har tränat och tävlat på nationell nivå en bit in i vuxen ålder och tränar nu med klubb där flera går stadiga topp 500-placeringar på Vasaloppet. Dom skulle ju aldrig tävla med skins (vi har tre verktygslådor med valla hemma så...) men flera av dom var ganska frälsta i sina nya träningsskidor när dom köpte sådana :D Men jag skulle ju tro att de vallar efter temperatur oftare än genomsnittsåkaren, skönt att skippa det ibland och ta skins-skidorna istället.
 
Någon som bytt från vallaskidor till skins och tycker det funkar lika bra? (Blir lika bra fäste) Eller blir skins någon mellanmjölk dvs bättre än helt bakhalt vid felvallning men inte helt fäste som vid lyckad vallning?


Jag håller helt med @Derivata i hennes analys. Jag är om-nybörjare sedan 2019 efter att ha åkt ganska mycket när jag var ett litet barn och bodde i Dalarna där man ju var tvungen att åka. Jag köpte först ett par vallaskidor - och de var som den där sporthästen som @Derivata pratar om. De är väldigt roliga att åka på rakt fram och där det är platt, men utför och i kurvor går det lite för fort. Jag kände någonstans att de var lite för avancerade för mig. Jag köpte därför även ett par skins från Peltonen med ett kort och ganska styvt spann, som känns mer som den där trygga ridskolehästen som jag får lära mig grunderna på. De går inte lika fort i nedförsbackarna och de åker inte ifrån mig.

Jag blir omkörd hela tiden på mina skins, men någonstans känns det ganska bra att jag tvingas och tänka på tekniken i diagonalåkningen och hela tiden tänka på att trycka ner spannet och skjuta ifrån. Med sporthästarna kom jag framåt i full rulle även om jag bara stakade i obalans och med tafflig teknik.

En stor skillnad är förstås att man är begränsad vad gäller anpassning efter underlaget. Jag har move switch på bindningarna och det hjälper lite. Sedan finns det en del andra tips och trix att ta del av för att individualisera skinsen, t.ex. lägga glidvalla/paraffin även på mohairen om man vill träna stakning eller om det är nysnö.
 
Det finns en fördel till med skidor man vallar och det är att spannet inte är lika viktigt, det går bra att åka även utan fästvalla om man kan tänka sig att staka lite mer.

@vilde Spannet ja...jag gillar att kunna variera tjocklek och längd på vallalagret, inte bara efter temperatur (så som vallorna funkar) utan också beroende på vilken åkning jag ska göra. Om jag är trött och kinkig och prioriterar att inte ha bakhalt, om jag vill ha bättre glid (om jag ska åk med någon annan t ex :angel:) men kan tänka mig att saxa vid behov, fläck eller kuperad bana etc. Jag är helt med på att ha ett par skins som extrapar, men som enda par och förlora påverkbarheten...hm, vet ej. Men nog lockas jag av att så många andra är frälsta.

Är spannet helt fast med skins eller har har man olika lappar för olika längd, beroende om det är klister- eller kallföre som med valla? Om spannet och lapparna är fast längd på, borde skinskidor väl vara mer känsliga för viktförändring eller tänker jag fel?

Jag har gått från en instegsmodell med vallartape, till ett par pälsskidor som kompletterats med ett par vallarskidor.

Jag skulle säga att fäste aldrig är ett problem med päls, däremot glidet.


Om jag säger så här pälsskidorna (som jag skulle haft ett styvare spann på; Fischer twin skin race 2018) är som den där bussiga ridskolehästen, du kan göra allt på den, men du får inget sug och inte känns det kvickt och med framåtanda. Däremot kan man känna någon liten antydan till gnista i dem när det är varmföre och där kring nollan.

Lessnade och köpte ett par vallarskidor (Fischer RCS 2020) det var som att sätta sig på tävlingshästen med kapacitet för placeringar i medelsvår. Pälsskidorna ligger liksom bara i snön, dessa skidor vill i väg :)

Men, skulle dock säga att jag tror att Fischer har misslyckats lite med sina pälsskidor, i alla fall från min årgång. Har snabbtestat andra pälsskidor (Rossignol och atomic) som haft en snabbare känsla.

Det roliga är att sedan jag har köpt vallarskidorna har jag kommit att uppskatta mina hatade pälsskidor. Nu har jag en liten skidgarderob att välja av, jag tar pälsskidorna till det som de funkar för - fjällturer och varmväder, och vallarskidorna i blå/grön. (är det kallare än grön så tar jag makens skidor med ett spann +20 kg jämfört med mina :) )

Tänkte apropå spannet, du skrev att du skulle haft ett styvare spann på pälsmodellen, kan det inte vara det gjorde att de inte hade farten i sig? Att de var för mjuka för dig, mer än att det var skidan det var skidan som var långsam?
Jag gillar f ö liknelsen med bussig ridskolehäst, då fattar jag precis. :up::D

Är spannet helt fast med skins eller har har man olika lappar för olika längd, beroende om det är klister- eller kallföre som med valla? Om spannet och lapparna är fast längd på, borde skinskidor väl vara mer känsliga för viktförändring än vanliga skidor eller tänker jag fel? Jag som misstänker att jag blivit för tung för mina gamla skidor vill ju inte att det ska bli samma sak om ett par år...
 
Jag förstår inte hur folk orkar med valla och dyligt, för det är en hel vetenskap att sätta sig in i. Jag lämnar in mina i början på året och låter experten valla utefter mina behov, dvs minusgrader och fint väder, och så håller det faktiskt hela säsongen. Inför tjejvasan lämnade jag dock in dem igen för att få det så bra som möjligt, speciellt med fästvallan eftersom det är några långa uppförsbackar i vasan.

I ärlighetens namn tror jag inte att "vanligt folk" känner så stor skillnad på skidor och skidor. Eliten gör ju det förstås, men de är ju mycket mer känsliga än den vanliga motionären.

Menar du att de fixar även fästvalla som håller hela säsongen när du lämnar in dem...?
 
@vilde Spannet ja...jag gillar att kunna variera tjocklek och längd på vallalagret, inte bara efter temperatur (så som vallorna funkar) utan också beroende på vilken åkning jag ska göra. Om jag är trött och kinkig och prioriterar att inte ha bakhalt, om jag vill ha bättre glid (om jag ska åk med någon annan t ex :angel:) men kan tänka mig att saxa vid behov, fläck eller kuperad bana etc. Jag är helt med på att ha ett par skins som extrapar, men som enda par och förlora påverkbarheten...hm, vet ej. Men nog lockas jag av att så många andra är frälsta.

Är spannet helt fast med skins eller har har man olika lappar för olika längd, beroende om det är klister- eller kallföre som med valla? Om spannet och lapparna är fast längd på, borde skinskidor väl vara mer känsliga för viktförändring eller tänker jag fel?



Tänkte apropå spannet, du skrev att du skulle haft ett styvare spann på pälsmodellen, kan det inte vara det gjorde att de inte hade farten i sig? Att de var för mjuka för dig, mer än att det var skidan det var skidan som var långsam?
Jag gillar f ö liknelsen med bussig ridskolehäst, då fattar jag precis. :up::D

Är spannet helt fast med skins eller har har man olika lappar för olika längd, beroende om det är klister- eller kallföre som med valla? Om spannet och lapparna är fast längd på, borde skinskidor väl vara mer känsliga för viktförändring än vanliga skidor eller tänker jag fel? Jag som misstänker att jag blivit för tung för mina gamla skidor vill ju inte att det ska bli samma sak om ett par år...

Det finns skins med utbytbara pälsar som man kan laborera med för olika fästzoner, tror att det är atomic som har dem.

För alla skidmärken kan man i dag få flyttbara bindningar, även dessa gör att skidan blir lite mer flexibel. Bindning längst fram maximal kontakt med fästzonen och bindning längst bak för minsta möjliga kontakt med fästzonen och bäst glid.

Jag tror absolut att jag hade kunnat bli mer nöjd med en skinskida med styvare spann, dock tror jag aldrig att dessa hade gett mig sporthästkänslan som vallarskidan. Jag är gammal slalomåkare med flest meriter i störtlopp så jag älskar när det går fort nedför :D

Eftersom att jag bara använder mina vallarskidor i kallföre så blir fästvallningen enkel, blå eller grönburk, smeta på korka ut några gånger. Glidvallar gör jag kanske en gång i månaden, med någon liquidevalla (ej fluor) paraffin får skidorna innan sommarförvaringen.
 
@Derivata @Philosophia

Tack för era förklaringar. Det var väl ungefär så jag tänkte.
Jag har själv vallaskidor och åkte häromdagen med fint fäste (kladdar mest på lite, ingen finvallning till vardags) min kompis som lär sig har nya skins och tyckte inte hon fick fäste så vi testade att byta för att utröna hur mycket som ev låg i skidor kontra teknik. Samma längd och jag något tyngre än hon. Jag fick helt ok fäste med skins men hade aldrig velat åka hela vasaloppet så tex. Kompisen fick lite bättre fäste med mina så där ligger det en del i tekniken fortfarande men jag skulle ju fullkomligt ledsna om jag skulle lära mig med skins som ger bara ok fäste även med en hyffsad teknik.
 
Det blir nog inte i år, det är ju rysligt utplockat nu och jag har inte ekonomin för det.

Om man har ekonomi till det...skulle du ändå avråda från att köpa nu?

Känner mig väldigt ringrostig på skidfronten och har ungefär samma känsla inför att köpa en ny bil...noll koll! 🙈 Ser framför mig hur säljaren plockar ihop två restskidor och glatt kommer ut till mig med ett "DE HÄR är perfekta för dig, särskilt utvalda för just dig" och jag kommer hosta upp mina slantar utan möjlighet att ha en susning om det blev bra eller inte förrän efter några mils åkning...(dvs närmare år ca 2024 med tanke på hur mycket jag åkt de senaste åren :angel:)
 
Menar du att de fixar även fästvalla som håller hela säsongen när du lämnar in dem...?
För mig räcker det. Nu åker ju inte jag flera dagar i veckan eller ett gäng mil varje gång, men hyfsat aktiv ändå då jag tar med hunden, som behöver mycket aktivering ut. Det är mer för hennes skull än min. Jag väljer heller inte de mest kuperade spåren, utan är lite mer begränsad eftersom jag har med mig hunden. Man får ju inte åka vart som helst med henne.
 
Menar du att de fixar även fästvalla som håller hela säsongen när du lämnar in dem...?

OM det nu skulle räcka (vilket jag är väldigt tveksam till men åker man sällan så kanske) så förutsätter det ju att du alltid åker under sammaförhållanden. Dvs samma temperatur och ålder på snön.

Vill man inte valla fäste är nog päls eller till och med fjäll bättre alternativ :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp