Bättre glid utan valla - vad handlar då fluordebatten om??

@vilde Spannet ja...jag gillar att kunna variera tjocklek och längd på vallalagret, inte bara efter temperatur (så som vallorna funkar) utan också beroende på vilken åkning jag ska göra. Om jag är trött och kinkig och prioriterar att inte ha bakhalt, om jag vill ha bättre glid (om jag ska åk med någon annan t ex :angel:) men kan tänka mig att saxa vid behov, fläck eller kuperad bana etc. Jag är helt med på att ha ett par skins som extrapar, men som enda par och förlora påverkbarheten...hm, vet ej. Men nog lockas jag av att så många andra är frälsta.

Är spannet helt fast med skins eller har har man olika lappar för olika längd, beroende om det är klister- eller kallföre som med valla? Om spannet och lapparna är fast längd på, borde skinskidor väl vara mer känsliga för viktförändring eller tänker jag fel?



Tänkte apropå spannet, du skrev att du skulle haft ett styvare spann på pälsmodellen, kan det inte vara det gjorde att de inte hade farten i sig? Att de var för mjuka för dig, mer än att det var skidan det var skidan som var långsam?
Jag gillar f ö liknelsen med bussig ridskolehäst, då fattar jag precis. :up::D

Är spannet helt fast med skins eller har har man olika lappar för olika längd, beroende om det är klister- eller kallföre som med valla? Om spannet och lapparna är fast längd på, borde skinskidor väl vara mer känsliga för viktförändring än vanliga skidor eller tänker jag fel? Jag som misstänker att jag blivit för tung för mina gamla skidor vill ju inte att det ska bli samma sak om ett par år...

Det man ska ha om man har skins är flyttbara bindningar. Dvs du kan flytta pjäxan längre fram eller bak på skidan beroende på om du vill ha bättre glid eller mer fäste. På så sätt kan man enkelt påverka spannet.
 
För mig räcker det. Nu åker ju inte jag flera dagar i veckan eller ett gäng mil varje gång, men hyfsat aktiv ändå då jag tar med hunden, som behöver mycket aktivering ut. Det är mer för hennes skull än min. Jag väljer heller inte de mest kuperade spåren, utan är lite mer begränsad eftersom jag har med mig hunden. Man får ju inte åka vart som helst med henne.

Ok, jag brukar behöva lägga på till varje åktur, tycker inte jag får bra frånskjut annars. Men så är jag lite kinkig med bakhalt och lessnar lätt då när jag blir trött :D
 
Det man ska ha om man har skins är flyttbara bindningar. Dvs du kan flytta pjäxan längre fram eller bak på skidan beroende på om du vill ha bättre glid eller mer fäste. På så sätt kan man enkelt påverka spannet.

Aha, smart! Så mycket nya finesser det finns nu jämfört med när jag köpte skidor senast. Trist att det verkar så utplockat nu, får se om det blir några nya skidor för mig...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp