Bättre men inte liksom…bra

Vantrivdes på mitt förra jobb men mot slutet var det dugligt så fick lite ork att söka nytt och det gick ju bra

Har varit på andra jobbet ett halvår nu men alltså
Samma vantrivsel kryper sig på

Det har inte så mycket med själva jobbet att göra

Utan hela strukturen

Vara fast vid en dator varje dag, hela dagsljuset går åt, jag känner mig låst och fängslad och får ont i kroppen

Jag vill vara ute!
Jag vill röra på mig!
Jag vill bestämma själv över min tid!

Jag vill rida mer och sjunga mer och måla mer och göra i ordning hemma och baka och umgås med vänner och familj och läsa kurser

Jag orkar och hinner inte det när jag måste lönearbeta för att överleva

Men om jag bara orkar jobba för att överleva så känns det inte värt

Så less på det här
 

Vantrivdes på mitt förra jobb men mot slutet var det dugligt så fick lite ork att söka nytt och det gick ju bra

Har varit på andra jobbet ett halvår nu men alltså
Samma vantrivsel kryper sig på

Det har inte så mycket med själva jobbet att göra

Utan hela strukturen

Vara fast vid en dator varje dag, hela dagsljuset går åt, jag känner mig låst och fängslad och får ont i kroppen

Jag vill vara ute!
Jag vill röra på mig!
Jag vill bestämma själv över min tid!

Jag vill rida mer och sjunga mer och måla mer och göra i ordning hemma och baka och umgås med vänner och familj och läsa kurser

Jag orkar och hinner inte det när jag måste lönearbeta för att överleva

Men om jag bara orkar jobba för att överleva så känns det inte värt

Så less på det här
100% igenkänning på allting du skrev här.
 
Stor igenkänning här också. Gillar verkligen mitt jobb men bara i jämförelse med andra jobb, så att säga.

Jobbar på en lösning genom att leva väldigt sparsamt och investera stora delar av lönen så att jag så småningom inte behöver jobba mer. Antingen så ändras känslan då, bara av att veta att det är valfritt, eller så kan jag sluta. Eller jobba mindre i alla fall. Ett lite extremt upplägg kanske, men det finns.
 
Kan en tanke om att jobbet faktiskt inte behöver vara allt här i livet hjälpa?

Menar att jovisst är jobbet viktigt på många sätt för folk, men ibland blir det kanske lite väl viktigt. Jobbet blir folks främsta identitet och en del förväntar sig att jobbet också ska uppfylla många förhoppningar om att vara stimulerande, intressant och på andra sätt positiva i livet. Istället för att tänka att man kan ha en rik fritid också, där man kan förverkliga sig själv.

Vet inte om jag får fram vad jag menar, men om du försöker vända på resonemanget och tänka på vilka sätt du kan förverkliga dig själv och få stimulans som inte är via jobbet, hur börjar du då tänka på jobbet? Om jobbet "bara är ett jobb". Dvs något man gör för att få en lön, men inte hela livets innehåll och syfte.
 
Kan en tanke om att jobbet faktiskt inte behöver vara allt här i livet hjälpa?

Menar att jovisst är jobbet viktigt på många sätt för folk, men ibland blir det kanske lite väl viktigt. Jobbet blir folks främsta identitet och en del förväntar sig att jobbet också ska uppfylla många förhoppningar om att vara stimulerande, intressant och på andra sätt positiva i livet. Istället för att tänka att man kan ha en rik fritid också, där man kan förverkliga sig själv.

Vet inte om jag får fram vad jag menar, men om du försöker vända på resonemanget och tänka på vilka sätt du kan förverkliga dig själv och få stimulans som inte är via jobbet, hur börjar du då tänka på jobbet? Om jobbet "bara är ett jobb". Dvs något man gör för att få en lön, men inte hela livets innehåll och syfte.
Jag är inte ts, men känner igen mig. Jag har inget behov av att jobbet ska vara min identitet eller förverkliga mig själv, men problemet är att jag inte orken kvar att göra så mycket annat efter en 40h arbetsvecka. Jag vill göra ett bra jobb på jobbet vilket tar energi. Att inte göra ett bra jobb gör att jag känner att tiden på jobbet är helt bortkastad och jag längtar bort varenda minut och det mår jag ännu sämre av. Jag tycker det har fungerat bäst att jobba deltid, då hinner jag inte bli lika trött av jobbet och jag har mer tid att både vila och göra sånt jag vill och mår bra av. Men att hitta hållbara och långsiktiga deltidsanställningar är jättesvårt.
 
Ja, vill du bestämma över din tid så får du antingen höja din lön eller sänka dina utgifter så du har råd att arbeta mindre.

Det är inte lätt men det går. Om du ska höja din lön kommer du antagligen få under en period jobba mer innan du kan jobba mindre. Alla måste inte jobba 40 timmar per vecka. Att jobba 80% utan att ha små barn förekommer. Däremot tar pensionen stryk om man inte jobbar heltid under en längre tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 062
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp