Bättre sämre?

Widerberg

Trådstartare
Massören var ute och klämde på hästen för 1½ vecka sen, hon sa att sadeln låg i
bakvikt och tryckte och att jag skulle köpa kilpadd. Så jag gjorde det :p Tycker själv
sadeln ligger väldigt mycket bättre och jag sitter även helt annorlunda.
SUC51083.jpg

P31-05-06_18.jpg

Vad säger ni?
(ska åka och få ny sadel utprovad nästa vecka så padden är endast
tillfällig lösning)
 
Senast ändrad:
Sv: Bättre sämre?

jag tycker att det ser ut som om sadeln ligger aldeles för långt fram,sen vet jag inte om det är pga att det är en hoppsadel+att bilden är vinklad snett,men som sagt så ser den ut att ligga fel över bogbladen,det förhindrar att hästen vill sträcka ut riktigt,och om så är fallet så kommer du få en helt annan häst när du köper en ny sadel som passar!:bump:
 
Sv: Bättre sämre?

--------------------------------------------------------------------------------

Massören var ute och klämde på hästen för 1½ vecka sen, hon sa att sadeln låg i
bakvikt och tryckte och att jag skulle köpa kilpadd.

Hoppas hon är bättre massör än sadelutprovare....:eek: .

Kan ge ett litet exempel.

Din sadel är för smal, därför ligger den i bakvikt. Du lägger dit en kilpad vilket gör att ortspetsarna ligger nu och gröper ner i hästen, vilket leder till ännu fler muskelspänningar etc etc.

Den som uppfann kilpadden hade nog inte mer än gelé guppande i huvudet :( ...

Sedan ser det ut som om din sadel är för långt fram, men det kan bara du avgöra...
 
Sv: Bättre sämre?

Sadeln ligger i bakvikt för att den är för smal, byt till bredare bom, paden gör bara saken värre...
 
Sv: Bättre sämre?

Jag ahr många ggr skrivi vad jag tycker om kilpaddar - och ajg kan lova dig att jag har inget positivt att säga om dom. Som sagt - hoppas du byter ut sadeln kvickt.
 
Sv: Bättre sämre?

Ojdå...:crazy:

Polly_Mulle: Sitter ett bredare koppjärn i på andra bilden än första.

Diabolical_Kitten: Ska göras. Sadelutprovaren hör av sig idag eller
imorn och förhoppningsvis kommer jag iväg nästa vecka.


Ni låter inte alls positiva :angel: Bör jag skippa sadeln (eller bara padden) tills jag fått en
ny utprovad eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Bättre sämre?

Inte alls. Har bara inte grejer till att tömköra men barbackaridning
funkar alltid. Behöver träna min balans lite också ;)
 
Sv: Bättre sämre?

Jadu. När jag köpte hästen hade jag en tendens att råka ramla av
när jag red ute och hon ville inte alltid hem så jag tyckte det var smart
att ha telenr på sadeln :p
Den sitter visst kvar där än :angel::D
 
Sv: Bättre sämre?

Kan du inte ta bort kilpadden och sätta i ännu vidare koppjärn? I alla fall prova och se?
 
Sv: Bättre sämre?

Om inte jag är helt fel ute så blir bommen men svängd och om den passade i ett koppjärn så passar den förmodligen inte lika bra två strl bredare. Och de flesta hästar jag tröffat blir rakare i ryggen när de breddar och sätter mer muskler...
 
Sv: Bättre sämre?

Håller med... Att sadeln ligger i bakvikt beror ju på att den är för trång. Och att då lägga en tjock kilpad under... :crazy:
Din ET borde skämma ihjäl sig, man ska inte låtsas vara kvalificerad på områden man tydligen har noll koll. :mad:
 
Sv: Bättre sämre?

Men jag breddade sadeln när jag köpte padden. Jag är inte så blåst att
jag lägger en padd under en för trång sadel :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 926
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp