Bagges hemlösa hundar

Sträckollade på några avsnitt igår, inklusive det med Haddock (yes, him again)! Förstår problematiken med att placera ut en sådan hund i syfte att rädda den till varje pris så att utgången blev som den blev är väl inte direkt konstigt. Dock är jag nyfiken på tillvägagångssättet vid hans hantering? Är det någon här som vill ge deras tolkning av instruktörernas approach? Nu blir det lite "proffs på läktaren" här men what da hell (:
 
Sträckollade på några avsnitt igår, inklusive det med Haddock (yes, him again)! Förstår problematiken med att placera ut en sådan hund i syfte att rädda den till varje pris så att utgången blev som den blev är väl inte direkt konstigt. Dock är jag nyfiken på tillvägagångssättet vid hans hantering? Är det någon här som vill ge deras tolkning av instruktörernas approach? Nu blir det lite "proffs på läktaren" här men what da hell (:
Jag minns inte exakt hur de hanterade honom men hade inget att anmärka på då iaf.
Svårt att tro att jag ändrat mig.
 
Jag minns inte exakt hur de hanterade honom men hade inget att anmärka på då iaf.
Svårt att tro att jag ändrat mig.
Ja, det är ju rätt mycket att begära att det ska hållas färskt i minnet efter så lång tid! Jag såg om en scen flera gånger när de står i buren. Haddock är duktigt uppskruvad och Bagge + instruktören kastar köttbullar. Hunden hoppar upp på instruktören varpå hon matar med köttbulle. Bagge bli "biten" i handen och instruktören visar hur han ska mata för att undgå detta. Men VAD exakt är det syftet? Belönar de hunden eller försöker de "fjäska" för den? Vinna dess förtroende?
 
Ja, det är ju rätt mycket att begära att det ska hållas färskt i minnet efter så lång tid! Jag såg om en scen flera gånger när de står i buren. Haddock är duktigt uppskruvad och Bagge + instruktören kastar köttbullar. Hunden hoppar upp på instruktören varpå hon matar med köttbulle. Bagge bli "biten" i handen och instruktören visar hur han ska mata för att undgå detta. Men VAD exakt är det syftet? Belönar de hunden eller försöker de "fjäska" för den? Vinna dess förtroende?
Vad jag minns försökte de väl mest bygga förtroende.
 
Vad jag minns försökte de väl mest bygga förtroende.
Såg märkligt ut att vad hunden än tog sig för (typ klampade över folk) eller hur stressad den än var så fick den belöning. Som att precis allt uppmuntrades och var "okej". Måste vara vansinnigt svårt att jobba med en trasig hund i den miljön tho men jag förstod verkligen inte mycket av det där
 
Såg märkligt ut att vad hunden än tog sig för (typ klampade över folk) eller hur stressad den än var så fick den belöning. Som att precis allt uppmuntrades och var "okej". Måste vara vansinnigt svårt att jobba med en trasig hund i den miljön tho men jag förstod verkligen inte mycket av det där
Som sagt. Jag minns inte hur det såg ut i avsnittet men på din beskrivning låter det ju som man försöket bygga förtroende och ändra hundens sinnesstämning/förväntan när den träffar folk.

Spontant känner jag att de som arbetar där träffar så mycket hundar med problem att de har rätt bra koll på hur man hanterar den typen av hundar. Som lekmän kan vi förvisso sitta och gissa men det finns ingen anledning att tro att de inte har en grundtanke med hur de tacklar problemen.
 
Såg märkligt ut att vad hunden än tog sig för (typ klampade över folk) eller hur stressad den än var så fick den belöning. Som att precis allt uppmuntrades och var "okej". Måste vara vansinnigt svårt att jobba med en trasig hund i den miljön tho men jag förstod verkligen inte mycket av det där

Min gissning är att en hund som är stökig pga osäkerhet inte får förknippa kontakt med människor med något negativt. Om den redan har en negativ bild av människor hjälper inte en neutral upplevelse av dem, upplevelsen måste bli positiv för att bilden ska förändras. För en hund som Haddock tror jag att prio 1 är att den ska känna sig trygg kring människor, vett och etikett måste vara sekundärt. Ju säkrare en hund är, desto mindre är risken att den skadar någon. Sedan kan en tycka att det hade varit ett alternativ att lugnt och sansat vänja Haddock vid människor men jag är inte jättekunnig på problemhundar.

Nu var det iofs ett tag sedan jag såg avsnittet.
 
Såg märkligt ut att vad hunden än tog sig för (typ klampade över folk) eller hur stressad den än var så fick den belöning. Som att precis allt uppmuntrades och var "okej". Måste vara vansinnigt svårt att jobba med en trasig hund i den miljön tho men jag förstod verkligen inte mycket av det där

Självklart ska en osäker hund matas full med uppmuntran. Hur ska de annars nå fram till den sen när de börjar med mer specifik träning för hundens problematik?

Det går liksom inte att qvickfixa trasiga hundar. Inte om man vill få en stabil grund och trygg hund.
Rätt basic lära.
 
Min gissning är att en hund som är stökig pga osäkerhet inte får förknippa kontakt med människor med något negativt. Om den redan har en negativ bild av människor hjälper inte en neutral upplevelse av dem, upplevelsen måste bli positiv för att bilden ska förändras. För en hund som Haddock tror jag att prio 1 är att den ska känna sig trygg kring människor, vett och etikett måste vara sekundärt. Ju säkrare en hund är, desto mindre är risken att den skadar någon. Sedan kan en tycka att det hade varit ett alternativ att lugnt och sansat vänja Haddock vid människor men jag är inte jättekunnig på problemhundar.

Nu var det iofs ett tag sedan jag såg avsnittet.
Ja, det är väl en helt annan sak om det bara hade varit Haddock och alla ögon var på just hans rehab men det går nog knappast när det är så många som ska få en chans att placeras ut. Som någon sagt tidigare bär ju hundstallet ett stort ansvar för att placera ut någorlunda "säkra" hundar.
 
Som sagt. Jag minns inte hur det såg ut i avsnittet men på din beskrivning låter det ju som man försöket bygga förtroende och ändra hundens sinnesstämning/förväntan när den träffar folk.

Spontant känner jag att de som arbetar där träffar så mycket hundar med problem att de har rätt bra koll på hur man hanterar den typen av hundar. Som lekmän kan vi förvisso sitta och gissa men det finns ingen anledning att tro att de inte har en grundtanke med hur de tacklar problemen.
Tack för svar! Nej, utredarna som jobbar med detta vet nog vad de gör och det hade varit intressant att se mer av hur en vanvårdad hund som lämnats av polis "hittar tillbaka" (:
 
Själv blev jag sugen på att se programmet, men det är visst inte tillgängligt här. Oh well.
 
För att återgå till ämnet så för mig är höjdpunkten i programmen när hundarna ska till Ulla. Världens goaste veterinär :love:
Hon var "Voffs" (Miras) veterinär när vi bodde i Uddevalla. Det var hon som fixade så att en kollega opererade Voffs OCD i utbildningssyfte till reducerat pris när min försäkring inte täckte.

Voff var blandras med Schäfer och när Ulla skulle sticka henne så sa hon "Nu ska vi se hur mycket Schäfer det är i dig"
Voff tjöt som en gris varpå Ulla frågade om hon inte var renrasig trots allt :p
Detta är snart 15 år sen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 695
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp