Bagges hemlösa hundar

Tycker om iden med programmet och jag förstår ju att mkt är till för att göra bra teve, men ibland blir jag tom själv nervös av att se Anders lite lätt hysteriska framtoning... förstår verkligen att det inte funkar med alla hundar. Jesus.

Störst avtryck har nog valpen Hero gjort på mig. Och boxern Björne :heart

Överlag tycker jag att det är lite tragiskt när valpar lämnas in, men samtidigt tänker jag att det är ju bra att de lämnas in förrän de tagit större skada av nån dålig hantering. Även om jag ibland (ofta) funderar kring frånvaron av kontakt med uppfödaren av de renrasiga (tex schäfervalpen)...
 
Tycker om iden med programmet och jag förstår ju att mkt är till för att göra bra teve, men ibland blir jag tom själv nervös av att se Anders lite lätt hysteriska framtoning... förstår verkligen att det inte funkar med alla hundar. Jesus.

Störst avtryck har nog valpen Hero gjort på mig. Och boxern Björne :heart

Överlag tycker jag att det är lite tragiskt när valpar lämnas in, men samtidigt tänker jag att det är ju bra att de lämnas in förrän de tagit större skada av nån dålig hantering. Även om jag ibland (ofta) funderar kring frånvaron av kontakt med uppfödaren av de renrasiga (tex schäfervalpen)...

Många av de "renrasiga" är inte renrasiga utan är oreggade kompisparningar dvs blandraser.

Sen vet jag minst tre uppfödare av Bruksschäfer som producerar mer valpar än de förmår att ta ansvar för. En köper bara tillbaka tjänstematerial (ännu mera pengar i plånboken :angel:) en bara unghundar och en tredje inga alls för kenneln är full med tillbakalämnade hundar :meh:
 
Tittar på förra veckans avsnitt. De testade en jakthund med en radiostyrd uppstoppad älg! Är detta något som är vanligt när man har en hund som inte jagat innan?
 
Vad tycker ni om metoden i första avsnittet? När Bagge skulle sitta och göra ingenting och vänta på att hundarna skulle söla kontakt på eget bevåg.
 
Vad tycker ni om metoden i första avsnittet? När Bagge skulle sitta och göra ingenting och vänta på att hundarna skulle söla kontakt på eget bevåg.

Jag ser inget fel med den rent teoretiskt. Att han inte lyckades så bra är knappast förvånande, det är ju en återkommande grej att han har lite svårt för att ta till sig instruktioner och läsa av hundarna på rätt sätt. Inte det bästa träningsobjektet för socialt osäkra hundar alltså.

Själv tar jag sällan initiativet till att hälsa på djur utan låter dem komma fram när de själva vill, och jag upplever att det funkar bra. Men så är jag inte heller en stor och bufflig karl med mer entusiasm än hundvett, så det kanske bidrar... :angel:
 
Jag ser inget fel med den rent teoretiskt. Att han inte lyckades så bra är knappast förvånande, det är ju en återkommande grej att han har lite svårt för att ta till sig instruktioner och läsa av hundarna på rätt sätt. Inte det bästa träningsobjektet för socialt osäkra hundar alltså.

Själv tar jag sällan initiativet till att hälsa på djur utan låter dem komma fram när de själva vill, och jag upplever att det funkar bra. Men så är jag inte heller en stor och bufflig karl med mer entusiasm än hundvett, så det kanske bidrar... :angel:

Svårt att ta till sig instuktioner eller genomföra dem fullt ut är mycket vanligt för människor med ADHD som Bagge har.
 
Svårt att ta till sig instuktioner eller genomföra dem fullt ut är mycket vanligt för människor med ADHD som Bagge har.

Jo, jag vet det, jag har själv Aspergers som innebär en del liknande drag, så problematiken är inte obekant för mig. Det var inte menat som något dömande, bara ett konstaterande att det blev extra besvärligt i den situationen. Det hade nog gått bättre med mer handledning, men det hade väl inte blivit lika bra TV... :meh:
 
Jo, jag vet det, jag har själv Aspergers som innebär en del liknande drag, så problematiken är inte obekant för mig. Det var inte menat som något dömande, bara ett konstaterande att det blev extra besvärligt i den situationen. Det hade nog gått bättre med mer handledning, men det hade väl inte blivit lika bra TV... :meh:

Ja, jag reagerade på att det lät nedlåtande. För den som inte vet om att det finns ADHD med i bilden så lät det som om han var en puckad klant.
 
Ja, jag reagerade på att det lät nedlåtande. För den som inte vet om att det finns ADHD med i bilden så lät det som om han var en puckad klant.

Då kan jag bara beklaga att du förutsätter sådan illvilja i mina inlägg. Jag trodde att mina synpunkter kring NPF skulle vara kända för typ alla som är någorlund aktiva på forumet vid det här laget, så som jag brukar basunera ut dem varje chans jag får...
Men jag glömde att det här är Buke, där precis allt man skriver kommer att missförstås av någon, oavsett formulering. :(
 
Då kan jag bara beklaga att du förutsätter sådan illvilja i mina inlägg. Jag trodde att mina synpunkter kring NPF skulle vara kända för typ alla som är någorlund aktiva på forumet vid det här laget, så som jag brukar basunera ut dem varje chans jag får...
Men jag glömde att det här är Buke, där precis allt man skriver kommer att missförstås av någon, oavsett formulering. :(

Jag har dessvärre ingen aning om dina synpunkter kring NPF. Jag följer långt ifrån alla trådar och nästan inga utanför hund. Det handlar inte om ilvilja. Min reaktion kom utav att jag ofta möter människor som uttrycker sig som om dessa personer har en brist. Min son är en av dem och man blir då hudlös.

Oavsett tycker jag vi släpper det spåret. I text kan saker lätt misstolkas :heart
 
Ja, jag reagerade på att det lät nedlåtande. För den som inte vet om att det finns ADHD med i bilden så lät det som om han var en puckad klant.
Men det var ju otroligt milt formulerat. :confused: ”att han har lite svårt för att ta till sig instruktioner och läsa av hundarna på rätt sätt” - och det stämmer ju. Det ser till och med jag. Och det finns säkert människor både med och utan NPF som är lite klantiga med hund, precis som det finns människor både med och utan NPF som är jätteskickliga.

Bagge hade kanske inte läst hund bättre om han bara varit normalstörd.
 
Jag ser inget fel med den rent teoretiskt. Att han inte lyckades så bra är knappast förvånande, det är ju en återkommande grej att han har lite svårt för att ta till sig instruktioner och läsa av hundarna på rätt sätt. Inte det bästa träningsobjektet för socialt osäkra hundar alltså.

Själv tar jag sällan initiativet till att hälsa på djur utan låter dem komma fram när de själva vill, och jag upplever att det funkar bra. Men så är jag inte heller en stor och bufflig karl med mer entusiasm än hundvett, så det kanske bidrar... :angel:
Att låta hundarna ta initiativet är jag helt med på, men att bara sitta blixtstilla och uggla för sakens skull? Det skulle jag aldrig orka med. Då kör jag hellre på som vanligt men ignorerar hunden så får hunden vänja sig vid mitt normala beteende.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 695
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp