Bajs💩funderingar😄

Krans

Trådstartare
Hej, började fundera på en sak när jag gick runt och mockade i hagarna idag. Hur mkt bajsar eg en häst? Svaret och känslan är ju "oändligt"😁, iaf när man går där med sin grep och kärra men seriöst...Någon som vet? Om hästen äter t.ex 9 kg hö/ dygn? Hur mkt kommer ut?På ett ungefär??? Och hur många ggr/dygn ca? Hälsningar Skitnörden
 
Manure includes both the solid and liquid portions of waste. Horse manure is about 60 percent solids and 40 percent urine. On average, a horse produces 0.5 ounce of feces and 0.3 fluid ounce of urine per pound of body weight every day. A 1,000-pound horse produces about 31 pounds of feces and 2.4 gallons of urine daily, which totals around 51 pounds of total raw waste per day
https://extension.psu.edu/horse-stable-manure-management

1000 pounds: 453kg
31 pounds: 14kg
2.4 gallons: 9 liter
 
Du får räkna! Min ena bajsar 5-7 gånger/dygn. Min andra 7-9 gånger/dygn. De är lika stora och äter lika mycket.
 
Hej, började fundera på en sak när jag gick runt och mockade i hagarna idag. Hur mkt bajsar eg en häst? Svaret och känslan är ju "oändligt"😁, iaf när man går där med sin grep och kärra men seriöst...Någon som vet? Om hästen äter t.ex 9 kg hö/ dygn? Hur mkt kommer ut?På ett ungefär??? Och hur många ggr/dygn ca? Hälsningar Skitnörden
Mina brukar bajsa 8-9 gånger/dygn.
 
När jag hade min islandshäst på fålla i våras så bajsade han ca 15 högar per dygn. Då fick han dock lite väl mycket mat den perioden. Han är även en häst som i stort sett aldrig bajsar när jag rider så alla högar hamnar i hagen.

På begränsat utrymme blir det lätt att lista ut hur mycket de bajsar 😄
 
I våras när min häst gick i egen hage så räknade jag till att hon i genomsnitt bajsar 8-10 ggr per dygn.
 
Skulle gissa att han bajsar 8-10 gånger om dagen ungefär både ute och inne. Han bajsar aldrig när han tränar utan alltid direkt efteråt i hagen.
 
Hej, började fundera på en sak när jag gick runt och mockade i hagarna idag. Hur mkt bajsar eg en häst? Svaret och känslan är ju "oändligt"😁, iaf när man går där med sin grep och kärra men seriöst...Någon som vet? Om hästen äter t.ex 9 kg hö/ dygn? Hur mkt kommer ut?På ett ungefär??? Och hur många ggr/dygn ca? Hälsningar Skitnörden
Multiplicera foderintaget med 43. Minst. 😁😁😁
 

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Boerperd
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 013
Senast: Zody
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 369
Senast: moonstruck
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp