Bajsar utanför lådan

sthu

Trådstartare
Jag vet inte vad som har hänt.
Någon av katterna bajsar utanför lådan. Det har hänt fyra fem gånger nu de senaste veckorna.

Försöker gå igenom vad som kan ha förändrats på lådfronten. Det är samma sand, samma placering. Det enda jag kan komma på är att jag har diskat lådorna med linoljesåpa för ca en månad sen.

Vi ska flytta om en vecka, så det är lite kaos hemma. Kan det vara det?

Ska jag vänta med att ta till åtgärder tills efter flytten? Vad för åtgärder?
 
Jag vet inte vad som har hänt.
Någon av katterna bajsar utanför lådan. Det har hänt fyra fem gånger nu de senaste veckorna.

Försöker gå igenom vad som kan ha förändrats på lådfronten. Det är samma sand, samma placering. Det enda jag kan komma på är att jag har diskat lådorna med linoljesåpa för ca en månad sen.

Vi ska flytta om en vecka, så det är lite kaos hemma. Kan det vara det?

Ska jag vänta med att ta till åtgärder tills efter flytten? Vad för åtgärder?

Köp fler lådor är en sak du kan göra. Ställ en där katten bajsat.
 
Det kan absolut vara stress inför flytten, men jag skulle också ta katten till veterinär för att utesluta att det är något fysiskt besvär som spökar. Jag skulle också prova att diska ur lådorna igen, då med klorin eller något annat som innehåller ammoniak, det gör att det blir rätt sorts "toalukt". Undvik i största möjligaste mån andra rengöringsmedel som kan lukta eftersom det är väldigt kinkigt för en del katter.
 
Jag tror att eftersom katter lätt känner av din känslostämning och det är stressigt med flytt så kan det rubba säkerheten hos katten och, vilket vissa katter gör då är att markera revir extra genom att kissa och bajsa utanför lådorna. Är det Maggan som gör det speciellt? Hon är väl den osäkraste och känsligaste katten i din liga.

Jag skulle skura lådorna med klorin eller liknande som gör det mer attraktivt att gå på lådan. Om de bajsar på samma plats? Sätt en låda där för att se om det hjälper.

Edit: har de andra katterna slutat krafsa så bajset ligger öppet och Maggan inte vågar bajsa på deras revir utan därför gör det precis bredvid?
 
Hmm... rengör igen med det du brukar rengöra med. Hon kanske tycker att det luktar fel?

Jag brukar använda den såpan.

Jag tror att eftersom katter lätt känner av din känslostämning och det är stressigt med flytt så kan det rubba säkerheten hos katten och, vilket vissa katter gör då är att markera revir extra genom att kissa och bajsa utanför lådorna. Är det Maggan som gör det speciellt? Hon är väl den osäkraste och känsligaste katten i din liga.

Jag skulle skura lådorna med klorin eller liknande som gör det mer attraktivt att gå på lådan. Om de bajsar på samma plats? Sätt en låda där för att se om det hjälper.
Ja, jag misstänker att det är Maggan. Just för att hon är så känslig.
Det står ju flyttkartonger och möbler huller om buller, så det är inte konstigt att det blir stress.

Hon bajsar precis bredvid lådan, alltså typ två centimeter ifrån den.
Ska testa klorin.
 
Sätter hon sig brevid lådan eller sitter hon i lådan och lyfter ändan utanför och skiter?
 
Jag vet inte vad som har hänt.
Någon av katterna bajsar utanför lådan. Det har hänt fyra fem gånger nu de senaste veckorna.

Försöker gå igenom vad som kan ha förändrats på lådfronten. Det är samma sand, samma placering. Det enda jag kan komma på är att jag har diskat lådorna med linoljesåpa för ca en månad sen.

Vi ska flytta om en vecka, så det är lite kaos hemma. Kan det vara det?

Ska jag vänta med att ta till åtgärder tills efter flytten? Vad för åtgärder?


Så allt har funkat fint tills precis nu - när det är flytt, lådor, och uppjagade människor? Gissar på flytten.

Går det att katterna är antingen i eget rum precis dagarna kring flytten, eller kanske till och med hos någon annan som de känner ngra dagar? Så kan de komma in i det nya boendet när allt är möblerat och uppackat?

Feliway som @TinyWiny skrev kan kanske hjälpa.

Min ena kattfröken är en sån där känslig liten individ, hon reagerar direkt om hon sniffar stress och då kan det bli en felkissning eller två. Spelar ingen roll vad jag gör med lådorna då, eftersom det inte är lådorna det handlar om.
 
Ska koppla in feliway och testa. Tack för tips :)

Vi kommer stänga in katterna i ett rum i lägenheten vi flyttar från under själva flytten. Vill inte köra framförallt Maggan i onödan, hon blir så fruktansvärt nervös.

Jag gör inget mer förrän vi flyttat tror jag.
 
Jag har 2 lådor till en katt
Man rek att ha minst en låda mer än man har katter.
Men hoppas att det är flytten som ställer till det.
 
Jag tänker att har det gått med två lådor i snart ett år är det nog inte det som är problemet.

det kan vara det problemet. Kattsanden kan lukta olika och så vidare. När jag hade flera kattor hade jag en buffé av olika lådor och strö, vissa ville byta sand att gå på lite då och då... hade aldrig problem när det var flera alternativ
 
Jag har bara en låda till två katter och det funkar jättebra. Hade två lådor från början men det var bara en som användes. Jag plockar upp allt kiss och bajs varje gång jag går in på toaletten där lådan står så att den alltid är fräsch.
Dom gör ju för övrigt det mesta ihop. Har försökt servera mat i varsin skål till dom men, nix, då envisas dom ändå med att trycka ner näsorna i samma. 🤪
 
Vi har tre lådor två katter, men den ena används bara för att sova i 😂🤷🏻‍♀️ de är hankatten som sover i lådan, han tycker tydligen de är mysigt och sova i huset.
Vi har haft tre katter och bara två lådor förr och aldrig vart ett problem. Så de beror väl lite på katterna med 🤷🏻‍♀️ dock går mina ut så de föredrar att kissa ute om de får bestämma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp