Bajsar utanför lådan

det kan vara det problemet. Kattsanden kan lukta olika och så vidare. När jag hade flera kattor hade jag en buffé av olika lådor och strö, vissa ville byta sand att gå på lite då och då... hade aldrig problem när det var flera alternativ

Fast ärligt talat, det känns inte som att det är just sand och låda är problemet. Hon går på lådan för det mesta, några enstaka gånger hamnar hon utanför. Det känns mer som stress.
 
Liten röd kisse i lådan och fluffig kisse kollar in mattes ”låda”. 😁
07509DBD-3340-4146-8D00-DE56CF046D77.jpeg
 
Det jag funderar lite på är om de andra katterna även om de inte visar stress utvändigt också är det och därför har ett större behov av att hävda sitt revir och att Maggan viker undan och inte vågar gå på lådan ibland. Eftersom det har kommit just under flytten och hon sätter sig precis bredvid gissar jag att hela ligans liv är upp och ner men det är Maggan som visar det mest.

Jag skulle sitta lugnt i båten, kanske lägga plast under lådorna så det inte gör så mycket om hon bajsar och vänta tills ni alla flyttat och fått ordning.

OT. En katt en låda. Hade två tidigare men det var värdelöst, Megara gick aldrig på ena lådan utom precis när jag tänkte slänga ut den, då gick hon en, högst två gånger. Så den rök ändå. Hon har inga problem att ha en låda. Men kanske lite annorlunda eftersom hon är ensamkatt så inga revir eller konkurrens.
 
Hur gamla är de?
Har haft katt som började missa lådan när den blev sjuk. P g a kattens ålder valde vi att inte behandla, den fick avsluta sina dagar istället.
 
Hur gamla är de?
Har haft katt som började missa lådan när den blev sjuk. P g a kattens ålder valde vi att inte behandla, den fick avsluta sina dagar istället.

Lina är fem, Maggan (förmodligen, hon är hittekatt) tre. Så de är ju unga båda två.
Jag hoppas det går över med flytten. Just nu är det ju stressigt för alla (utom Tuva, som verkar coollugn som alltid).
 
Suck. Lina kissat i badkaret och bajsar utanför lådan igen..
Jag har feliway inkopplat. Ska prova byta strö idag och är om det blir bättre. Det är inte så ofta det händer, men någonting är ju uppenbarligen fel.
 
Jaha, då var det dags igen. Det var lugnt några veckor men nu bajsar hon bredvid lådan igen..
Bara på övervåningen och alltid precis utanför. Kissar som vanligt (i lådan alltså, inte utanför).

De har boat in sig ordentligt i nya huset alla tre, så jag tror inte det är stress.
 
Jaha, då var det dags igen. Det var lugnt några veckor men nu bajsar hon bredvid lådan igen..
Bara på övervåningen och alltid precis utanför. Kissar som vanligt (i lådan alltså, inte utanför).

De har boat in sig ordentligt i nya huset alla tre, så jag tror inte det är stress.
Kanske prova en öppen låda intill den andra lådan? Där hon nu gått alltså 🤔 bara för att testa och se om hon tycker att det känns bättre. Märkligt dock att hon kissar i lådan men bajsar utanför.
 
Kanske prova en öppen låda intill den andra lådan? Där hon nu gått alltså 🤔 bara för att testa och se om hon tycker att det känns bättre. Märkligt dock att hon kissar i lådan men bajsar utanför.

Ja, och det är inte varje dag heller. Några gånger i veckan.
Det går inte in en låda intill, toaletten är alldeles för liten för det 😅
 
Märkligt dock att hon kissar i lådan men bajsar utanför.
Så gjorde vår hona, till och från, men mer konstant sista tiden.
Vi vet att hon haft förhöjda njurvärden, men inte hur de var på slutet.
Hon blev drygt 18 år.
Det var väldigt sällan hon täckte över sitt bajs med kattsand. Hon krafsade utanför lådan istället. Gick inte att ha mattor eller något annat i närheten av lådan.
 
Ja, och det är inte varje dag heller. Några gånger i veckan.
Det går inte in en låda intill, toaletten är alldeles för liten för det 😅
När hon bajsar utanför, är lådan då "ren"? Tänker att hon kanske tänker även om sitt eget kiss att det är äckligt att bajsa i använd låda 🤔 det luktar väl lite mera när lådan är "instängd" än öppen tänker jag.
 
Så gjorde vår hona, till och från, men mer konstant sista tiden.
Vi vet att hon haft förhöjda njurvärden, men inte hur de var på slutet.
Hon blev drygt 18 år.
Det var väldigt sällan hon täckte över sitt bajs med kattsand. Hon krafsade utanför lådan istället. Gick inte att ha mattor eller något annat i närheten av lådan.
Kanske en koll hos veterinären vore ändå något @sthu , min förra katt var bara ca 3 när hon fick problem med urinsten tex.
 
När hon bajsar utanför, är lådan då "ren"? Tänker att hon kanske tänker även om sitt eget kiss att det är äckligt att bajsa i använd låda 🤔 det luktar väl lite mera när lådan är "instängd" än öppen tänker jag.
Jag vet faktiskt inte, det händer alltid på natten. Tycker det är så konstigt att det inte är varje gång..
Hon verkar inte må dåligt i övrigt, men kan ju ta upp det med veterinären när vi är inne och vaccinerar
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 691
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp