Bajsfrågor.

attempt

Trådstartare
Är det normalt att en 14-veckorsvalp bajsar väldigt ofta? Min valp bajsar mer än 5 gånger om dagen, det är ofta löst, men inte alltid. Hon fiser hela tiden också.

Hon äter Purina Proplan Puppy Protection Sensitive.
Bör jag testa ett nytt foder?
Skall jag ringa vet?

Jag är lite orolig att det är någon slags valp-magsjuka..
 
Sv: Bajsfrågor.

Hur mycket äter hunden totalt sett på en dag i dl? Är fodret blött/torrt?

Valpar bajsar rätt ofta och jag skulle inte påstå att 5 ggr är speciellt onormalt ofta.
 
Sv: Bajsfrågor.

Låter som att du borde prova att byta foder.
Kolla in den här länken,liknande frågor.
-Ni som kan hundfoder,hallå!
Lycka till!
 
Sv: Bajsfrågor.

Jag tycker iof inte att man ska byta foder till valpar hit och dit, men det kanske kan vara på sin plats.
 
Sv: Bajsfrågor.

avmaska innan du byter foder. Har valpen mask är den lös i magen.
 
Sv: Bajsfrågor.

Även om den är nyss avmaskad så kan den fortfarande ha mask. Har uppfödaren slarvat så kan det ta flera avmasknigar innan allt är borta o magen blir bra igen. Ett annat tips är att ge vitkål det är bra när de är taskiga i magen.
Det stabileserar upp magen.
 
Sv: Bajsfrågor.

*kl*

om du trots allt skulle få för dig att hunden har mask, så köp ett kit på apoteket som heter "kolla masken". då får du svar på om hunden har någon mask, och vilken sort det är. olika maskmedel tar olika maskar, och man ska absolut inte avmaska i onödan eftersom det kan leda till resistens.

på vilket sätt är valpen lös i magen? är det slemmigt, fluffigt eller helt rinnande? är färgen brun eller gul? finns det blod i avföringen?
 
Sv: Bajsfrågor.

på vilket sätt är valpen lös i magen? är det slemmigt, fluffigt eller helt rinnande? är färgen brun eller gul? finns det blod i avföringen?

Det är olika, ibland "fluffigt" och ibland "slemmigt", ofta gult i, men annars ljusbrunt. Inget blod. Hon är pigg och glad i övrigt, äter och dricker som hon ska, inga andra "sjukdomstecken" osv.
 
Sv: Bajsfrågor.

Jag har ofta färg o koncistens som riktlinjer när jag ser till hundens välmående. Bajs ska vara mörkt brunt kunna gå att plocka med fingrarna samt lukta skit (inte illa eller surt utan bara skit)

Kan du utesluta att hunden har mask så skulle nog jag pågrund av färgen byta foder. Som sagt hundskit ska vara mörkt brunt o ingen annan färg.

Vilket märke du väljer är en smaksak. Men jag skulle själv börja med lam o ris eller lax o ris tills magen var stabil o sen övergå till något normalt foder. ABSOLUT inget snabbköps foder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 202
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 005
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 509
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp