Bajskir korsning (andra "allergihästar")

Rumpnissen

Trådstartare
Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Om man korsar en "allergivänlig" häst, Bajskir el American Curly med ett fullblod hur bli avkomman då? Blir deras täckhår som andra hästars då eller är det fortfarande allergivänlig?
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Troligtvis blir den INTE allergivänlig,ser dessutom ingen som helst mening med att korsa dessa raser....

Mvh Pigge
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Många tål Baskirhästar bättre, ja. Inte alla tål hästen bättre. :cry: Det är ju ofta hästens "damm" man är allergisk emot inte pälsen.
Det är en ras som ofta går mycket ute, många gånger på lösdrift. Det är en stor orsak till att fler allergiska kan umgås med den.

Lösdrift överhuvudtaget är ofta en lösning för allergiska människor. Hästens "damm" blir ju inte lika påtagligt ute. :) Om man inte är superallergisk :cry:

Det finns många trevliga raser som är lämpliga för lösdrift. :D Du vet vilken jag föredrar. :) Men det finns ju även nordsvensk och kallblodskorsningar som stormtrivs ute hela året. Givetvis med torr liggplats och vindskydd.

Jag är inte allergisk mot häst men mot hö. Det fungerar mycket bättre nu när jag har hästarna ute och jag känner inte av hö-allergin alls. Trots att jag utsätts lite ändå, men det blir inte så intensivt som när man är inne i stall.

Den största fördelen är det possitiva jag har märkt på hästarna. :):

Anki
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

*ler*

Jo, jag funderade på om man kunde korsa dessa hästar för jag vill ha en allergivänlig häst med lite bättre gång och ridbarhet.

Men som det ser ut just nu blir det väll att sluta med hästar efter ponnytiden i alla fall. I och för sig ska jag börja en behandling i maj men jag är väldigt skeptisk. :(
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Korsningen blir nog med största sannolikhet inte allergivänlig! De korsningar jag stött på har inte varit det iallafall. Basjkiren är inte allrgivänlig bara för att de går ute jämt! Deras hårstrån är annorlunda än andra hästars samt att de binder stövet! Om man klappar en basjkir känner man att den känns fetare i pälsen. Självklart är det bättre för allergiker att ha häst på lösdrift men min allergiska man tål inga andra hästar på vår lösdrift än våra basjkirer! Vi har haft alla möjliga raser tillsammans med våra men det funkar ej för honom iallafall!
Det vore spännande att höra om någon här har en basjkirkorsning som är allergivänlig!

/ Sandra :smirk:
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Vet inget om Baskirer så där vågar jag inte yttra mig.

Men en curly tex kan man säkert hitta en med god ridbarhet med tanke på att de kan se ut nästan hur som helst,Praktiserade på en uppfödning en gång och facinerades av att de kunde se så olika ut,Jag trodde att alla skulle se ut som lockiga nordsvenskar ungefär men såg att de var mycket olika till typen,de fanns från ponnystorlek till ca 165 cm (den största) allt från kallblodsmodell till Halvblod/fullblodsmodell.
En del lockiga en del mindre lockiga (såg ungefär ut som en vanlig häst i håremmen)
Leta lite så får du ju se vad du kan tänkas hitta.

Om du PM:ar kan du få adressen till deras hemsida med bilder på hästarna...

Mvh Pigge
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Basjkirhästens allergivänlighet beror inte på att den går ute! Det beror på hur hästen binder sitt stöv vilket är ca70% mindre stöv än "vanliga" hästar. Hårstråna i pälsen annorlunda uppbyggda. Om det nu inte fanns allergivänliga raser varför forskars det då om rasens allergivänliga egenskap?
Jag har själv två Basjkir kräk på lösdrift Jag känner genast av om ngn annan hästras kommer fram och hälsar.
Jag har träffat på några korsningar som inte är allergivänliga.

/ Nanne
Ps, Jag har även hälsat på uppstallade Bajskirer som jag inte reagerat mot. Ds




















:rofl: :rofl:
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Det finns basjkirer med bra ridbarhet! Dessa hästar kan se helt olika ut! Jag har två stycken som ser helt olika ut. Den ena är mer körhäst medan den andra är mer ridhästlik! Valacken är stor och enormt maffig han har en enorm utstrålning och han rör sig snyggt! Han är snyggare än de flesta hästar jag sett och han är en kanonhäst att rida. Varför tror alla att basjkiren bara är en lufshäst? Tänk på att rasen ej funnits i Sverige så länge och att de flesta kanske inte är så väldigt välutbildade ännu! Ok hästarna är inte avlade för de höga nivåerna men jag tror inte att man ska se dem som sämre för det! Vår valack ska vi börja rida barock på så helt värdelösa är de inte!! Alla basjkirer är inte små och lurviga utan det skiljer enormt på utseende!

/ Nanne :cool:
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Hejsan!
Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med Svenska American Curlyhästföreningen. En American Curly kan du tävla i alla olika dicipliner. I USA tävlar de framgångsrikt i både dresyr, hoppning och western. Många är även inkörda. Du kan hitta massor med information om denna jättetrevliga ras även hos det amerikanska registret ABC, och det internationella registret ICHO, lycka till.
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

CITERAR: "Vill ha en häst med lite bättre gång och ridbarhet". Det var det värsta jag någonsin hört!
Skulle inte American Curly ha det, då tycker jag att du ska komma ut och titta när jag rider min fina Curly med mycket bra gång och en enorm ridbarhet. Har du någonsin sett en curly under ryttare?
Kan inte förstå varför man skulle korsa med denna ras.
Några sanningens ord från lilla mig som blev lite putt...
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

håller med! det finns kanonfina curlys, de har (oftast) bra gångarter och är väldigt lättlärda, vill vara till lags. :bump:
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Okej... vart ska jag börja.
Kan ju ta det som var första frågan på den här tråden. Vi har en häst här på gården som är en korsning mellan rysk ardenner och basjkir. Hon är inte helt allergivänlig, men hennes son däremot, som är 3/4 delars basjkir, är helt allergivänlig.

Mer ridbarhet och bättre gång??! Det var det värsta jag har hört. Precis som Sandra sa är dom väldigt olika, och vissa av dom ser precis ut som "vanliga" hästar (inte för att det är bättre) Men ridbara är dom verkligen. Tror ni verkligen att de bara är hästar vi rider ut och lufsar i skogen med?? Tydligen, en gång när jag visade två damer runt på gården, så blev de jätteförvånade över att vi hade ett ridhus. Klart vi rider klassisk dressyr med dom, vi hoppar, rider western och kör dom också.

Och så om allergin, det är inte bara pälsen som gör att de är allergivänliga. Även om de slickar på en allergiker så reagerar de inte.
 
Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")

Ok, vart ska jag börja någonstans...

Vi har en häst bland alla basjkirer som är korsning mellan basjkir och rysk ardenner, och henne tål oftast inte allergiker. Men hennes son, Bobosj, är 3/4 basjkir och han är allergivänlig.

Och det är inte bara pälsen som gör att allergiker kan umgås med basjkirhästar, eftersom att även om de slickar på en allergiker som skulle reagareat på en "vanlig" häst, så märks det ingenting. Man vet inte säkert med det kan ha något att göra med äggvitesammansättningen.


"bättre gång och ridbarhet" ???!! Det var det värsta jag har hört. Det är klart det är olika från häst till häst, men vissa av basjkirerna har underbart steg. Och alla är ridbara! Folk tror att de är hästar man bara lufsar ut i skogen med... T.ex en gång skulle jag visa två damer runt på gården, och de blev väldigt förvånade när de såg vårat ridhus " rider ni med dom i ridhus?" blev kommentaren. Väldigt förvånande. Vi rider dressyr, hoppar, rider western kör dom m.m Så det är verkligen en allroundhäst.
Den kanske har blivit klassad som en "lufs-häst" eftersom när de första basjkirerna kom till sverige i början av 90-talet, så var de flesta av dom unghästar. Och allergivänlig som rasen är var det många allergiker som köpte hästarna, som inte alls var speciellt hästvana. Och då gick det som det gick.

Nu är många av basjkirhästarna i sverige väldigt bra utbildade, och vänta bara, snart ser ni oss ute på tävlingsbanorna också ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästvård Min lille gosse har lyckats dra på sig en kotledsinfalamtion på vb. Utredningen blev aningens besvärlig eftersom han kvällen före...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 606
Senast: ameo
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp