Bajstråd igen....

L

Lill_Cherry

Nyttigt eller inte??? Det verkar iallafall mina ponnysar tro. De äter av hjärtans lust...bajset alltså. Någon som har en idé vad det beror på och hur jag får dem att sluta med sin nya hobby?

Höet är enligt analysen bland det bästa man kan få och de är avmaskade regelbundet .

/Lina
 
Jag har hört att en häst som äter bajs (och/eller jord) har mineralbrist. Mina hästar åt bajs förut, men sen jag ger dem "fri tillgång" på mineraler så har de helt slutat med det.

Med fri tillgång menar jag att jag har en krubba i ligghallen i vilken jag har i 1 dl mineraler/häst - om det är tomt. Ibland får jag fylla på varje dag och ibland kan det finnas kvar i nästan en vecka. Detta gör jag året runt.

Jag vet att man måste kolla så att hästarna inte okynnesäter mineraler, men jag tror att det krävs en hel del innan det blir farligt. Om du ser att de vräker i sig mineralerna varje dag i flera veckor i sträck så kan du ju misstänka okynnesätning...

Om man ger pelleterat kraftfoder sägs det ju att det innehåller allt som hästen behöver, men t ex en ponny ska ju ha så lite, så hur ska den få i sig hela sin dagsranson med mineraler? Pelletsen borde ju vara dimensionerat efter den hästen som äter mycket så att den inte får alldeles för mycket?

Nåt annat som kan vara bra är att lägga in småträd i hagen som de får gnaga på som sysselsättning, t ex björk. Al tror jag också ska vara smakligt, men jag vet inte.

//Therese
 
Men ska man egentligen "exprementera" med mineraler? Under den foderkurs jag gick för ett tag sedan varnade man för att ge överskott av mineraler. Har då blivit lite "rädd" för detta.

Fler grenar och träd ska jag slänga in :cool:.

/Lina
 
KAn ju vara så att hästarna får för litte grovfoder och i brist på annat att göra så börjar dom käka bajs, boxar el utvecklar steriotypa beteenden..

Äter hästarna bajs ute el inne? Hur mycket har du dom inne om du nu har dom inne?
 
Vad ger du mer än höet då...? Räknat på mineralerna, samt vet du att de fodren ger dem all selen och e-vitamin de behöver?
 
Hästar som ofta äter av bajs brukar ha problem med tarmfloran, därför ser man ofta föl som äter av mammans bajs, för att återställa tarmfloran hos sig själv.
Hästar äter gärna bajs från den häst som har normal tarmflora, så försök hitta den häst som de äter mest skit ifrån och kolla foderstaten, finns det något i den som inte de andra får? Bara ett litet tips.
 
Jag har oxå hört att det beror på brist på mineraler och sånt...men jag är inte säker.
 
De får 4,5 respektive 3 kg hö om dagen och står ute dygnet runt. Förutom höet får de krafft grund (byte till krafft groov är på väg).

/Lina
 
Hur stora är ponnysarna då (vikt, ras), och hur mkt krafft grund får de...? Samt- vad har du för värden på höet!?
 
Russ och shettis. Exakta vikterna på dem vet jag inte, 250??? De får vardera 6 dl grund om dagen och arbetas ungefär 5 dagar i veckan. Höanalysen har jag tyvärr inte här.

/Lina
 
Då kan det vara svårt at veta vad som är vad, nu har jag ingen riktig koll på vad dessa raser väger normalt sett.
4½ kg grovfoder till russ bör väl täcka TS, om inte hästen är väldigt stor. 3 kg till shettis låter ok i TS sammanhang täcker ju för strax över 200 kg, men sen handlar det ju om värden och näringsinnehåll.

Kan ju vara knepigt att fodra om man inte vet grovfodrets innehåll, möjligen kan det ju vara så att det är för lite protein som orsakar smaskandet av bollar. :d

Om bägge pysslar med samm hobby, kanske du skulle pröva att öka grovfodret lite för att se vad som händer.
 
Här är analysen av vårat hö...står i samma stall som Lill_Cherry
:)
Torrsubstans 84 %
smältbart protein, foder 42
Energi, foder 8,5
Kalcium (Ca) 2.2
Fosfor (P) 1,5
Magnecium (Mg) 0.8
Kalium (K) 14,4
 
Ja då räcker ju inte Krafft Grund enbart.

Kan ta ett giss-exempel om hästen får 0,5 kg krafft grund och 4,5 kg hö.
Totalt:
Mj 43,75
Smrp 229
Ca 12,4
P 8.25
Mg 5.1

Smrp/mj 5,2, Ca/p 1,5 och ca/mg 2,4.
Smrp/mj för låg, ca/mg för låg. Dessutom, om hästen får 44 MJ har den behov på 17,5 g Ca, 13,1 g P och 6,6 g Mg. Så om hästen inte får mineraler så är det för lite. Fast nu har jag ju bara tagit ett exempel, men ger hon inte mer än 0.5 kg så blir det ju fel, men med 1 kg blir det ändå proteinbrist så..

Alltså måste foderstaterna göras om.
 
Ok men de äter ju fortfarande skit och det gör inte en häst med normal tarmflora, jag skulle nog prova med att ge MagTarm från Krafft och se om magarna blir bättra, skulle inte det fungera ringer man veterinären och går in och kollar, magsår? Är ju vanligt på hästar, dock visar inte alla symptom.
 
Mmm kalasandet på bollar kan då bero på just proteinbristen, jag tolkar frågeställningen som om att detta uppkom nu och inte fanns tidigare. På betet kan hästarna sannolikt fått i sig sitt behov, men att det sjönk radikalt i samband med att man började fodra.

Om hästen fått för lite grovfoder, rubbas ju tarmfloran och i förlängningen kan det ge magsår. Men hästen startar med att signalera brister, genom att knapra/snaska på bollar, trä, jord etc.

En av mina hästar drabbades av just proteinbrist, pga det grovfoder som vi trodde var anylsert inte var det. Näringsmässigt innehöll dett antagligen sämre än vad vi då fått besked om, när vi fått klart för oss av det grovfodret vi fått förväxlats med en annan leverans och hästen fick extra protein tillfört försvann ätandet att boll på en gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 169
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp