Baka bröd

Jag vill baka bröd! Vilka är era bästa recept? Helst så saftigt som möjligt :d
Det beror väl på vilken sorts bröd du gillar? Ljust, mörkt, grovt, fint, med russin, frön nötter eller dadlar.

Bröd är enkelt.
Min grund är 1 liter vätska till två paket jäst och 2 fulla mått om 13 dl med mjöl.
Sedan varierar jag mjölet, degvätskan och kryddor och frön.
 
Det beror väl på vilken sorts bröd du gillar? Ljust, mörkt, grovt, fint, med russin, frön nötter eller dadlar.

Bröd är enkelt.
Min grund är 1 liter vätska till två paket jäst och 2 fulla mått om 13 dl med mjöl.
Sedan varierar jag mjölet, degvätskan och kryddor och frön.
Jag gillar allt bröd. Ville veta om ni har några favoritrecept :)
 
Jag gillar allt bröd. Ville veta om ni har några favoritrecept :)
Oki. Bakar nästan alltid på en liter.

Jag använder 1/3 grahamsmjöl, några dl grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
Linfrö, solrosfrönoch pumpafrön. Gärna lite skållade klippta rågkärnor också. Rejält med rapsolja och en liten klatt sirap för jäsning. Halvannan msk salt.
Äppeljuice istället för vatten gör brödet saftigare och lite sötare.

Ibland blandar jag i havremjöl eller havregryn.
 

Liknande trådar

Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
596
Senast: cambodia
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 420
Senast: Sirap
·
Mat tänkte att vi kunde dela med oss av våra bröd recept!
Svar
12
· Visningar
683
Senast: Trott
·
Mat Jag har börjat bekanta mig med varmluftsfunktionen som min ugn har. Hur är det att baka bröd i en sådan jämfört med vanlig ugn?
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp