Baka med hallon och vit choklad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad och hallon istället för mörk choklad och nötter. Det andra är på min favoritpannacotta med hallonsås. :love:

Blondies med hallon
*320 g vit choklad
*160 g smör
*ca 3 2/3 dl vetemjöl
*1 msk vaniljsocker
*3 st ägg
*1 1/3 socker
*1/2 tsk salt
*hallon
4145

Smält smöret och grovhacka chokladen. Häll i chokladen när i det smälta smöret, men se upp så inte chokladen bränns! Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner choklad och smörsmeten i äggsmeten. Sikta ner mjöl, salt och vaniljpulver. Smöra och bröda en form på ca 24x24 cm. Häll ner smeten och stryk ut med en slickepott så den blir slät. Ploppa ner massor av hallon (hallonen behövs för att ge lite syra till den annars genomsöta kakan). Grädda i mitten av ugnen på 160 grader i ca 25 minuter. Den är klar när den fått en lätt brun ton.
4146

Tyvärr fick jag ingen bild på den färdiga blondien då den blev uppäten direkt haha.

Pannacotta med vit choklad och hallonsås
*150 g vit choklad
*2 gelatinblad
*3,5 dl grädde
*5 dl hallon
Ev. lite ljus sirap beroende på smak

Blötlägg gelatinbladen i ca 7 min. Koka upp grädden under omrörning. Krama ur gelatinbladen och lägg i grädden. Se till att dem löses upp ordentligt. Grovhacka chokladen och lägg i grädden. Rör om så all choklad smälts. Häll upp i 5-6 glas beroende på hur mycket man vill ha i varje. Låt stå i kylen i minst 2 h och stelna. Passera hallonen. Om man vill kan man blanda i en msk sirap ifall man tycker det blir för syrligt med bara hallon. Tänk dock på att pannacottan är riktigt söt redan så lite syra behövs för att få en bra balans. Häll sedan på hallonsåsen över den stelnade pannacottan och du har en supergod dessert.
4147
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: hovtassfot
·
Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 178
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp