Baka semlor

BernT

Trådstartare
Jag ska baka semlor på söndag och de ska vara några med nutella och några med vaniljkräm. Nutella-semlorna är ju lätta men de som ska ha vaniljkräm känns lite svårare. För jag har ingen aning om vad för sorts vaniljkräm jag ska köpa/göra.

Göra helt egen orkar jag inte så det är uteslutet. Kan man köpa vanlig marsan-sås? Den är ju så lös, vill ju att den ska vara fastare. Hur gör man den fastare?
 
Hallå, vilseledande rubrik! :D Handlar ju inte alls om att baka semlor ;)

Snabbmarsansås kan du göra hur fast du vill, typ som gelé i stort sett. Prova dig fram, ta lite extra och låt stå kallt en stund för den tar några minuter att tjockna.
 
Jag ska baka semlor på söndag och de ska vara några med nutella och några med vaniljkräm. Nutella-semlorna är ju lätta men de som ska ha vaniljkräm känns lite svårare. För jag har ingen aning om vad för sorts vaniljkräm jag ska köpa/göra.

Göra helt egen orkar jag inte så det är uteslutet. Kan man köpa vanlig marsan-sås? Den är ju så lös, vill ju att den ska vara fastare. Hur gör man den fastare?

Har för mig att det står på marsan paketet hur man gör både vaniljsås och vaniljkräm.
Vill minnas att det bara är mindre mjölk man ska tillsätta för att få kräm.
 
Hallå, vilseledande rubrik! :D Handlar ju inte alls om att baka semlor ;)

Snabbmarsansås kan du göra hur fast du vill, typ som gelé i stort sett. Prova dig fram, ta lite extra och låt stå kallt en stund för den tar några minuter att tjockna.

Men jag ska ju baka semlor :angel: vanilj-kletet är ju typ sista steget.
Trodde inte det gick stt få det så tjockt, behöver iofs inte va perfekt för är inte jag som ska äta vanilj-semlorna :angel:
 
:D
Det går som sagt att få precis vilken konsistens man vill, ta lite i taget bara och låt det stå kallt mellan "tilltjockningen"!
 
Det där är ju inte semlor :confused:
Semlor = bulle, mandelmassa, grädde och florsocker.
Vad är likheten annat än att du använder semmelbullar?

... Dessa påhitt...

För mig som är allergisk mot mandel är detta "påhitt" den sortens semla jag kan äta. Det är helt enkelt en semla fast med annan fyllning. Jag förstår inte varför man hakar upp sig på det?
 
vaniljkräm går att göra med vanlig marsan pulver vaniljsås. bara ha i mindre mjölk.

och håller med övriga ^_^, det där är inte semlor! semla är med mandelmassa och grädde!
brukar dock göra vaniljbullar av överblivna vetebröd :p, gröpa ur i mitten och klicka i vaniljkräm och pudra lite florsocker över :d. (får dock se till att banta ordentligt om man ska få lov att äta sånt i år :o)
(gör dock semlor med vaniljkräm till mandelallergiker, är själv känslig för nötter och mandel men äter semlor med lite mandelmassa ändå för att det är så gott :rofl:)
 
Jag ska baka semlor på söndag och de ska vara några med nutella och några med vaniljkräm. Nutella-semlorna är ju lätta men de som ska ha vaniljkräm känns lite svårare. För jag har ingen aning om vad för sorts vaniljkräm jag ska köpa/göra.

Göra helt egen orkar jag inte så det är uteslutet. Kan man köpa vanlig marsan-sås? Den är ju så lös, vill ju att den ska vara fastare. Hur gör man den fastare?
Det står på marsanpaketet hur mkt pulver du ska ha när man använder såsen till fyllning. Så du behöver inte ens prova dig fram.
 
För mig som är allergisk mot mandel är detta "påhitt" den sortens semla jag kan äta. Det är helt enkelt en semla fast med annan fyllning. Jag förstår inte varför man hakar upp sig på det?
Kolla efter semlor med solroskärnor istället för mandelmassa, borde ju funka.
För nej, i min värld är det inte semlor. Lika lite som "somlor" som fanns i somras.
Eller som att det skulle finnas vegetariska köttbullar :)
 
Mildas vaniljvisp blir tjock och krämig när man vispar den, fast att kalla det för semlor är lika fel i min värld som i @GotAsecrets värld, det är per definition inga semlor vad du än tycker.
 
Men jag ska ju baka semlor :angel: vanilj-kletet är ju typ sista steget.
Trodde inte det gick stt få det så tjockt, behöver iofs inte va perfekt för är inte jag som ska äta vanilj-semlorna :angel:
Det funkar till tårta, så det funkar lika bra till bullar.
 
Mildas vaniljvisp blir tjock och krämig när man vispar den, fast att kalla det för semlor är lika fel i min värld som i @GotAsecrets värld, det är per definition inga semlor vad du än tycker.

Jag brukar använda mildas vaniljvisp (som inte blir så tjock? Inte som en vaniljkräm iaf) och använda lite marsanpulver i för att få den krämigare/fastare...
 
Jag brukar använda mildas vaniljvisp (som inte blir så tjock? Inte som en vaniljkräm iaf) och använda lite marsanpulver i för att få den krämigare/fastare...
Har ni vaniljvispen istället för grädden?

Jag brukar bara ha ett lager med vanilj kräm istället för marsipanen och sen grädde som vanligt :).
 
Fördelen med sådana skapelser är att de rimligtvis borde få ätas redan nu. Semlor får i år ätas från den 9 februari, om Wikipedia har rätt! :D
 
Har ni vaniljvispen istället för grädden?

Jag brukar bara ha ett lager med vanilj kräm istället för marsipanen och sen grädde som vanligt :).

Nej alltså nu gör jag sällan semlor, men om jag vill ha en vaniljkräm så gör jag på det här sättet. Och skulle jag byta ut mandelmassan mot vaniljkräm skulle jag göra så här! :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
335
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 999
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
730
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 680
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp