Bakad potatis

Exile

Trådstartare
Jag har återupptäckt bakad potatis. Så lätt att göra ju och så himla gott?

Gillar ni bakad potatis? (ja såklart gör ni det) vad brukar ni ha i? dela med er av era bästa röror!
 
Älskar bakad potatis! Men äter det allt för sällan, kanske en/två gånger per år? Gör helst egengjord skagenröra antingen med räkor eller vegetariskt (med tofu, tångrom och avokado istället för räkor) samt sallad och burkmajs :D Men jag är så enformig så det är den enda röran jag gör. Kan äta med bara smör och salt också. Och om jag är trött och hungrig kan jag köpa en ask färdig skagenröra istället.

MMM måste nog göra bakad potatis i veckan :D
 
Också återupptäckt! Följande är min favoritröra.

Ingredienser
Keso - ca 1/2 liten burk
Hackad rökt skinka/rökta quorn-skivor/Pärsons vegoskivor - 2-4 skivor
Hackad rödlök - ca 1-2 msk
Smakrik riven ost - ca 1-2 msk

Kryddning
Majonnäs alternativt Colman's senapspulver
Hackad gräslök
Rökt paprikapulver
Svartpeppar
Ev salt

Allt blandas, gärna när potatisen sätts in i ugnen så att smakerna får sätta sig. Proportionerna på ingredienserna är upp till var och en och det går säkert att utveckla kryddningen.
 
Älskar dom ochså men äter det för sällan, gärna med smör o salt + en köttbit eller med kyckling-curry röra.
 
Älskar bakad potatis!
Bästa jag ätit var med fetaost/soltorkadtomat-röra. Tyvärr var det på restaurang och jag tänkte inte på att ta receptet på röran 😔
 
Mmmm ... twice baked potato :d Och for att bli riktigt gott maste potatisen ha bakat 2 ganger.

feta ost och soltorkade tomater kan med fordel blandas med "det man graver ut" ur en bakad potatis, "spring onion" (var lok?), och/eller persilja och salt och lite mjolk med lite riven ost uppepa och tillbaka i ugnen for 20 minuter. Mums!
 
Sååå gott! Oftast blir det något av följande:
  • smör och salt
  • gräddfil och rom (räkor också, om jag ids)
  • tonfisk blandad med mayo och/eller créme fraiche och/eller smetana, finhackad lök av valfritt slag + majs
 
Stort fan av bakad potatis.
Allt är gott i - men slår ett slag även för minimalism:
- en klick riktigt gott smör och ett bra salt (eller bordsmargarig och jozo på burk om det kniper)
- en klick färskost (kvalitet, eller creme bonjour på plastask)
- creme fraiche och random kryddblandning från skåpet

Uppåt kan rörorna bli hur exklisiva som helst, men det går ju att läsa om sånt på internet.
Hushållsklet för random onsdag står det mindre om.. ;)
 
Jag har återupptäckt bakad potatis. Så lätt att göra ju och så himla gott?

Gillar ni bakad potatis? (ja såklart gör ni det) vad brukar ni ha i? dela med er av era bästa röror!

Lökdipp på påse utblandad i gräddfil. Rejält med dipp och smör i en välbakad potatis.. Mmm...

Ibland gör vi en röra på hackad skinka, riven ost, finhackad tomat, paprika och lök, creme fraiche, salt och peppar. Fantastiskt gott!
 
Jag brukar göra tonfiskröra, räkröra, fetaoströra eller skinkröra till (blanda tonfisk/räkor/fetaost/hackad skinka med creme fraiche, majonnäs, salt, peppar och lite diverse örter eller persillade och hackad rödlök, purjo eller salladslök). :d
 
Förutom någon färdig Skagen-/räkröra eller liknande ibland så brukar vi köra det som plockmat. Dvs med en naturell Creme Fraiche och alla tillbehör för sig och inte hopblandade.

Majs, hackad skinka, purjolök, någon god ost, räkor, rom, soltorkade tomater, hackad paprika, rödlök och kyckling är väl några av grejerna vi ibland ställer fram, beror lite på vad vi har hemma!
 
Oj, vad LÄNGE sedan jag åt bakad potatis..... :eek: Konstigt egentligen för det är ju verkligen gott! Vi åt ofta med bara smör, creme fraiche, hackad gräslök, salt och peppar..... :d

Måste nog återuppliva potatis-traditionen :up: !
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 640
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp