bakåtvänd i framåtvänd bilstol

En 3,5 åring kan vara fysiskt större än en 4,5 åring så för mig är det i absolut inte så svartvitt. Det händer inget magiskt vid 4 år.

Nej precis inget magiskt utan det sker gradvis hela tiden ju äldre de blir. Nacken blir starkare och huvudets proportioner annorlunda. Av den anledningen sitter en liten sexåring på 110 cm/20 kg säkrare framåtvänd än en treåring med samma mått. Men alla sitter ju säkrare bakåtvänt egentligen, men bilar är inte konstruerade för att det ska funka.

Men att satsa på bakåtvänt åkande så länge det går är en enorm säkerhetsvinst för barnen.
 
Visst kan man diskutera det.

En 3,5 åring kan vara fysiskt större än en 4,5 åring så för mig är det i absolut inte så svartvitt. Det händer inget magiskt vid 4 år.

Jag har inte vänt något barn själv innan 4 år men är inte så dömande kring hur andra gör. Det viktigta är ju att göra medvetna val.

Men det är ju just precis eftersom det inte har något med fysisk storlek längd och vikt att göra som det är så viktigt att de ska sitta bakåtvända så länge det bara går.

Och tycker också att det är just eftersom många inte gör särskilt medvetna val som det är viktigt att diskutera. Exempelvis tror folk att det är längd och vikt som gör barnen redo att sitta framåtvänt, och tror att det skulle vara ett säkerhetsproblem att barnen sitter med böjda ben.

Nej det händer inget magiskt vid fyra, så det finns ingen anledning att hänga på låset till tidigaste rekommendationen heller.
 
Nej precis inget magiskt utan det sker gradvis hela tiden ju äldre de blir. Nacken blir starkare och huvudets proportioner annorlunda. Av den anledningen sitter en liten sexåring på 110 cm/20 kg säkrare framåtvänd än en treåring med samma mått. Men alla sitter ju säkrare bakåtvänt egentligen, men bilar är inte konstruerade för att det ska funka.

Men att satsa på bakåtvänt åkande så länge det går är en enorm säkerhetsvinst för barnen.

Ja det är säkrast för alla är att sitta bakvänt. Enorm säkerhetsvinst vid händelse av krock (i synnerhet vissa typer av krockar).
 
Och då borde det ju finnas minst 4 st framåtvända stolar? Ett vanligt baksäte har ju tre platser och där bör man få plats med tre bakåtvända bredvid varandra. Sen kan en stol vara fram.
så kan alla små barn sitta bakåtvänt. Eller?

Vem ska passa upp barnen om de tre bakåtvända behöver det? Tycker inte alls det låter optimalt men beror såklart på hur kompatibla barnen är och hur lång sträckan är.
 
Men det är ju just precis eftersom det inte har något med fysisk storlek längd och vikt att göra som det är så viktigt att de ska sitta bakåtvända så länge det bara går.

Och tycker också att det är just eftersom många inte gör särskilt medvetna val som det är viktigt att diskutera. Exempelvis tror folk att det är längd och vikt som gör barnen redo att sitta framåtvänt, och tror att det skulle vara ett säkerhetsproblem att barnen sitter med böjda ben.

Nej det händer inget magiskt vid fyra, så det finns ingen anledning att hänga på låset till tidigaste rekommendationen heller.


Folk lite sådär i allmänhet?
Jag trodde många vände sina barn av platsbrist eftersom många vanliga bilar blir bra trånga med dagens bakåtvända bilstolar när man har 2-3 barn. Det skulle man iofs också kunna ha åsikter om, det är ju bara att byta bil.
 
Det finns ett flertal vanliga minibussar/stora bilar som är 9-sitsiga, och där alla "rader" är framåtvända.

Leta reda på en av dessa att hyra istället för någon med bakåtvända säten.

Eventuellt finns då den hyrbilen lite längre bort , eller är lite dyrare, men kanske det blir både enklare och bättre??
 
Folk lite sådär i allmänhet?
Jag trodde många vände sina barn av platsbrist eftersom många vanliga bilar blir bra trånga med dagens bakåtvända bilstolar när man har 2-3 barn. Det skulle man iofs också kunna ha åsikter om, det är ju bara att byta bil.

Ja ganska mycket sådär folk i allmänhet. Detta är lite av en hjärtefråga och jag diskuterar den ofta, både med vänner och bekanta och på nätet. Min erfarenhet och uppfattning är att det absolut vanligaste anledningen är att föräldrarna tycker att det blir för trångt för barnet när de måste sitta med böjda ben. Alternativt att man ser det som att när det är ”okej” att vända orkar man inte med en stor bakåtvänd stol längre.

Vidare säger statistiken (NTF) att 50 % av alla 3,5-åringar, 83 % av alla 4-åringar och 90 % av alla 4,5-åringar åker framåt. Detta trots att svenska rekommendationen är att barn ska sitta bakåt till MINST 4 års ålder.

Jag har väldigt svårt att tro att 83 % av alla 4-åringar skulle ha två yngre syskon som omöjliggör att även äldsta barnet åker bakåtvänt. Att det inte skulle fungera med två bakåtvända stolar kan ju inte vara alltför vanligt. Då skulle ju många barn vändas redan vid 2,5. (Även om det är alldeles för många att 18 % vänds när de fyller 2!)
 
Jag har väldigt svårt att tro att 83 % av alla 4-åringar skulle ha två yngre syskon som omöjliggör att även äldsta barnet åker bakåtvänt. Att det inte skulle fungera med två bakåtvända stolar kan ju inte vara alltför vanligt. Då skulle ju många barn vändas redan vid 2,5. (Även om det är alldeles för många att 18 % vänds när de fyller 2!)

Det är många bilar som inte rymmer två bakåtvända bilbarnstolar om det även ska rymmas två långa eller medellånga föräldrar. Sedan är det såklart inte alltid orsaken.
 
Det är många bilar som inte rymmer två bakåtvända bilbarnstolar om det även ska rymmas två långa eller medellånga föräldrar. Sedan är det såklart inte alltid orsaken.
En framåtvänd stol kräver ofta mer plats än bakåtvänd eftersom det ska vara minst 55 cm mellan barnets ansikte och stolsryggen framför.
 
Ts, som någon skrev tidigare så funkar det bra med sk vändbara srolar på dessa säten. Stolen fästs med bilbältet och barnet med stolens internbälte.
Jag rekommenderar fb-gruppen Bilbarnstolar för dina funderingar, kunskapen där är stor!
 
En framåtvänd stol kräver ofta mer plats än bakåtvänd eftersom det ska vara minst 55 cm mellan barnets ansikte och stolsryggen framför.

Ja många bilar är för små för två barn. Efter att vi provat runt köpte vi en sjusitsig VW touran för att rymma två barn enligt alla gällande rekommendationer.
 
Taxi Stockholm har bilbarnstol monterad i bakåtvänt säte i flera av sina bilar. Det är typ minibussar som du beskriver. När vi åkte sådan senast sa föraren att det finns två modeller på marknaden som är godkända för att monteras på bakåtvänt säte.

Så ring Taxi Stockholm och fråga vad de har för bilbarnstolar till det. Kanske har de bara en sort i alla deras bilar.
 
Taxi Stockholm har bilbarnstol monterad i bakåtvänt säte i flera av sina bilar. Det är typ minibussar som du beskriver. När vi åkte sådan senast sa föraren att det finns två modeller på marknaden som är godkända för att monteras på bakåtvänt säte.

Så ring Taxi Stockholm och fråga vad de har för bilbarnstolar till det. Kanske har de bara en sort i alla deras bilar.
Jag tror att de kör någon Britax-modell. Den bakåtvända var åtminstone det tidigare.
 
Jag har flera vänner som valt att ha twoways barnstolar som, när barnen börjar vara kring 3 år och uppåt, har valt att vända hela sätet i bilen så barnet fortsatt åker mot färdriktningen men de har istället benen helt fri precis som om de skulle sitta framåtvända.
Jag TROR inte det är något fel på den lösningen men frågan är om det skett några riktiga krocktester med stolarna på det viset.
 
Jag har flera vänner som valt att ha twoways barnstolar som, när barnen börjar vara kring 3 år och uppåt, har valt att vända hela sätet i bilen så barnet fortsatt åker mot färdriktningen men de har istället benen helt fri precis som om de skulle sitta framåtvända.
Jag TROR inte det är något fel på den lösningen men frågan är om det skett några riktiga krocktester med stolarna på det viset.
Det bör framgå av bruksanvisningen vad den är godkänd för.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 493
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 361
Senast: Grazing
·
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 789
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp