bakåtvänd i framåtvänd bilstol

vinkelina

Trådstartare
Vi är ett gäng som ev skall ut på en tur till sommaren med bil och vi funderar på att hyra en minibuss. Men de som vi hittar har alla en sätesrad som är mot färdriktningen.

Våra barn skall med. Och då började vi fundera, bakvända stolar tar ju rätt mycket plats och kommer vara svåra att fästa i de bilar vi spant på. Men kan man ta en framåtvänd stol och lägga dem på sättet som har ryggen mot färdriktningen? (Barn mellan 1-4 år) Då kommer ju barnen att sitta med ryggen mot färdriktningen som är rekommenderat, men fungerar det att göra så?

Annars kanske vi får ta fler bilar och då missar man ju lite då det är själva resan som är "grejen "
 
Jag hade inte velat göra så då dom bakåtvända stolarna har ett helt annat skydd. Dom är tillverkade att ta emot stötar bättre och hela stolen är tillverkad för att skydda mer eftersom små barn klarar mindre kraft vid en kollision.
Finns det alltså inga minibussar med sätena åt ”rätt håll”? Hur många barn är det som ska med? Alla minibussar jag någonsin sett har all sätena i körriktningen...
 
Det blir fel med bältet tror jag. Framåtvända använder man vanligt bälte medans bakvända har eget bälte där de sitter mer fast.
 
Det finns ju vändbara stolar, som man absolut inte ska använda framvända egentligen.. Men det kanske kunde funka eftersom den ju då ändå är baklänges.. Om det nu skulle finnas nån sån att låna I er närhet 😊
Men det borde väl gå att fråga NTF, vilket som är bäst? :)
 
Vi är ett gäng som ev skall ut på en tur till sommaren med bil och vi funderar på att hyra en minibuss. Men de som vi hittar har alla en sätesrad som är mot färdriktningen.

Våra barn skall med. Och då började vi fundera, bakvända stolar tar ju rätt mycket plats och kommer vara svåra att fästa i de bilar vi spant på. Men kan man ta en framåtvänd stol och lägga dem på sättet som har ryggen mot färdriktningen? (Barn mellan 1-4 år) Då kommer ju barnen att sitta med ryggen mot färdriktningen som är rekommenderat, men fungerar det att göra så?

Annars kanske vi får ta fler bilar och då missar man ju lite då det är själva resan som är "grejen "
Kan inte barnen sitta i stolarna i de framåtvända sätena bara, så får några vuxna sitta bakåtvända?
 
Kan inte barnen sitta i stolarna i de framåtvända sätena bara, så får några vuxna sitta bakåtvända?

Nu har du nog missförstått utifrån tråden . Handlar om hur små barn ska resa säkert i barnstolar anpassade framåt eller bakåt beroende på barnets ålder enligt rekommendationer . Stolarna /sätena för barnen måste då anpassas utifrån det.
 
Nu har du nog missförstått utifrån tråden . Handlar om hur små barn ska resa säkert i barnstolar anpassade framåt eller bakåt beroende på barnets ålder enligt rekommendationer . Stolarna /sätena för barnen måste då anpassas utifrån det.
Nej? TS ska hyra minibuss, alla hen hittat har en bakåtvänd stolsrad. TS undrar om det går att utnyttja dessa bakåtvända platser till bilbarnstolarna: "bakvända stolar tar ju rätt mycket plats och kommer vara svåra att fästa i de bilar vi spant på. Men kan man ta en framåtvänd stol och lägga dem på sättet som har ryggen mot färdriktningen?". Jag gav TS ett förslag på en lösning som inte innebär att laborera med framåtvända stolar i bakåtvända säten.

Om mitt inlägg var otydligt, så menar jag alltså att barnen bör sitta i sina bakåtvända stolar i sätena som är i färdriktning, precis som i en vanlig bil. Och att vuxna i så fall får sitta bakåtvända.
 
Nej? TS ska hyra minibuss, alla hen hittat har en bakåtvänd stolsrad. TS undrar om det går att utnyttja dessa bakåtvända platser till bilbarnstolarna: "bakvända stolar tar ju rätt mycket plats och kommer vara svåra att fästa i de bilar vi spant på. Men kan man ta en framåtvänd stol och lägga dem på sättet som har ryggen mot färdriktningen?". Jag gav TS ett förslag på en lösning som inte innebär att laborera med framåtvända stolar i bakåtvända säten.

Om mitt inlägg var otydligt, så menar jag alltså att barnen bör sitta i sina bakåtvända stolar i sätena som är i färdriktning, precis som i en vanlig bil. Och att vuxna i så fall får sitta bakåtvända.

Jag gissar att det kan bli svårt att fästa bakåtvända stolar i den framåtvända raden? De står väl ”mittemot” den bakåtvända raden, dvs finns inga stolar framför att fästa i? Krångligt förklarat inser jag nu 😜

Till TS: jag hade hellre satt ett barn bakåtvänd i framåtvänd stol som du beskriver än Framåtvänd i något slags nödfall. Men inte planerat. Att sätta så små barn i såna stolar och dör bilens bälte används hade inte varit ettt alternativ.
 
Jag gissar att det kan bli svårt att fästa bakåtvända stolar i den framåtvända raden? De står väl ”mittemot” den bakåtvända raden, dvs finns inga stolar framför att fästa i? Krångligt förklarat inser jag nu 😜

Till TS: jag hade hellre satt ett barn bakåtvänd i framåtvänd stol som du beskriver än Framåtvänd i något slags nödfall. Men inte planerat. Att sätta så små barn i såna stolar och dör bilens bälte används hade inte varit ettt alternativ.

Borde gå att fästa som på ett framsäte, men det är egentligen svårt att säga. Vissa stolar ska lutas mot instrumentpanel/framförvarande stol, vissa får absolut inte det utan all vikt framåt ska ske på stödben.

Jag tycker mig ha sett frågan på ntf's sida men kunde inte hitta nu, svaret vill jag minnas var ja, det funkar. Men man måste använda bilbarnstolens internsele. Sen är det väl alltid bäst att kolla med stolarnas instruktion vad som är okej, tester är ju utförda utifrån hur de ska användas.
 
Ja så kan ni göra men enbart med kombistolar dvs bakåtvända stolar som även går att montera i framåtvänd position (barnen använder alltså stolens egen internsele och stolen sitter fast med bilbältet). Ex på sådan stolar är Britax Twoway och Multitech. Ni kan inte använda renodlade bakåtvända stolar, och inte bältesstolar när det handlar om så små barn. Extra viktigt också med bagagesäkringen om barn sitter så, eftersom ingen sätesrygg stoppar föremål bakifrån.
 
Jag gissar att det kan bli svårt att fästa bakåtvända stolar i den framåtvända raden? De står väl ”mittemot” den bakåtvända raden, dvs finns inga stolar framför att fästa i? Krångligt förklarat inser jag nu 😜

Till TS: jag hade hellre satt ett barn bakåtvänd i framåtvänd stol som du beskriver än Framåtvänd i något slags nödfall. Men inte planerat. Att sätta så små barn i såna stolar och dör bilens bälte används hade inte varit ettt alternativ.
Förstår hur du menar! Tänker som @Manji att de isf får fästas som vid ett framsäte och så får det ju vara en modell där vikten ska ligga på stödbenet. Men klurigt läge!
 
Framåtvända stolar får inte vändas så de är baklänges. Dock finns det bakåtvända stolar som får vändas framåt.
 
Framåtvända stolar får inte vändas så de är baklänges. Dock finns det bakåtvända stolar som får vändas framåt.

Fast det med att framåtvända stolar inte får vändas baklänges menas väl att de inte får monteras som en bakåtvänd stol?

Eller är det så att de inte får placeras på bakåtvända bilsäten som TS beskriver? Så en tex 8-åring får inte sitta i bältesstol om bilsätet är bakåtvänt?
 
Fast det med att framåtvända stolar inte får vändas baklänges menas väl att de inte får monteras som en bakåtvänd stol?

Eller är det så att de inte får placeras på bakåtvända bilsäten som TS beskriver? Så en tex 8-åring får inte sitta i bältesstol om bilsätet är bakåtvänt?
Det är att dom inte får monteras så dom används som en bakåtvänd stol eftersom den inte skyddar mindre barn lika bra.
ett barn med storleken inne får alltså sitta i en sådan stol på ett bakåtvänt säte.
 
Fast det med att framåtvända stolar inte får vändas baklänges menas väl att de inte får monteras som en bakåtvänd stol?

Eller är det så att de inte får placeras på bakåtvända bilsäten som TS beskriver? Så en tex 8-åring får inte sitta i bältesstol om bilsätet är bakåtvänt?
Åh, jag som läste för fort. Trodde att TS ville montera en framåtvänd stol som en bakåtvänd stol.
Men ja, en framåtvänd stol får placeras i ett bakåtvänt säte.
TS, jag skulle kolla vidare efter en bil med framåtvända säten. I de lite större sjusitsiga bilarna finns det utrymme att sätta tre bakåtvända stolar i rad. Jag har en sjusitsig touran där alla tre sätena är separata. Tex Sharanen har också tre separata säten där även mittenstolen har isofix. Tror även att de två bakersta stolarna har isofix.
Har lånat en sådan bil själv när jag kört flera barn.
 
Åh, jag som läste för fort. Trodde att TS ville montera en framåtvänd stol som en bakåtvänd stol.
Men ja, en framåtvänd stol får placeras i ett bakåtvänt säte.
TS, jag skulle kolla vidare efter en bil med framåtvända säten. I de lite större sjusitsiga bilarna finns det utrymme att sätta tre bakåtvända stolar i rad. Jag har en sjusitsig touran där alla tre sätena är separata. Tex Sharanen har också tre separata säten där även mittenstolen har isofix. Tror även att de två bakersta stolarna har isofix.
Har lånat en sådan bil själv när jag kört flera barn.
I syrrans VW-någonting går sätena att snurra, så viktigt att kolla upp om det är så att de bara är bakåtvända på bilden men går att ändra!
 
Låter som att vi får fundera vidare alltså.

Större barn på 3,5-4 år kan ju åka framåtvänt men 1-2 åringar behöver definitivt stolar anpassade utifrån barnets storlek och med fempunktsbälte. Min snart 2-åring hade krånglat sig ur ett trepunktsbälte på 0,2 sekunder.
 
Större barn på 3,5-4 år kan ju åka framåtvänt men 1-2 åringar behöver definitivt stolar anpassade utifrån barnets storlek och med fempunktsbälte. Min snart 2-åring hade krånglat sig ur ett trepunktsbälte på 0,2 sekunder.

Jag vet att det finns många som vänder sina 3,5-åringar framåt men man kan ju verkligen diskutera lämpligheten i det. För mig hade det inte funnits på världskartan att en 3,5-åring skulle sitta framåtvänd på en sån tur som TS beskriver (eller öht).
 
Jag vet att det finns många som vänder sina 3,5-åringar framåt men man kan ju verkligen diskutera lämpligheten i det. För mig hade det inte funnits på världskartan att en 3,5-åring skulle sitta framåtvänd på en sån tur som TS beskriver (eller öht).

Visst kan man diskutera det.

En 3,5 åring kan vara fysiskt större än en 4,5 åring så för mig är det i absolut inte så svartvitt. Det händer inget magiskt vid 4 år.

Jag har inte vänt något barn själv innan 4 år men är inte så dömande kring hur andra gör. Det viktigta är ju att göra medvetna val.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 400
Senast: Guldaskig
·
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 781
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp