Bakben i piaff/tävlingsbedömning

Kan ni inte lägga in en filmsnutt eller nått på en häst som ni anser piaffar på rätt sätt? Tycker majoriteten av dressyrhästarna knappt "sitter" alls utan har ryggen typ rak. Men så ovanligt med bra piaff kan det ju inte vara?

Jo, det är tyvärr ovanligt.

Det är för spänt, det är för mkt i handen, de blir för korta i fronten, de är ”felvända” sas med fulhals/underhals/släppt buk/bär inte genom kroppen, de tappar takten, studsar, triangulerar, sitter inte etc.
För mig är det de flesta visar jogg eller tramp på sin höjd. Och i för mkt spänning hos många.

Man har inte kunskap nog om samling generellt.
Jag vet att en fd dressyrdomare som dömt internationell GP för några år sedan frågade en fortfarande aktiv kollega, ett av högsta hönsen internationellt, om varför man inte dömer ner mer på hästar som i världscup inte har nacken högst.
Man fick då svaret att dagens moderna hästar inte kan gå med nacken högst.
Det är ju otroligt märkligt i min värld. Och också något som måste vara en av pusselbitarna för en bra piaff. Är inte fronten korrekt blir det inte nog samling.
 
Den typen av häst som går svårklass dressyr har absolut nog bra exteriör för att kunna göra bra piaff.
De iberiska har lätt för samling oftast. De ska ju gå att ta vidare till levad och skolsprång. Så visst kan det vara lättare i ett tidigare skede av utbildningen.
Jag fick börja piaffera på iberier ridna av duktigare än mig själv. Det var ju super att det gick även då jag var grön.
Piaff går att lära de flesta individer. Jag vet ardenners som hade grym piaff tex.
Så jag tror inte att det blivit något för att hästarna har svårt för piaff. Däremot tror jag det blir svårt med piaff om inte nog bärighet finns. Det är dock ridrelaterat och ligger hos ryttaren/utbildaren.
Idag finns så talangfulla hästar att det går att ex få till byten i serier etc med lite mindre skolning och mer felridning än dåtidens mindre begåvade hästar som krävde mer jobb för att bli lösgjorda nog.
Förr var ju ökad trav en samlad rörelse. Det är den inte idag. Förr tog man ökad trav ur piaffen. Man ökade alltså inte innan hästen kunde piaffera iom att ju mer påskjut desto mer samling måste du matcha med.
Jag tycker ofta man ser en helsikes mekanik i frambenen på Iberier och en del av dagens rörliga halvblod.
Såna hästar ”stryper jag” frambensaktionen ngt på tills bakbenen blir symmetriska med frambenen och släpper sen på mer rörelse runt om.
När man travar upp dem för stort och för tidigt får man frambenssprattel och en bakkärra i grannkommunen. En sån häst som rör sig så blir svår att piaffera även om den rent exteriört borde ha noll problem.

Och det är viktigare med takten i piaffen än höga lyft i sig. (Som tillägg till din reflektion, i kombo med nån annan som efterlyste högre lyft osv). Piaff för hästen är svårt arbete under ryttare så därför väldigt vanligt med taktbrister. Det är ju lite samma i piruetter . Kräver väldigt mycket av hästen och det är framför allt på takten som det syns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp