bakdelsvändning/skrittpiruetter

lizan

Trådstartare
Moderator
vad är egentligen skillnaden?
och vad använder man för hjälper?
och är det någon skillnad på vad de heter på engelska? :eek:

ibland känns det verkligen som att jag tagit mig vatten över huvudet med att rida där jag gör! :D vi gör byten o skolor o allt möjligt roligt, jag som är van vid att kanske få göra lite skänkelvikningar på sin höjd. :p
men hästarna är såpass duktiga så det är dumt att inte utnyttja dom och både lära mig rida på grundläggande nivåer, samtidigt som vi gör dom roliga rörelserna! :)

jag HAR en gång i tiden gjort skolor och början till bakdelsvändningar, men den kunskapen sitter ju ganska långt in.. :p


sist så fick jag jobba med bakdelsvändningar/skrittpiruetter. tränaren kallade dom för piruetter (eller ja, ett första smakprov på dom) men det kan ju vara en språklig skillnad? men hon sa också att när dom sitter i skritten kommer vi göra dom i galopp. :eek:


så:
är det någon skillnad?
och isf vad?
vilka hjälper ger man?

skänklarna är jag på det klara med vad jag ska göra och vad jag gjorde för fel med, men händerna är lite förvirrat och tränaren är bortrest o nästa lektion är inte förns på torsdag, så då frågar man ju sina kära bukevänner! :D
 
Bakdelsvändning och skrittpiruette är samma sak. Piruette däremot görs i galopp.
Ska (försöka)förklara hjälperna.
efter upprepade halvhalter då man förbereder hästen samt kortar upp skritten något...
Innerskänkel= framåtdrivande
Ytterskänkel=mothållande
Innertygel=ställande och ibland ledande beroende på häst
Yttertygel=reglerande

Om du tänker dig en Pytteliten volt tillbaka brukar det bli rätt :)
 
ska hästen vara rak och ställd i nacken eller böjd?

det blev hyffsade vändningar faktiskt.
hästen o jag har en gemensam stark sida och åt det hållet behövde jag bara sitta och han vände hur fint som helst. :)

men jag tror att han är skolad för händerna på ett lite annorlunda vis, men jag fortsätter det vara osagt än så länge.

med skänklarna var det dock bak med inner höft, fram med ytter, hålla om med ytter och koncentrera mig på att INTE störa honom med den skänkeln. I det starka varvet räckte det med att flytta om höfterna.
 
med skänklarna var det dock bak med inner höft, fram med ytter, hålla om med ytter och koncentrera mig på att INTE störa honom med den skänkeln. I det starka varvet räckte det med att flytta om höfterna.

Ytterskänkeln ska ju som sagt hindra bakdelen att svänga ut :bow: Då kan man behöva ha ytterskänkel straxs bakom sadelgjorden och innerskänkel vid gjorden. Ursäkta om jag var lite otydlig, men tycker det är svårt att förklara i skrift
Rak häst men ställd i nacken.

Imponerad av att du förstod min förklaring :rofl: :bump:
 
Hästen ska vara böjd i bålen i bakdelsvändningen. Den inre tygeln är ALLTID ledande (inte ibland som någon skrev) eftersom den ledande inre tygeln är den vändande hjälpen i vändningen. Förbered en vändning med att minska skritten och böja hästen i inner sida. När du börjat träna vändningar ska du inte göra en hel vändning (ett halvt varv) utan ett par steg eller en halv vändning. Var noga med att hästen skrittar hela tiden. Den får inte stanna och skruva sig runt sitt inre bakben. Hellre en för stor vändning, där hästen är böjd och trampar rund sitt inre bak.
Ytter tygel- reglerande. Inner skänkel-framåtdrivande och ytter skänkel-mothållande.
"Vänd själv och ta hästen med dig" är ett gammalt användbart uttryck som man kan tänka på i vändningen.
 
Hur blev du tillsagd att göra med tygelhjälperna?
Vi kanske menar samma sak, men uttrycker oss olika...
Sedan är det ju lite beroende på häst hur mycket man "får ta i" med hjälperna ;)
 
Om du läser i "Ridhandboken" så finns alla de vanliga rörelserna beskrivna där på ett bra sätt. Det står hur rörelserna ska utföras och varför man gör rörelsen. (syftet)
 
vi jobbar med att inte jobba med underskänkel. ;)
hästarna är såpass skolade att jag bara ska jobba med säte och överskänklar, blandar jag in underskänklarna ger jag dom HELT andra signaler, så vi jobbar på att den ska vara stilla och inaktiv.

så det enda jag behövde göra (i det lätta varvet) var alltså att flytta höfterna. :bow:

men du säger ändå tvärt om från vad vi gjorde. för jag tog fram ytterhöften, för att flytta runt framdelen. bak med innerhöft för att ge rum åt honom att flytta dit framdelen.


ang tyglarna är det alltså helt annorlunda från vad jag lärt mig innan, så jag låter det vara osagt så länge som sagt.
 
"Ridhandboken" finns nog inte här, och liknande böcker har gett mig föga tidigare. :p

vi red med hästen böjd, men nu har jag fått två bud, ett rak med ställd nacke och ett böjd. :confused:
är det skillnad om man gör bakdelsvändningen i skritt, och sen när man gör piruetterna i galopp?

och för hästen är det här vardagsmat så att bara rida några steg ger varken honom eller mig något. Det är JAG som måste lära mig göra rätt genom hela vändningen, han kan och gör rätt om jag gör rätt. börjar jag bra men schabblar till det totalt går vi dock ur vädningen och skrittar på framåt.

Jag leder dock inte med innertygeln om det inte verkligen behövs. han behöver inga ledande tygeltag om jag gör rätt i övrigt.
 
(för övrigt gör vi inte rörelserna direkt för hästens skull, vi gör dom för att jag ska lära mig hålla koll på min kropp och mina hjälper, och för att hästen tycker att det är kul. vi passar på att lära mig hålla koll på min kropp i svårare rörelser eftersom hästen tycker att det gamla vanliga är för tråkigt :p det är MYCKET lättare att göra byten, slutor och bakdelsvändningar på honom, än vanliga fattningar, korta skänkelvikningar och kvartsframdelsvändingar på hästarna jag är van att rida på... :p :D )
 
*kliar mig i huvudet*
Förstår inte riktigt hur du kan få honom att vända då du gör "tvärtom"
Med ytter sida menar jag den sida hästen är ställd från. Gör du det också?
Menar inte att du gör helt fel eller så. Bara det att man lär så länge man lever. Kanske rider man anorlunda over there :)
 
fast min tränare är bland annat utbildad i sverige, och hennes tränare är tjeck och bland annat utbildad vid spanska ridskolan, av hästens två "mattar" är den ena från australien och den andra tysk. hans ägare är dock amerikan, men det är inte han som utbildat honom! ;) (det är främst tysken som dressyrskolat honom)


fast jag tycker att "mitt" skänkelläge är mer logiskt.
ska jag göra en vändning där framdelen går åt höger kan jag ju inte ta BAK vänster skänkel? och tar jag fram höger skänkel så stoppar jag ju upp och hindrar hästen från att flytta framdelen åt det hållet.

gör jag som jag gör istället så flyttar ju den framlagda ytter (vänster om vi ska åt höger) hästens framdel åt höger, inre skänkel gör jag ingenting med i dagsläget, flyttar bara bak höften så att den inte tar emot när framdelen ska flyttas.
 
Nej, jag använder ytterskänkel något tillbakadragen för att hindra hästen att svänga ut med bakdelen. Innerskänkel i normalläge så att säga.
men det kanske beror på hur skolad hästen är :idea:
I varje fall så ska du göra som din tränare har sagt till dig. Annars blir det bara förvirrat.
Men disskutera kostar ju nästan gratis :D
 
i min värld ska inte en häst som blir ombedd att flytta framdelen flytta bakdelen istället! :D

hästen är väldigt välskolad, och jag skulle aldrig klara av att göra det här på en "normal" häst ska sägas. :o :D


och jo jag tänker fortsätta göra som min tränare säger, hittills har det gett otroliga resultat, men då jag inte gått igenom hjälperna för en bakdelsvändning på minst 10 år så ville jag höra hur man "ska" göra! :)
 
Bakdelsvändning är en inledande övning till skrittpiruett. Bakdelsvändning görs i 'något förkortad mellanskritt' medan skrittpiruett görs i samlad skritt. När man gör bakdelsvändning helt korrekt så behöver man 'bara' samla mer för att det ska bli en skrittpiruett. I och med den högre samlingen i skrittpiruetten så blir det också mer centrerat, dvs hästens bakben rör sig över en mindre yta än i bakdelsvändningen.
 
ridhandböcker har jag aldrig varit ett fan av, så att citera sådan som argument fungerar inte på mig. ;)

men jag kontrar med det här:
om du lägger bak ytter skänkel har du ingen vändande skänkel och måste lita helt på handen för att vända hästen.


jag vill kunna rida en häst med säte och skänkel, med så lite hand som möjligt.


en häst som flyttar på baken när man ber honom flytta framdelen är inte tillräckligt skolad.


men jag förstår poängen, tycker bara inte att det är någon bra poäng eftersom man måste flytta hästen helt och hållet för handen. :p
 
Huvudsaken att vi förstår vad vi menar :bump:
menar inte att hästen ska vända för ytterskänkeln, men (de flest Svenssonhästarna) orkar/är inte alltid tillräckligt skolade.
Om hästen nu svänger ut med baken med de hjälper du ger. hur gör du då? *nyfiken i en strut*
 
nej precis, du menar inte att hsäten ska vända för ytterskänkel, och om hästen inte vänder för skänkel, vad har man då kvar att vända med?


jadu, bra fråga eftersom jag inte hamnat i den situationen än!

men nu när jag tänker på det så tror jag att det är där den "annorlunda" användningen av händerna kommer in. jag parerar helt enkelt baken med ytter tygel, iaf på just den här hästen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 607
Senast: Cha9
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp