bakdelsvändning/skrittpiruetter

Spännande! (ja,jag vet jag är konstig och miljöskadad m.m)
Kan du inte avslöja dina tygelhjälper? Snääääälla...

Har du möjlighet att testa mina hjälper? Du kanske inte får lov? Vore intressant att se vad som händer då.
Jag kan ju alltid testa dina :bow:

Rent generellt brukar jag kontrollera hästens framdel med tyglarna och hästens bakdel med skänklarna.
Använder du någon form av trängande tygeltag kanske?
 
tycker också det är kul att höra hur olika personer gör! :) annars hade jag ju inte skrivit här! ;)

jag får testa lite som jag vill, men det ger sällan några resultat. :p hade jag fått rida hästen på "mitt" sätt hade han fortsatt som han gjorde första passet på honom, dvs gör rörelserna jag ber om, men utan bakben, rygg och utan att egentligen alls bry sig om vad jag vill. :p

jag gjorde fel flera gånger och då blev det på "ditt" sätt vilket resulterade i antingen en häst som stod still o tyckte att jag skulle bestämma mig för hur vi skulle ha det, eller en häst som vände åt fel håll. :)

trängande tygeltag är det inte heller.
det är svårt att förklara för det var finlir, men nu när jag tänker ännu lite mer är det en variant på vad jag faktiskt lärt mig i sverige också nån gång. om hästen vägrar flytta runt bakdelen kunde man ta motsatt sidas (alltså om hästen skull flytta baken till höger, tog man vänster tygel) tygel rejält mot sig, bak mot höften, så flyttade hästen undan rumpan.

en variant på det använder vi som parering skulle jag tippa på... men vad vet jag egentligen, ska fråga om tyglarna på torsdag i vilket fall så. :)
 
Jag vänder också för ytterhjälper, men jag flyttar in hästens ytter bakben under hästen och sedan ber jag honom flytta framdelen. Jag gör alltså sluta på en så lite volt att bakdelen står still (trampar).

Jag vänder inte för inner tygel utan den ska jag kunna släppa helt och hästen ska fortsätta i piruetten/bakdelsvändningen. Det ska vara ytterhjälperna som gör jobbet i vändningen.

För mig handlar skrittpiruetter endast om att ha hästen på ytterhjälperna, har man det är det ingen konst att göra skrittpiruetter.
 
Efter vad jag läst tror jag att skillnaden är att du vänder mer för ytterskänkeln medan det traditionellt är inner tygel som är den vändande/ledande hjälpen i bakdelsvändning. Den leder och visar vägen, hästen böjer sig runt inner skänkel (som också används för att hålla i gång hästen). Ytter tygel reglerar böjningen men måste vara så pass lång att hästen verkligen kan vara böjd. Ytter skänkel påverkar yttre bakbenet så att det trampar runt och inte utåt. Den placeras något bakom sadelgjorden. Ett bra tips är att verkligen titta dit man ska så att man har vikten mer på inner sidan. Det är trevligt att du har chansen att rida så välskolade hästar, det är bara att njuta så länge det varar!
 
mina innerhjälper är helt passiva, förutom att jag flyttar bak höften. sen om vi håller på att fastna kan jag ta ett ledande tag eller så.


kan du berätta utförligare hur du använder varje hjälp? :)
 
jag brukar blunda när vi vänder så jag koncentrerar mig på att ge rätt hjälper.. :o

men jag använder inner om detbehövs, behöver han lite extra vägvisning tar jag ett ledande tygeltag, håller han på att stanna är inner skänkel drivande.


och jo, det är HELT suveränt att rida mina hästar! :love:
 
Hästen ska vara lite böjd.
om du sitter på en välskolad häst som du säger att du gör ska det räcka med att tynga lite mer i ena stigbyglen (flytta vikten åt höger om du vänder åt höger vill säga). och ytterskänkeln passar så hästen inte flyter iväg för mkt ut, men det gör inte hästen om du gör rätt förstår jag :D bra med såna hästar sån ponny har jag med :love:
Det är ingen skillnad på skrittpiruett/bakdelsvänding däremot är det skillnad mot(galopp)piruett då är det galopp och inte skritt ;)
annars är tanken på hur hästen ska förflytta sig runt sitt inre bakben densamma.
 
Jag gör som du skulle jag tro men jag flyttar inte bak inner höft. Kanske skulle testa, det låter ju logiskt att man ska ge plats för inner bog. Sedan kan man ju parera med inner tygel och ytter skänkel om hästen börjar flyta iväg.

Har lite problem med att få hästen att förstå att han ska vända även i galopp, och det kanske beror på att jag "stänger" för innerbogen med min höft. :idea:

mvh Jessica
 
Jag vänder oxå för samsidiga ytterhjälper, men utan att flytta bak innerhöft, vinklar jag bäckenet så att min vikt förläggs något bakåt på innersidan. Förresten när jag känner efter här där jag sitter på en vanlig stol kan man kanske säga att även höften följer med, men det är snarare en känsla än att det syns. Om man rider piruetten direkt ur en sluta har man redan hjälperna på plats, men flyttar sin tyngdpunkt något bakåt och hjälper till att vända med blicken och kroppens riktning... Flummig beskrivning kanske! Jag tror att du och jag gör ungefär lika, men om det behövs kan jag möjligen ställa i nacken med innertygeln./ Miranda
 
Exakt så gör jag!!! Kunde lika gärna ha skrivit det själv. :D

mvh Jessica
 
Förut vände jag för ytterhjälper, men nu har jag fått "lärt om" mig då hästen tappade stegen och skruvade. Jag vänder genom att lägga över vikten på höger sida (om jag ska vända till höger) leder med innertygeln vid behov och använder högerskänkel som böjande och framåtdrivande, ytterskänkeln ligger intill för att hästen inte ska kasta ut bakdelen.
 
Jag måste hålla mitt innerben i princip passivt. Om jag börjar mecka med det rätar hästen ut sig och och svänger ut rumpan, och så blir det en "mellandelsvändning"...!
Har inte haft tillfälle att prova just den här hjälpgivningen på någon annan häst, men det börjar bli dags att presentera slutan för "unghästen" (9 år, kallblodstravare) och då blir det piruetter så småningom, ska bli spännande att se om det sätt jag rider den ena hästen passar lika bra för den andra! / Miranda
 
trängande tygeltag är det inte heller.
det är svårt att förklara för det var finlir, men nu när jag tänker ännu lite mer är det en variant på vad jag faktiskt lärt mig i sverige också nån gång. om hästen vägrar flytta runt bakdelen kunde man ta motsatt sidas (alltså om hästen skull flytta baken till höger, tog man vänster tygel) tygel rejält mot sig, bak mot höften, så flyttade hästen undan rumpan.

Jag tror du försöker beskriva understödjande tygeltag! Tygeltaget ska understödja den sidförande verkan hos samma sidas skänkel. I betydelsen av att "understödja" ligger att det aldrig används som en egen hjälp utan alltid med skänkelhjälpen. Det tas, som du skriver, normalt mot samma sidas höft. Vill man förstärka mer tar man nog snarare handen mer utåt i ställer för "rejält".

Funkar bra i framdelsvändningar och skänkelvikningar, men enligt mitt sätt att se det inte alls i bakdelsvändning.
 
ja det jag lärde mig i sverige var understödjande! :idea:
glömde vad det hette då det så sällan användes.

det jag gör här är inte samma sak, men en variant.
jag drar itne bak handen och tvingar hästen att flytta rumpan, för det vill jag ju inte att han ska göra i bakdelsvändning, så det vore ju himla dumt! ;)


men att förklara hur jag gör och hur hästen reagerar på det, kan jag inte, för jag förstår det inte exakt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 607
Senast: Cha9
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 773
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp