Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Donnatello

Trådstartare
Ja vad har era hästar för bakgrund?
Hur länge har ni haft den?
Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den?
Vad gör den nu?
Stam?
Ålder?

Vore kul att höra lite mer om allas hästar!

Själv köpte jag min Donnatello val på 9 år för 2 år sedan. Tanken var att han skulle bli min dressyrhäst (har gångartsdiplom) och stammen e. De Niro ue. Napoleon (inte tänker man fälttävlan när man hör det iaf) talar ju för sig själv där kanske. Dock visste man inte om han kunde bli ngn tävlingshäst då förre ägaren hade minst sagt lite respekt för honom och tyckte inte om hur han uppförde sig på tävlingsplats (tävlade en gång). Han blev otroligt spänd och ganska "brötig" allmännt. Lilla pållen var endast löshoppad vilket han gjorde väl han var ju trots allt 1 poäng från dubbeldiplom. Men vi började hoppträningen och tränaren var mkt imponerad av denna "dressyrhäst". Han som var så extremt tittig på allt runt omkring hoppade allt man styrde på.

Vi red lite dressyrtävlingar som HUAA gick KATASTROF han var som en fiolsträng springandes på glödande kol.

Men efter en hel del hoppträning tränade vi terräng en gång tror jag innan vi gjorde vår första start i Tranemo för ca 1 ½ år sedan. Hmm dressyren gick ju som den gick (katastrof) hoppningen trodde jag aldrig vi skulle överleva då han glodde på ALLT som aldrig förr, fick ngt slags stopp variant volt innan sista hindret så staketet var livsfarligt. Vi var iaf vidare till terrängen och där gick allt som på räls med undantag att jag trodde jag skulle flyga av mellan alla hinder då han glodde på ALLT och hoppade fram och tillbaka och upp och ner.

Min dressyrhäst hade nu förvandlats till fälttävlanshäst :banana:.

Vi red att antal debutanter med felfria terränger i alla utom en (ekenäs) då styrning och broms helt plötsligt försvunnit, det var en helt livsfarlig runda och efter det blev det bettbyte.

Nu har vi äntligen börjat få ordning på dressyren med hjälp av våran otroliga tränare och vi inledde säsongen med en fin 2:a plats i Tranemo :d. Vi har nu varit placerade på samtliga tävlingar utom Trollhättan i år där vi fick ett bakslag i dressyren.

Så nu har vi debuterat lätt klass i mariestad och allt flöt på fint så vi var felfria på hinder.

Vi tävlar även hoppning upp till 110 och dressyr upp till LA:4.

Men nog om oss nu vill jag vet allt om er och era hästar :).
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Jag vet ju inte om jag ska kalla min pålle för fälttävlanshäst ännu då vi bara genomfört en debutant, ett par huntings och ett par förenklade men när matte har fölat så SKA han bli ft häst vare sig han vill eller inte!

Jag har haft hand om Anchoridges mamma när hon var i galoppträning och jag var till england och häntade henne när hon var betäckt och A-ridge bara var ett embryo så man kan nog säga att jag haft hand om honom hela hans liv.
Han är född i skåne och kom upp till oss i stockholm när han var 16-17 månader för inridning och redan då sa jag att "den där ska jag ha när han slutar löpa".
Han var stor som ett hus och ful som stryk! Mer eller mindre rädd för allt och ett riktigt problembarn att rida in.
Det slutade med att jag red in honom ensam i skogen med min hund som "förhäst".
Han var ganska tråkig att rida på banan i början för han var stor lite seg och klumpig men väldigt snäll när han väl fattat vad han skulle göra.

Han kom inte till start förrän som treåring och i kvalet var han så dålig att vi nästan började undra vad vi någonsin sett i hästen. Han fick JOBBA för att hålla en arab bakom sig:eek:. (ingen ont om araber men särskilt snabba är dom inte).

Jaja, hursomhelst så visste vi ju att han var bättre på gräs och redan som treåring visade han sin klass genom att vinna norska "st ledger" som är ett av de klassiska loppen.
Ägaren blev erbjuden MASSOR av pengar men hade tack och lov råd att tack nej.
Som fyraåring gick han alla de stora loppen mot äldre eliten och var placerad i varje start. Inför stockholm cup fick han tyvärr en senskada och kom aldrig tillbaka efter den.
När det gått ett år och han iofs var i full träning igen beslutade tränaren att hästen skulle få gå i pension då han ändå bara kunde starta på sommaren (kräver gräs) och på långa distanser och för sånna hästar finns det väldigt få lopp i skandinavien så skulle han tävla så skulle det vara tyskland som gällde.

Så jag FICK honom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tyvärr har han dragits med lättare skador sedan han kom av banan och förra våren så slutade han äta och blev mager som en skrika och därför oridbar större delen av sommaren.

Så jag anser att han är utbildad ungefär på en fyraårings nivå trots att han är åtta.
Dock har ju jag tänkt ha honom tills han blir trettio allra minst så vi har gott om tid på oss.
Planen är att rida debutant hela nästa år och kanske avsluta säsongen med en lätt. Sedan när han är kanske runt femton år så är målet att jag ska våga mig runt en enstjärning:o.
Nä, visar det sig att han är bra så kanske jag hyr in en rutinerad tävlingsryttare åt honom så att han får chansen i lite större klasser även om jag inte tror att han kommer att gå svår.............
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Såhär såg han ut när han hoppade terränghinder för första gången i sitt liv. Frambenstekniken lämnar en del övrigt att önska, har blivit bättre med rutin och styrka men är klart hans svaga länk.


I302730W718H539V20070318T170828Z
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Såhär såg han ut när han hoppade terränghinder för första gången i sitt liv. Frambenstekniken lämnar en del övrigt att önska, har blivit bättre med rutin och styrka men är klart hans svaga länk.


I302730W718H539V20070318T170828Z

Länken funkar inte men jag lyckades nog ta mig in i ditt album och titta både på honom och sonen....SÖTA!:love:
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Grållen är ju 5 år och egenuppfödd e. Aerline H-Nactus-Tolstoy. Han har hittills varit väldigt lik sin pappa och snällare och mer ridbar häst har jag aldrig haft...men efter helgens bravader med skolorna över marken så går han under skällsorden: "PRECIS lik sin mamma....!":devil:

Vi tävlar LB dressyr, 110 hopp (fast han har faktiskt 1 nollrunda i 120 i april...)och Lätt FT. Siktet är inställt på Breeders i september.

Så här ser han ut:

Trippel%20mariestad.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Grållen är ju 5 år och egenuppfödd e. Aerline H-Nactus-Tolstoy. Han har hittills varit väldigt lik sin pappa och snällare och mer ridbar häst har jag aldrig haft...men efter helgens bravader med skolorna över marken så går han under skällsorden: "PRECIS lik sin mamma....!":devil:

Äh, på galoppen brukar vi säga att de grå bara har EN hjärncell. Snälla och kapabla men börjar den stackars ensamma cellen att snurra så jisses vad det snurrar!!!!
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Ja du...vet inte om man kan kalla min för FT häst ännu men han ska bli iaf!
Han hade inte gjort så mkt när jag köpte honom...(i Juli) Han e ett 6 årigt fullblod e: Duty Time xx. Min tränare köpte han nånstans i skåne där han bara gått som galopphäst. Hon tävla upp han i 120 hoppn men mer har han inte gjort. Det va meningen vi skulle debutera i Borås men de blev ju inställt så de får bli hunting istället!
Han hoppar på allt å e super snäll så jag hoppas/tror att han kan bli väldigt bra.Så nästa år kör vi igång på allvar! =)
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Min hest hedder Marlborough Hill

Jeg har købt ham i England for 1½ år siden.
Han er 7/8 fuldblod
9 år gammel og 182 cm i stg :p

Han havde gået lidt jagter og små klasser i fälttävlan (intro)
Det var en ældre dame som ejede ham og da jeg var ovre og se på ham var han ikke blevet redet i 3-4 måneder men have bare gået på græs. Det var december måned så det var noget koldt at gå på døgnfold så han var meget tynd og havde ingen muskler :crazy:

Han kom sent i gang da han er så stor og blev redet til som 5 års.

Han er efter fälttävlan rytteren Mark Todd's fuldblods hingst Mayhill som har gået **** .
Han er halvbror til Pippa Funnells hest primore pride som også er efter Mayhill.

Han er en rigtige dejlig hest og jeg er meget glad for ham :love:
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Jag köpte Peanut som treåring i juli 03 från Jägers. Där hade han visst visat sig ha löphuvud men inget tålamod så han sprang sig trött innan upploppet. En söt liten krutburk som dansade fram över marken, provade honom en vecka efter sista loppet och det kändes som om han inte rörde marken.

Han visade sig redan från början ha en underbar inställning till hoppning, hoppade allt som kom i vägen och ville aldrig riva, dock lämnade tekniken en del övrigt att önska... Inte bentekniken, den var finfin men huvet rätt upp i luften. Det är mkt bättre idag dock kan han fortfarande få återfall som i Gärds förra hösten vilket ledde till näsblod...

Nu fyra år senare befinner vi oss ngn stans mellan lätt och *-ig, dvs vi har startat *-ig med ok/sådär resultat men 1.00 känns skitenkelt. I hoppningen tävlar vi 110-120 och i dressyr LA. Han har vissa tendenser till att bli spänd och tittig på tävlingar åtminstone i dressyren medan han i hoppningen och terrängen blir het som :devil:. Det som skapar problem för oss i terrängen är tempot... han vill gärna springa jägersfort. Har nu förhoppningsvis hittat ett bett som gör att matte kan bestämma tempot även mellan hindren:idea:

Han är lite speciell i terrängen men har väldigt stor kapacitet. Innan han har förstått ett hinder kan han vara lite osäker och vilja stanna och titta medan när han tycker att han kan ngt så kan han bli lite kaxig. För att behålla en bra balans mellan försiktighet och kaxighet har vi tagit det ganska lugnt uppåt i klasserna och försökt att inte ta oss an för svåra uppgifter. Dessutom har jag aldrig tävlat så högt i hoppning och fälttävlan tidigare så vi lär oss ihop.
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Ja vad har era hästar för bakgrund?
Hur länge har ni haft den?
Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den?
Vad gör den nu?
Stam?
Ålder?

Vincent (Hannas häst) f.92 inköpt januari -05. efter Dammen och ett fullblodssto som mamma. 170 cm.
Gick 130-140-hoppning som 6-7åring, såldes till en tjej i Örebro som hade honom i 4 år. Hon red 1* och var plac i JSM med honom. Startade 2* men genomförde ingen. Hon lämnade honom till försäljning hos AH som sålde honom till en Bukeist som då bodde i Danmark. De trivdes inte ihop så han hamnade snabbt hos AH igen. Hon startade honom i ett par 1* och en 2* i Gärds där han blev placerad. Sen såg vi honom, en rel långhårig brun, trist sak. :D Hanna provhoppade honom på terrängbanan, trots att det var januari, och var såld.

Nu har de plac i CCI1* och CCI2* ihop. Debuterat 3* med bra terräng men hoppningen saknar en del finess. Det är några tränare som nästan gett upp... Vi älskar hästen :love: och trorpå att de ska kunna bli bättre i hoppningen. Han kostade ett 5-siffrigt belopp. Inte riktigt i samma klass som många av de andra J/YRs hästar. :angel:

Topflight** E Priolo-Gone West f.99 163cm. Vår guldklimp.
Har varit guldklimp för någon stackare som förlorade 1 mille på honom. Född i Frankrike. Skadad och då försvann vinnarskallen. Kastrerades och såldes som ridhäst via SL till en gärdsryttare. Han fick honom vintern 03/04. Startade deb och lätt på vår/sommaren och gick en 1* på ht 04. Fick YRDMguld med honom då. (Gick sammanlagt 6 ft.) Skadades på senhösten av elstaket. Vilade och promenadreds sedan under ett år. På våren 06 köpte vi honom till Tilda, som 1:a stor häst. Inte det bästa valet men men.. Tilda startade ett antal debutanter och sen lättklass för att debutera 1* i somras. Har nu ridit fyra 1*, alla med felfri terräng. Dock tidsfel. Han kan bli lite stark. Hoppningen går bättre och bättre. Nu känns det som att det är bara dressyrträning/känsla som ska tränas. :D
Kan stressa upp sej men är helt underbar. :love:
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Vaddå bättre i hoppningen , han hade ju gått 140 som 7 åring är inte det bra nog :eek: Du kan ju inte säga som i en annan tråd att hästen har dålig hoppning då :D
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Ja vad har era hästar för bakgrund? Hille inköptes på våren som 6 åring

Hur länge har ni haft den?

9 år

Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den?
Ett par lätta klasser kvalad till BT som 5 åring

Vad gör den nu?

Det undrar jag med :D Går i hagen och slappar typ.. Nä men Skall inrikta sig på att bli svårklasshäst i hoppning nu istället för att vara svårklasshäst i fälttävlan

Stam? Hills Double xx- Bonaparte

Ålder? 15

).


tiotiotiotiotiotio
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Jatza-92 e: Jasper ue: Rockad
Hur länge har ni haft den? sen sep 04
Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den? Det mesta från breeders till unghäst -VM ,många CIC/CCI *** och till sist World Cup Final.
Vad gör den nu?Går **med mig red YRSM i sommras. Hon är en terränghäst hoppning och framförallt dressyr är inte hennes starkaste sidor,därför har vi haft svårt och hävda oss i de lägre klasserna.Men jag har fått en fantastisk lärorik resa genom klasserna på henne.

Frigg -01 Cortus -Anart
Har haft honom sen november 05 då var han 4 år och inriden. Köpte honom av uppfördaren som för övrigt även är jatzas uppfödare. Då såg ham mest ut som en liten hårig kötbulle..
Nu har han flera placeringar i fälttävlan och skall gå 6års finalen i september och i och med det debutera cnc*.

Loriot -02 e:Greatpleasure ee: Grannus ue: Obvod

Köpte honom som nykastrerad 3 åring från Tjeckien, han var då inriden och lite hoppad
Tyvärr har han haft dåliga hovar vilket gjort att han varit oridbar vissa perioder och en gång så länge som ett halvår , så det var först i år han kunde komma ut och debutera. Gick sin förtsa 100 klass nu i helgen som var och var nolla i hoppning och terräng , tyvärr lite sämre dressyr, så vi jagar fortfarande femårskvalet.
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Vaddå bättre i hoppningen , han hade ju gått 140 som 7 åring är inte det bra nog :eek: Du kan ju inte säga som i en annan tråd att hästen har dålig hoppning då :D

Nej men sen hände något. Vem vet vad? Tjejen som köpte honom gav inte särskilt mycket för honom och där fanns det en orsak såklart. Ingen hade sålt en 7-åring som går 140 för det priset om det inte hänt något. Vad vi har hittat så nollade han 140. Men det var ett halvår innan han såldes.

Han kan hoppa... det vet vi. :D Men att få det att funka en hel bana är svårt och ibland hakar det upp sej på enstaka hinder. Han blir fruktansvärt stressad av att riva, ändå kan han droppa en hov när han kommer helt rätt och ingen förstår något. :crazy:
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

jag fortsätter

Woolstone Lad -96, 175 cm, imp Bel enligt pappren men vi vet att han är född i byn Woolstone i England och såld via en känd ryttare i granngården till en hästtjej fr Sverige. Rent fullblod av engelsk ridtyp. Kom hit och reds deb/lätt med ryttaren. En häst som vi först ratade men sen stod han här plötsligt en dag. Hanna har startat honom i 3 lätta med allt från 60-80 straff i dressyren. Nollar hopp och terr. Han blir lätt spänd, livrädd för dressyrstaket. Ska deb 1* i höst. Kan väl säga att Hanna fått tillbaka sitt självförtroende i hoppningen. :D Plac i 120 med henne.

RS Mini Me -01, 175 cm, en oäkting med Nactus som farfar och Racot som morfar. Född på hösten. Köptes aug-06 och därefter upptäckte vi att han haft Olgaklara som ägare. :crazy: Hade vi vetat så... :eek: :rofl:
En ouppfostrad, valpig och kaxig individ. Har gått några deb men eftersom alla blir inställda eller kolliderar med annat så känns det segt. Ska gå deb i Dk i helgen. Han får ofta hyfsat i dressyren 50-60. Kan vara lite tittig i terrängen, speciellt om det är ett publikhinder. Har nollat 110.

Alvi -03 165 cm, e.Epson - Egerländer - Gulliver, fick henne i juli för inridning. Ska förhoppningsvis kunna gå 90-hopp snart. Om hon fattar att man ska gå dit där ryttaren vill.

Quite Mind -04 blir drygt 160 så frågan är vem som ska rida henne. Lillasyster kanske? Ska ridas in nu. Egen uppfödning e.Quite Easy- Labrador
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Ja om min pålle kalls för fälttävlans häst vet jag inte.. Dels är det en ponny då (kat. D) och dels så har han bara 4 deb. starter i ryggen...

Men Tornado heter han! Är i år nio år gammal. Spanskimporterad oktober -04. Kastrerades just innan han transporterades till svergie allså som drygt 6 ½ åring. Hamnade hos en hästhandlare som på började inridningen. Två veckor senare åkte jag och mamma upp och kikade på honom och belv kära. Ingen kund enågot om hästar ( mamma vågade knappt titta på häöstar utan att bli livrädd för dem, jag hade ridit på ridskola, samt en 25 årig c-ponny i ett år) Men vi visste att det var ha vi skulle ha..
Han var riden i ca 3 ½ vecka när vi häömtade honom, och han var hemsk till en början.. Stog mer på vå ben än fyra..

Efter mkt träning för oss båda är vi nu snart tre år senare uppe på lb nivå i hoppningen ( 2 segrar av 3 starter) och hoppas starta en La iår.. I dressyren har vi inte täövlat så mkt (intresset för dressyrtävla är mindre än dte för att dressyrträna;)) men han har gått Lc program på 65%. Inom Ft är han startad 4 gånger.. men endast en som vi kommit runt i terängen på.. men vi jobbar på det!

Han är min lilla ögonsten och vi har ett förtroende mellan oss som är troligt starkt.. Världens snällaste häst är detta, även om han busar och kollar om matte är med ibland!

Kanon kul tråd:D!
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Zipp. D-ponny imp från irl.
Köpte honom 2000 och såldes 2005.
När han köptes kunde han mest gå på 2 ben och kastade in mig i ridhus sargen hela hösten och vintern:smirk:. Sen gick det bättre. Vi red upp till msva ft med placeringar. silver på sm 2005. vi red även msvb hioppning och la dressyr.
Anette
e amiral- indus f 95
Köptes in som mammas dressyr kamel som 5 åring. Kunde då inte så mkt. Var skogsriden av sin uppfödare.
Startade upp till la dressyr innan jag tog över. Hoppades in som 6 åring. Har sen gått 120 hoppning. msvb dressyr. Har segrar och placeringar i cnc*. 4 raka dm guld i skåne
Passion
f 90 e palermo- maraton.
Inte min häst men tävlar henne sen 2005.
Hade då gått 145 hoppning och fått 5 föl.
Gick från deb till *ig på en säsong. går nu stadig *igt. största problemet är att det inte går att styra och bromsa i terrängen:angel:
Prescott
e Platini- Neapel f 02
Köpte honom som 3 åring efter att jag ridit in honom på hösten som 2,5 åring. Har vinster i deb och lätt fälttävlan och lb dressyr. Har hoppat felria rundor i 1,00m. Gick 4 års championatet. Ledde efter dressyren men efter 2 ner i hoppningen blev vi 8:a. Vi satsar mot 5 års breeders i höst.
 
Sv: Bakgrund på era fälttävlanshästar!?

Rolig tråd! :idea:

Själv lullar jag runt på ett 6-årigt sto e. Rilke - Fatima - Feuerschein I. 167 cm hög, en salig blandning av hannoveranare, holsteiner, fullblod och wesfalen (står som west. i papperen).
Hon kom från tyskland i januari, nästan inte riden alls, har haft 2 föl. Köpte henne i april från västerås, och nu är vi i full gång för att börja tävla så smått, fälttävlan förstås ;) debuterar i helgen, det blir mycket spännande att se vad fröken tycker om tävlingsatmosfären!

Det är en otroligt trevlig häst att jobba med! Huvudet och hjärtat på rätt ställe med ett psyke som jag skulle vilja ha själv. det är min första häst, och "unghäst", det är jätteroligt att se hur hon utvecklas och känna att det händer något varje gång man sätter sig på ryggen.

så om några år förväntar jag oss vara riktigt heta på banorna :devil: men vi får väl se! :p
 

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 307
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 193
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 365
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 275
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp