Bakgrunden till lucia- och julfirande (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Lucia är väl ett kristet helgon? Som stack ut sina ögon för att rädda någon? Minns inte exakt.
Det är typ det enda kristliga med Lucia dock, kyrkan drog ju till med den bara för att kunna ta över firandet. Vad har helgonet sankt lucia med ljuskrona att göra liksom :D

Edit: Ah, @cewe hann före 😅
 
Allt med julen är hedniskt, kristendomen lade in sina egna saker i julen (vintersolståndet) och kallade det kristet. Lucia är kristet helgon men väldigt lägligt lagt runt julen.
Jo men jag tyckte att Lucia är en smula mera hedniskt än julen. Även om det är lägligt att Jesus råkade födas på det datumet :D

Tillägg: Plus att julen är något som firas internationellt. Medan just Lucia är lite speciellt för norden (har jag för mig), det känns helt enkelt mera hedniskt - något som kyrkan fick dra till med för att de där människorna i norden hade en sån där konstig dag :D
 
Hon stack ut sina ögon och sände dem till sin försmådde, hedniske friare som angav henne för att vara kristen. Hon torterades och dog slutligen som martyr genom ett svärd i halsen och helgonförklarades.
Jag undrar om det råkade infalla på den 13 december :angel:
 
Lucia är väl ett kristet helgon? Som stack ut sina ögon för att rädda någon? Minns inte exakt.
Tror de desperat högg det helgon de hittade som lät mest som Lussenatta, i ett försök att göra det hela kristet.

Stjärngossarna är förresten flyttade från efter jul eller från julafton och inslängda på Lucia istället. Tror de var ena andra som sjöng vi lussenatta, ganska fulla och så ändå men, äh det är nog lite rörigt, eller så var det den natten man satt uppe och kurade och var livrädd för oknytt hela natten och sa puh över att solen gick upp igen.
 
Allt med julen är hedniskt, kristendomen lade in sina egna saker i julen (vintersolståndet) och kallade det kristet. Lucia är kristet helgon men väldigt lägligt lagt runt julen.
Till och med ordet Jul är ju förkristet. Det är väl därför som britterna ligger och skakar mellan Yule och Christmas, medan vi kör stenhårt på Jul och amerikanerna stenhårt på Christmas. Om jag fattat rätt.
 
Jo men jag tyckte att Lucia är en smula mera hedniskt än julen. Även om det är lägligt att Jesus råkade födas på det datumet :D

Tillägg: Plus att julen är något som firas internationellt. Medan just Lucia är lite speciellt för norden (har jag för mig), det känns helt enkelt mera hedniskt - något som kyrkan fick dra till med för att de där människorna i norden hade en sån där konstig dag :D
Men det gjorde han inte, han föddes nog några månader senare på året.

Men Romarna hade också en stor baluns runt 25, 24 december så.
 
Till och med ordet Jul är ju förkristet. Det är väl därför som britterna ligger och skakar mellan Yule och Christmas, medan vi kör stenhårt på Jul och amerikanerna stenhårt på Christmas. Om jag fattat rätt.
Christmas fattar jag ju såklart, men just ordet Jul - kan du förklara hur det är kristet? Det enda jag kommer på är att det börjar på J :o:cautious:
 
Christmas fattar jag ju såklart, men just ordet Jul - kan du förklara hur det är kristet? Det enda jag kommer på är att det börjar på J :o:cautious:

Från Wikipedia

Ordet jul är av germanskt ursprung, och sannolikt var den urgermanska formen jehwla. Ordets ursprungliga betydelse är omstritt, men den kan ha betytt "fest" eller "högtid". Genom att jämföra olika språk har man rekonstruerat att det urgermanska ordet var jehwla. Ordet lånades tidigt in i finskan, "juhla" betyder där "högtid". Senare har finskan lånat in ordet en gång till, "joulu" med betydelsen "jul". Uppenbarligen fanns här redan en stor fest, sannolikt i samband med midvintersolståndet, som kallades jul
 
Säger du att kyrkan ljuger?! 😱
Inte alls, det står alltid att de bestämde att han föddes 25, så de låtsas inte ens. :)

(Fick precis se en text om att vi firar den 24 för att i norden bytte vi dag vid kvällningen inte vid morgonen eller midnatt som på andra ställen. Det är väl därför vi har så många aftnar som vi firar.)

(Kyrkomöte runt 300)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid likställt "ett par" med "några", alltså ungefär tre-fyra. Så när jag diskuterade detta med min brittiske vän och detta...
62 63 64
Svar
1 261
· Visningar
123 548
Senast: Milosari
·
Samhälle Jag fortsätter i off-topicspåret om geografiska namn, deras uttal och eventuella försvenskning. Vitryssland. Ska numera heta Belarus...
2
Svar
22
· Visningar
1 163
Senast: Lingon
·
Tjatter Jag var nog vuxen när jag fattade att skillnaden på smör och margarin var något annat än smör = det man har på smörgåsen och margarin =...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
12 793
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Just det, jag lärde mig för något år sedan att vissa personer inte kan se framför sig om man t.ex förklarar hur ett rum ser ut eller...
2
Svar
38
· Visningar
2 649
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp