Bakjäst vid pälsfällning?

B

**BORTTAGEN**

Har för mig att jag läste någon tråd om det för länge sedan här.
Hur var det nu, kan man ge det och hur mycket ska man ge ungefär?
 
Har svårt att tro att man skulle kunna ge bakjäst.
Bryggerijäst däremot kan man ge.
 
Hej !
Vanlig bakjäst funkar fint. 1/2 pkt om dagen ger jag min islänning vid pälssättning och fällning
 
Hmm, jag skulle nog välja annat istället för bakjäst. Har nu sett flera gaskoliker, som med stor sannolikhet kommer från bakjäst.
 
Jag ger oxå bakjäst!
Förr avnvände dom det...
Min shettis får bakjäst pga återkommande kolik... har inte haft kolik sedan jag började med det.
 
Är det så? :crazy:
Jag har läst och hört både för och emot.
Men finns det det minsta tvekan så kör jag vidare med ShyFeederB istället.
Vågar inte chansa.
 
det finns riktig foderjäst på Lantmännen som är till för djur...denna jästen är torkad och pulveriserad.

Har läst någon artikel om att foderjästen är det som kroppen har lättast att ta upp.

Jag har själv använt både shyFeeder B och foderjäst.Foderjästen får man ge i mindre mängd ibörjan då hästarna tycker att smaken är lite skum...sedan kan man öka lite succesivt.

När jag jobbade i ett travstall så användes foderjäst till flera hästar som hade svårt att sätta hull...3-4 veckor senare kunde man knappt tro att det var samma hästar.
 
Jag skulle nog också välja foderjäst framför vanlig bakjäst. Och inte bara för att det blir billigare...utan för att det är framtaget för djur. Jag ger regelbundet foderjäst till mina getter och de älskar det! Håller magarna i trim dessutom. Ska börja ge lite till hästarna med, nu när de byter till vinterpäls.

Liten notis: grannen, som har mjölkkossor, brukar ge vanlig bakjäst i stora mängder när/om någon av kossorna får kolik! Då trycker h*n i kossan bakjäst (köper hela flak) och det funkar faktiskt. Men det är skilnad på kor och hästar! Kossor har flera magar och idisslar, så jag tror inte man ska experimentera med hästar som fått kolik.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 386
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp