Bakknäsproblematik?

Mistimed

Trådstartare
Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock.

Min 6-åring fick för 2 veckor sedan en smäll i hagen, sår som blev infekterade och ett svullet bakben. Det är antagligen inte relaterat, men det resulterade i att hon vilat. Svullnaden har gått ner och såren är nu fina och läker bra. Hon var aldrig halt eller varm utan bara svullen så vitt jag kunde avgöra.
I övrigt pigg och glad och hobbyridits i skogen och tränats grundläggande dressyr ett par ggr i månaden. Noterade under konvalescensen nu att hon började tappa bakbenen, mer än bara någon enstaka gång. Dock enbart i skritt, och framförallt när hon skrittar långsamt/avslappnat. Både på rakt och böjt spår, men framförallt på böjt.
Nu har jag lyckats få det på film, hon är inte van vid att jag ber henne gå så långsamt eller på så liten volt så jag fick använda rösten en del för att hålla igång henne (föreslår att ni slår av ljudet). Hon börjar tappa ca 2 min in:

Til synes är det mest vänster bak (det hon skadade tidigare) men även höger. När jag släppte ut henne på större volt och lät henne skritta på blev det mycket bättre. Visar inga problem alls i trav, inga andra rörelsestörningar som jag kan se själv heller.

Jag har ingen erfarenhet av bakbensproblem, men google har försett mig med info om att det antagligen antingen är onda bakknän eller någon form av patellupphakning. Är det någon här som har mer erfarenhet av bakknäsproblematik och som känner igen den här typen av problem?
 
Jag tycker hästen ser väldigt stel ut överlag, även om det är långsam skritt så ser den inte ut att skritta igenom kroppen. Kanske synvilla men tycker inte den ser så ren ut fram.

Annars så är det inte ovanligt om hästen har svaga knän att dom tappar när dom vilat. Sådana hästar behöver hålla igång.
 
Efter ha haft en häst med knäproblem båda bak som dömdes ut pga av svår atros så säger jag att de där ser inte bra ut. Min egen började uppföra sig lite likadant i början, de kom smygandes. Hon varken kunde eller ville använda bakbenen som hon skulle, antagligen för att de gjorde ont. Märker nu på när jag har min nya unghäst vilken skillnad de är på en häst med friska ben han rör sig som en gummiboll. Så ja den där bakdelen på hästen skulle jag nog gå igenom mycket noggrant tills man hittar vad som felas.
 
Min personliga åsikt är att hela hästen ser spänd och stel ut. Hästen ser ut att ha ont, den är inte avslappnad i kroppen och har inget naturligt ”gung” i skritten. Den avlastar och försöker komma ifrån det som gör ont i varje steg. Hoppas att ni hittar felet och att det går att åtgärda :heart
 
Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock.

Min 6-åring fick för 2 veckor sedan en smäll i hagen, sår som blev infekterade och ett svullet bakben. Det är antagligen inte relaterat, men det resulterade i att hon vilat. Svullnaden har gått ner och såren är nu fina och läker bra. Hon var aldrig halt eller varm utan bara svullen så vitt jag kunde avgöra.
I övrigt pigg och glad och hobbyridits i skogen och tränats grundläggande dressyr ett par ggr i månaden. Noterade under konvalescensen nu att hon började tappa bakbenen, mer än bara någon enstaka gång. Dock enbart i skritt, och framförallt när hon skrittar långsamt/avslappnat. Både på rakt och böjt spår, men framförallt på böjt.
Nu har jag lyckats få det på film, hon är inte van vid att jag ber henne gå så långsamt eller på så liten volt så jag fick använda rösten en del för att hålla igång henne (föreslår att ni slår av ljudet). Hon börjar tappa ca 2 min in:

Til synes är det mest vänster bak (det hon skadade tidigare) men även höger. När jag släppte ut henne på större volt och lät henne skritta på blev det mycket bättre. Visar inga problem alls i trav, inga andra rörelsestörningar som jag kan se själv heller.

Jag har ingen erfarenhet av bakbensproblem, men google har försett mig med info om att det antagligen antingen är onda bakknän eller någon form av patellupphakning. Är det någon här som har mer erfarenhet av bakknäsproblematik och som känner igen den här typen av problem?

Jag tycker den är halt höger fram samt den rör sig stelt, ojämnt, ovilligt med bakbenen och tror inte att den är ren i trav om det är såhär den skrittar tyvärr. Det går att spekulera massor om vad det kan vara men det enda riktiga är att du bokar in klinik på måndag direkt och låter en veterinär titta på hästen snarast möjligt. Ofta vill många veterinärer att hästen ska "hållas igång" så symptomen ej vilats bort tills det är dags för klinikbesöket men hör med dem vad de tycker du ska göra tills dess.
 
Tack för alla svar! Känns skönt att det inte bara är jag som inbillar mig och att jag gör rätt i att ta henne till klinik för grundlig undersökning.
Frustrerande och väldigt oroande då jag ändå inte tycker hon "borde" vara ofräsch, vi har verkligen bara precis kommit igång ordentligt efter en senskada i höger bak som 4-åring. Tagit det väldigt lugnt med igångsättning och tränat varierat.

I övrigt har hon hela tiden varit glad, pigg och samarbetsvillig sen hon blev friskförklarad av vet förra sommaren. Hon har annars alltid varit väldigt tydlig med mig när något är fel.

Men ja, ringa klinik är nästa steg. Hoppas bara det är något som går att åtgärda. Lilla stumpan. :(
 
Tack för alla svar! Känns skönt att det inte bara är jag som inbillar mig och att jag gör rätt i att ta henne till klinik för grundlig undersökning.
Frustrerande och väldigt oroande då jag ändå inte tycker hon "borde" vara ofräsch, vi har verkligen bara precis kommit igång ordentligt efter en senskada i höger bak som 4-åring. Tagit det väldigt lugnt med igångsättning och tränat varierat.

I övrigt har hon hela tiden varit glad, pigg och samarbetsvillig sen hon blev friskförklarad av vet förra sommaren. Hon har annars alltid varit väldigt tydlig med mig när något är fel.

Men ja, ringa klinik är nästa steg. Hoppas bara det är något som går att åtgärda. Lilla stumpan. :(
Du gör helt rätt i att utreda henne - absolut. Just det där med att tappa ett bakben när de är under igångsättning och inte så starka behöver inte betyda något, men sättet hon rör sig på i filmen känns inte bra. Jobbigt för er... :( Lycka till med lilla hästen! :heart
 
Du gör helt rätt i att utreda henne - absolut. Just det där med att tappa ett bakben när de är under igångsättning och inte så starka behöver inte betyda något, men sättet hon rör sig på i filmen känns inte bra. Jobbigt för er... :( Lycka till med lilla hästen! :heart

Tänker hon borde ha tappat bakben under tidigare viloperioder/igångsättningar då också, vilket hon inte har gjort. Så det talar nog mer för något helt annat ja.
Tack. :heart
 
Update:

Väl inne på kliniken rör hon sig fint i alla tre gångarter, ohalt på böjt och rakt spår, inga reaktioner på böjprov på något ben. Plåtarna var även de fina. Visade även filmen från i fredags, och vet förstod min oro men kan alltså inte hitta något fel på henne idag, hon fick B-vitamin för att hjälpa om det är muskulärt och jag ska fortsätta ge extra tillskott på just B-vitamin.
Hon ska sättas igång långsamt med fokus på övningar för att stärka knäna. Uppstår problemen igen fortsätter vi utredningen därifrån. Veterinären trodde det kunde ha något med skadan i benet att göra, att hon belastat sig annorlunda och därför börjat tappa benen. Idag tappade hon bara ett bakben en gång.
 
Update:

Väl inne på kliniken rör hon sig fint i alla tre gångarter, ohalt på böjt och rakt spår, inga reaktioner på böjprov på något ben. Plåtarna var även de fina. Visade även filmen från i fredags, och vet förstod min oro men kan alltså inte hitta något fel på henne idag, hon fick B-vitamin för att hjälpa om det är muskulärt och jag ska fortsätta ge extra tillskott på just B-vitamin.
Hon ska sättas igång långsamt med fokus på övningar för att stärka knäna. Uppstår problemen igen fortsätter vi utredningen därifrån. Veterinären trodde det kunde ha något med skadan i benet att göra, att hon belastat sig annorlunda och därför börjat tappa benen. Idag tappade hon bara ett bakben en gång.
Böjdes bakbenen med fokus att komma åt knälederna? Dvs hela benet rakt bakåt?
Jag har varit med om flera veterinärer som missat knäledshälta pga de uteslutit provokation av knäled specifikt.
Om så gjordes, vad skönt att inget hittades.
 
Böjdes bakbenen med fokus att komma åt knälederna? Dvs hela benet rakt bakåt?
Jag har varit med om flera veterinärer som missat knäledshälta pga de uteslutit provokation av knäled specifikt.
Om så gjordes, vad skönt att inget hittades.

Nej det gjordes inte, ska se till att be om det om hon blir sämre igen, tack!
 
Då skulle jag tyvärr inte andas ut än. Fortsätter hon se likadan ut kan det vara värt att åka in enbart för provokation av knäna.
Lycka till med din fina häst!

Det har jag inte gjort oavsett, får se hur hon tar igångsättningen och kommer garanterat fortsätta utredningen om problemen återkommer. Men idag såg hon fin ut, så vi får ta det som det kommer.
Visste inte ens att att benet måste "böjas" rakt bak för att komma åt knäleden, aldrig sett det göras och då har jag ändå vuxit upp med veterinär i familjen. :o Trodde alltid man fick med det när man böjer hela bakbenet uppåt så knät böjs ordentligt. Intressant!
Och tack! :)
 
För oss syntes det enbart på ultraljud.
Symptomen var ”sladdriga” bakben, spänd länd och att han inte riktigt kom under sig, bytte galopp inför hinder.
 
För oss syntes det enbart på ultraljud.
Symptomen var ”sladdriga” bakben, spänd länd och att han inte riktigt kom under sig, bytte galopp inför hinder.

Vad var diagnosen? Hon är lite spänd i länden, men inte öm. Tycker inte hon byter galopp oftare än någon annan häst jag ridit, dock hoppar vi inte än.
 
Får tyvärr hålla med om det luriga med bakknän. Jag blev hemskickad från klinik och beordrad att sätta igång min med rena plåtar och ua på bp. Jag kände dock tydligt i ridningen att något var fel (ingen bjudning ffa). Valde att åka 40 mil till annan klinik och mycket riktigt fanns det förändringar på bakknäna som syntes när röntgen togs ur en annan vinkel. Det var även tydligt med vätska runt bakknäna på ul. Den veterinären förklarade att han tog bakknän på att de flesta hästar "cirklar" med bakbenen när de rör sig och som inte vill böja bakbenet. Har dock aldrig varit med om provokation med benet rakt ut.

En vän är inne i samma sväng med bakknänproblematik på sin. Samma där, ua på bp men tydlig vätska på ul.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 220
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 505
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp