Bakknäsproblematik?

Vad var diagnosen? Hon är lite spänd i länden, men inte öm. Tycker inte hon byter galopp oftare än någon annan häst jag ridit, dock hoppar vi inte än.

Ska tillägga att jag aldrig uppfattade att nåt felades, det var små små saker men först pga en akut vrickning kollade vi även knäna.
 
Ska tillägga att jag aldrig uppfattade att nåt felades, det var små små saker men först pga en akut vrickning kollade vi även knäna.

Mm, jag försökte trycka på ultraljud när vi var där men vet tyckte det var bäst att rida igång henne först och ultraljuda om/när besvären återkommer så det är "aktivt".
Jag kommer vilja ha henne ultraljudad oavsett, om inte minst så för min egen nattsömn, men visst kan jag se hur hon svarar på igångsättning.
Igår var det i alla fall en väldigt glad liten häst på skrittur. :love:

Hur gick det för din? (För det var inte Frans väl?) Hur såg rehab ut?
 
Jo det var han. I höstas. Den andra skadan påverkade mer så rehabade under 6v med kontrollerad motion och sjukhage. Har jobbat mycket på töm för att stärka bakknäna. Lät det ta tid, hoppade inte på typ 3 månader.
 
Jo det var han. I höstas. Den andra skadan påverkade mer så rehabade under 6v med kontrollerad motion och sjukhage. Har jobbat mycket på töm för att stärka bakknäna. Lät det ta tid, hoppade inte på typ 3 månader.

Fick ni någon bild av, från diagnosen, varför han kan ha blivit för ansträngd i bakknäna?
Tränings/tävlingsupplägg som behövts nyanserats?
 
Min har ju patellaluxuation i BB men mer i höger. Han var ju också sladdrig och instabil och har haft svårare att lägga vikt på bak pga det. Hittades på UL men han röntgades och böjdes i 2-3 omgångar innan vi hittade rätt behandling. Numera funkar det bra med rehab och att jag lyssnar på hans signaler.
 
För oss syntes det enbart på ultraljud.
Symptomen var ”sladdriga” bakben, spänd länd och att han inte riktigt kom under sig, bytte galopp inför hinder.

Min har ju patellaluxuation i BB men mer i höger. Han var ju också sladdrig och instabil och har haft svårare att lägga vikt på bak pga det. Hittades på UL men han röntgades och böjdes i 2-3 omgångar innan vi hittade rätt behandling. Numera funkar det bra med rehab och att jag lyssnar på hans signaler.

Vad menas med "sladdriga" bakben? Hur ser/känner man det?
 
Vad menas med "sladdriga" bakben? Hur ser/känner man det?
Det syns på Ultraljudet. Det är ligamenten som är lite för långa eller för ostadiga om jag fattat det rätt. I vårt fall är det ju också patellaleden som är lite avrundad vilket gör att det blir ostadigare. Vi har avhjälpt det med c-vitaminblistring och styrketräning. Numera är de som de ska, men det tog några år att bygga upp.
 
Det syns på Ultraljudet. Det är ligamenten som är lite för långa eller för ostadiga om jag fattat det rätt. I vårt fall är det ju också patellaleden som är lite avrundad vilket gör att det blir ostadigare. Vi har avhjälpt det med c-vitaminblistring och styrketräning. Numera är de som de ska, men det tog några år att bygga upp.

Ahh, okej då förstår jag, tack! :)
 
Inget sladder konstaterat hos utan mer att han rörde sig med ”sladdriga ” ben, är väl det andra kallar att cirkla. Han har långa bakben med rak has, känslan var valpig, bakbenen gick inte som på räls utan drällde runt lite :)

Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt det där med att cirkla heller, inbillar mig att det är i stil med att biljardera eller nysta fast med hela benet typ? :p
 
Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt det där med att cirkla heller, inbillar mig att det är i stil med att biljardera eller nysta fast med hela benet typ? :p
Som att du själv försöker gå utan att böja på ditt ben, du måste ta det i en cirkel utåt för att få det framåt :).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 095
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 007
Senast: Migo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 148
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 487
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp