Bakläm som lossar i gångjärn

CarEr

Trådstartare
Hej

Baklämmen på mitt släp gled lite snyggt av sin ordinarie plats när jag lastade av hästen på tävling häromdagen. Vad jag kan se verkar det som om fästena till gångjärnet lossat i golvnivå. Första verkstaden jag pratade med blev bara tyst i luren när jag beskrev vad som inträffat, verkar inte vara den vanligaste lagningen. Någon som varit med om samma problem. Transporten är en Thule Royal 150
 
Hej

Baklämmen på mitt släp gled lite snyggt av sin ordinarie plats när jag lastade av hästen på tävling häromdagen. Vad jag kan se verkar det som om fästena till gångjärnet lossat i golvnivå. Första verkstaden jag pratade med blev bara tyst i luren när jag beskrev vad som inträffat, verkar inte vara den vanligaste lagningen. Någon som varit med om samma problem. Transporten är en Thule Royal 150
Fota! Har haft haveri på min Värmlandsvagn med, fick byta ena halvan på gångjärnet.
 
Hej

Baklämmen på mitt släp gled lite snyggt av sin ordinarie plats när jag lastade av hästen på tävling häromdagen. Vad jag kan se verkar det som om fästena till gångjärnet lossat i golvnivå. Första verkstaden jag pratade med blev bara tyst i luren när jag beskrev vad som inträffat, verkar inte vara den vanligaste lagningen. Någon som varit med om samma problem. Transporten är en Thule Royal 150

Va? Har du tävlat och inte sagt något 😲

Brukar tydligen vara ett vanligt problem på äldre Umesläp
 
Va? Har du tävlat och inte sagt något 😲

Brukar tydligen vara ett vanligt problem på äldre Umesläp

Jäklar, skulle jag säga till om det 🤭 Passade på när Ulricehamn hade tävlingar i helgen.

Thule Royal, ca 10 år gammalt. Första verkstaden blev helt tyst när jag beskrev problemet, han hade inte råkat på det innan.
 
Fota! Har haft haveri på min Värmlandsvagn med, fick byta ena halvan på gångjärnet.

Fota, bra! Det har jag inte tänkt på. Frågan är om jag vill ta ned lämmen igen för att fota. Krävdes 3 personer för att få skiten på plats igen
 
Slipper nog ändå massa svets. Efter lite mer pill är det alla 8 bultarna som gett sig. Nu ska jag bara fixa så nån kan lyfta transporten och sätta dit nya🙄
 
Slipper nog ändå massa svets. Efter lite mer pill är det alla 8 bultarna som gett sig. Nu ska jag bara fixa så nån kan lyfta transporten och sätta dit nya🙄
Usch, jag skulle bli skitnojig om någonting sådant hände och knappt våga använda släpet igen trots att jag visste att det var lagat ordentligt :nailbiting: Materialutmattning är så obehagligt just eftersom det ofta inte går att se innan det ger sig.
 
Usch, jag skulle bli skitnojig om någonting sådant hände och knappt våga använda släpet igen trots att jag visste att det var lagat ordentligt :nailbiting: Materialutmattning är så obehagligt just eftersom det ofta inte går att se innan det ger sig.
Det gör mig helt klart mindre benägen att låna ut saker så jag själv har koll på slitage
 
Usch, jag skulle bli skitnojig om någonting sådant hände och knappt våga använda släpet igen trots att jag visste att det var lagat ordentligt :nailbiting: Materialutmattning är så obehagligt just eftersom det ofta inte går att se innan det ger sig.
Fast byter man ut saker själv och lagar så vet man hur allt sitter ihop och att det är ordentligt gjort, än att en verkstad gör ngt halvhjärtat och återanvänder saker som borde bytas ut och struntar i fel som upptäcks men inte är på deras to do lista.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min gamla Värmlandsvagn rostade gångjärnet av på.
Ganska enkelt att byta gångjärnet på den lite fastrostade bultar och lite pill då det är instucket under golvet.
Men på nivån att hemma fixare klarar att byta.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp