Bakom hand och springer

alextheasparagus

Trådstartare
Rider en kallblodstravare som jag börjar få in en bra trav på, men jag har det problemet att ibland böjer hon in nacken alldeles för mycket, tappar bakdelen och bara springer på, och instinktivt vill jag ju ta mer i tyglarna för att få henne att gå långsammare, men det gör ju egentligen bara saken värre. Försöker jag driva på med benen och lätta på handen ökar hon bara farten ännu mer. Förstår ju att hon tycker att det är jobbigt att trava med bakbenen under sig, men hur ska man göra i en sån här situation när varken förhållning eller drivning fungerar? Bör jag helt enkelt sakta av till skritt där formen är mer korrekt istället?
 
Testa flytta henne undan innerhjälperna på en stor volt och bromsa sas genom tvärningen. Tvära så mkt som behövs för att hon inte ska kunna gasa iväg. När hon är lugn testar man rida mer rakt fram igen.
Och när hon igen piper iväg tvärar du igen och upprepar vid behov.
 
Så är min häst vissa dagar också. Krullar ihop sig och bara springer. Jag har fått super mycket hjälp av min tränare både med hur jag ska rida och även att tränaren har ridit nån dag i veckan för att hjälpa hästen att förstå.
Nu är jag typ nybörjare och mina råd kanske är jätte basic. Och de kanske inte alls funkar på din häst men jag delar med mig ändå :)
Fatta inte trav förän skritten är helt avslappnad, då glider man långsamt över i lugn trav. Rid lätt långsamt och lite segt, jag brukar tänka att jag är en dressyrtant som rider Grand prix.
Eftergift så fort hästen vill söka sig neråt, framåt.
Stadig och stilla skänkel, och för mig som är lite svankig luta mig bakåt ( det det beror nog helt på hur man ser ut)
Andas djupt och lungt ner i hela magen. Beröm med lugn röst.
Sen om hästen ändå bara springer går jag ner i skritt och börjar om, jag vill inte att han springer varv på varv utan att lyssna.
Vissa dagar då jag inte orkar hålla på går jag direkt till galopp från skritten, min är mycket lättare att reglera i galoppen.
Och allt detta såklart utan att dra hästen i munnen eller tappa tålamodet, vem sa att det är lätt att lära sig rida.:)
 
Tack för tipsen! Traven går faktiskt bättre och bättre ju mer hon orkar, även om hon krullar ihop sig ibland. Galopp har vi inte börjat med ännu, men så småningom så.
 
Tipsen tuaphua gav är super! Funkar hur bra som helst på min varmblodskille, både när han tappar bakbenen och huvudet (dvs när han pinnar på).
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 507
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 030
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 277
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 951
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp