Fiorano

Trådstartare
En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna artikeln ( https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-som-gick-bakom-lod-domdes.htm ) att hästar bakom lod, då mer än 10%, inte dömdes ner. (Något jag är frågande till för hur vet det vad ekipaget fått för poäng OM hästen var i lod). Anyway, hur mycket är 10% bakom lod? Enligt ett cirkeldiagram är 10% kraftigt bakom lod i mitt tycke. Eller tänker jag fel? På vilken skala mäter de?

Cirkeldiagram med 10%-bitar.
Screenshot_20231224_170108_Samsung Internet.jpg
 
Läste nyss (på Hippson kanske?) att i lod tydligen ska räknas från öga till mungipa, inte nosrygg. Oavsett tror jag att alla skulle vara hjälpta av exempelbilder, men det kan vara rätt känsligt ifall man känner igen ekipagen. Kanske målade bilder kunde funka?
 
Kan det vara så att de tänker 10% av skillnaden mellan horisontell och vertikal. Dvs ca 9 grader?
 
Läste nyss (på Hippson kanske?) att i lod tydligen ska räknas från öga till mungipa, inte nosrygg. Oavsett tror jag att alla skulle vara hjälpta av exempelbilder, men det kan vara rätt känsligt ifall man känner igen ekipagen. Kanske målade bilder kunde funka?
Ja det var nån klinik som var ute i debatten och skrev att lodplan skulle vara mellan öga och mun. Som domare är det omöjligt att döma utifrån det när vi ser hästarna på 60 meters avstånd.
 
Ja det var nån klinik som var ute i debatten och skrev att lodplan skulle vara mellan öga och mun. Som domare är det omöjligt att döma utifrån det när vi ser hästarna på 60 meters avstånd.
Tänker också att ur ett domar- och tävlingsperspektiv måste det nästan bli nosryggen i lod för att det ska gå att döma ”i farten”, och så får man helt enkelt enas om det. Typ skriva in det i TR hade ju varit kanon.
 
Det finns gradskiva online att lägga på en befintlig bild, jag testade denna:
https://www.ginifab.com/feeds/angle_measurement/online_protractor.sv.php

då väljer man rotera 80 eller 100 grader för att få 10 graders avvikelse från 90 grader.

Jag tog en känd bild ;) och la in 100 grader (som när hästen går från vänster till höger blir 10 grader bakom) och ekipaget klarade denna granskning 🙃
Det märks dock när man pysslar med sånt här att bilder måste vara fotade exakt från sidan (denna är snett framifrån) för att 10 grader ska vara möjlig avvikelse att se.
Men 10 grader är inte så mycket på denna bild tycker jag?
Man ska kamske testa på fler bilder och se hur mycket det blir.
Ska se vad jag kan hitta!

(gradskivan visar 10 grader bakom, nosen är tydligt framför det här)
IMG_1053.jpeg
 
Det finns gradskiva online att lägga på en befintlig bild, jag testade denna:
https://www.ginifab.com/feeds/angle_measurement/online_protractor.sv.php

då väljer man rotera 80 eller 100 grader för att få 10 graders avvikelse från 90 grader.

Jag tog en känd bild ;) och la in 100 grader (som när hästen går från vänster till höger blir 10 grader bakom) och ekipaget klarade denna granskning 🙃
Det märks dock när man pysslar med sånt här att bilder måste vara fotade exakt från sidan (denna är snett framifrån) för att 10 grader ska vara möjlig avvikelse att se.
Men 10 grader är inte så mycket på denna bild tycker jag?
Man ska kamske testa på fler bilder och se hur mycket det blir.
Ska se vad jag kan hitta!

(gradskivan visar 10 grader bakom, nosen är tydligt framför det här)
Visa bifogad fil 135329
Ja det där är riktigt knivigt för bilder fotade inifrån på böjt spår kan se väldigt eh, fel ut fastän hela ritten i princip är riden i jättefin form
 
Här är en bild som man väl uppfattar som bakom lod men inte ”hopdraget”?Känns väl rätt okej men inte optimalt om jag bara ska gå på magkänslan?

https://www.instagram.com/p/Cx_b3JgsclG/?igsh=MWQzczcxc2NkZnptdw==

När jag sedan fotade av den och försökte få med gradskivan (ställd på 80 grader när hästen går från höger i bild till vänster) så upplevs hästen böjd i sin insida så det var inte heller så lätt att exakt bestämma antal grader men så mycket som 10 grader bakom är den inte tycker jag:

IMG_1055.jpeg


Kanske fem grader bakom?
Orkade inte testa exakt, men i så fall upplevs så pass lite som ge, grader bakom som bakom för mig… och studien är bara testad från 10 grader och värre än 10 grader väl?
Det känns som om det finns behov av att kolla vad som händer mellan 0 och 10 bakom med?
 
Här har vi en bild bakom hand ifall nån vill roa sig.

IMG_4731.jpeg


Själv tycker jag det är väldigt intressant med bilden, då jag har en nästan identisk bild, men med nosen mer framme. Bägge kommer från en film där jag mixtrande med hur kort tygel jag skulle ha. Ju kortare desto mer bakom hand. Bör dock tillägga att hästen går på riktigt dåligt underlag och spänner sig pga det. Jag är dessutom enligt alla kritiker för tung för hästen. ;)
 
Här har vi en bild bakom hand ifall nån vill roa sig.

Visa bifogad fil 135337

Själv tycker jag det är väldigt intressant med bilden, då jag har en nästan identisk bild, men med nosen mer framme. Bägge kommer från en film där jag mixtrande med hur kort tygel jag skulle ha. Ju kortare desto mer bakom hand. Bör dock tillägga att hästen går på riktigt dåligt underlag och spänner sig pga det. Jag är dessutom enligt alla kritiker för tung för hästen. ;)
Menar du verkligen bakom hand och inte bakom lod?
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 513
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp