Baksidan av galopp sporten

Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag kan inte kolla på klippet eftersom jag inte är 18 år!
men kan förstå att det är något hemskt?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag förstår inte riktigt? Först är det en massa klipp på olyckor, sen en massa buhu-dom säljs till slakt om dom inte passar. Och så lite mer klipp på skadade hästar. Men det har väl inte bara med galoppsporten att göra? Hästar säljs till slakt över hela världen, och det är inte bara galopphästar, och det finns massor med vanskötta hästar, och inte heller där är det mer galopphästar än andra.

Förstår inte riktigt vad du vill säga med tråden??
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

KLippet var vidrigt! Fruktansvärt och tårdrypande.

Detta händer dock inte bara inom galoppsporten. Det gäller väl snarare då hela hästsporten i alla olika typer av genrer.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tror att jag kan tänka mig vilket klipp det är. Har sett något som påminner om den outförliga beskrivningen som fanns i ett inlägg.

Visst är det hemskt, det kan jag hålla med om. Både trav och galopp är en fabrik. Hästarna får göra vad de kan, har de gått bra får de gå till avel, fungerar de inte blir det slakt men det är så det fungerar. Skadorna kan ju lika gärna bli av exempelvis terränghoppning som definitivt inte är riskfritt det heller.

Som sagt, hemskt men egentligen är det inte såå mycket värre än flera andra hästsporter.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Det är inte bara inom trav och galopp!!Även halvblodshästar rids medvetet sönder för att kunna dömas ut och slaktas så att ägaren kan köpa ny häst :(

Sen köper man dyr häst som gått i höga klasser men som sedan inte kan prestera med ny ägare, undrar varför:devil: Det kan väl inte vara ryttaren det är fel på....:devil:
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Svarar lite allmänt nu.

Klart de sker i mer än i galoppsporten men jag har hört det mest i hoppsporten, jag har hållt på med hopphästar hela livet och har aldrig stött på något liknande där, dock vet jag att det finns men anser att det är vanligare inom galoppsporten.
Och jag tkr inte det är lika farligt för hästen med tex banhoppning o dressyr det går inte att jämföra!! Tycker galoppsporten är bland de farligaste sporterna.. Visst att hästarna tycker det är kul men va fan de är ju lite för stora risker enligt mig. Och steeplecheese (stavning?) är värst de borde enlígt mig förbjudas!!
Men allt detta är ju bara vad jag tkr o som jag har upplevt det!
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

hemskt klipp jag håller med.men detta klipp är inte från sverige utan u.s.a och där ska vi väll inte ens nämna vad de gör med sin egna fattiga befolkning.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nej de är inte sverige men de gör väl inte det mindre hemskt?
Jag hoppas o tror att de inte går till riktigt så i sverige.
Men olyckorna händer här med.....
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tycker det hela är hemskt... :(:(

Och håller med dig om att det är i mkt större utsträcking inom galopp detta händer än i hopp och dressyr. Skador på en hopphäst anser jag inte är lika farligt som när en häst går omkull på ett race..
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Ja de är jätte hemskt när de går omkull på ett race, blir en domino effekt :(
Usch o fy mår illa va att bara tänka på det..
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nej de är inte sverige men de gör väl inte det mindre hemskt?
Jag hoppas o tror att de inte går till riktigt så i sverige.
Men olyckorna händer här med.....

Olyckor händer både på banor, på ridskolan, i stallet och i hagen hemma... hur beklagligt det än är när det händer, så är de just olyckor. :(
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

100.000 galoppörer avlivas/ slaktas varje år i UA. Till följd av skador,dåliga resultat mm. Varav många skador är helt onödiga med tanke på hur hårda banor de har.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

nej det har jag ju inte sagt , visst är det för j**ligt men det finns barn i usa som dör på ett värre sätt.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Så här hanteras galopp hästarna ...... Många av dem!
Så jäkla arg och ledsen är jag!

Behöver inte skriva så mkt bara kolla klippet!

http://www.youtube.com/watch?v=CFQYHuVihZw

hellre avliva än utsätta den för vanvård..

att de skjuter en häst är väl inget konstigt? det får man faktiskt lov att göra vid olyckor eller vid avlivning då det inte alltid är lämpligt att gå fram till hästen utan att riskera sin egen hälsa...

galopphästar sköts om och pysslas liksom andra hästar.. sedan att de inte har rosa fluff på grimman kan man ju disktera om det är bra eller inte, jag har inte den synen på hästhållningen iaf.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

100.000 galoppörer avlivas/ slaktas varje år i UA. Till följd av skador,dåliga resultat mm. Varav många skador är helt onödiga med tanke på hur hårda banor de har.

Fast jag anser att de är ju bättre att avliva än att de plågas etc. En död häst lider inte, och att slakta en häst är ju defentivt igen hemskt, att dra den i benen efter den är skjuten är ju inte heller nått hemskt.

Bättre att 100.000 galoppörer avlivas varje år än att 100.000 av dem hamnar i fel händer. Se bara på alla svenska fd. travare som ofta hamnar i skit hem, dom hade haft de bättre död än levande.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

jag skulle aldrig i hela mitt liv lägga pengar på trav eller galopp-sporten.
Har aldrig gjort kommer aldrig att göra.

Det är för mycket skit inom sporterna, usch.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Denna film berör mig inte de minsta, olyckor händer i alla grenar, vissa i större utsträckning än andra. De är inte enbart synd om hästen ryttaren då? Och hade de under varje tävling hänt olyckor hade de avbrutit allt för länge sedan, och inte för hästarnas skull utan för männiksornas. Denna film är bara ihop satt vissa delar, men de felsta tävlande hästarna lever ett glamoröst liv än många hästar i sverige.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

kliv in i hopp och dressyrvärldne och där hittar du även en massa skit bakom stängda dörrar..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 433
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp