Bakskygg häst?

R

rover

Har en unghäst i stallet som är otroligt bakskygg, vid hantering men mest av allt vid ridning. Kommer man lite i bakvikt tex. vid lättridning eller avsaktning exploderar hästen och far iväg helt okontrollerat! Hoppning är inte att tänka på. Hästen har inte varit med om ngn olycka. Vad kan detta bero på och hur kan man få bort det...? Man flyger oftast av när det blir explosion så hästen lär ju inte vänja sig heller... :confused:
 
Bakskygg kopplar jag mer ihop med hästar som är rädd för saker bakom hästen. Inte om man sitter på. Låter mer som att hästen skulle vara väldigt känslig för sitsen. Kanske ont?
 
Trodde också att hästen hade ont men...är kollad av veterinär och hästen har inte ont i ryggen eller i benen. är bakskygg vid hantering i stallet/hage etc , hoppar i luften om man kommer för nära bakifrån, är mkt vaken och uppmärksam, detta fortsätter även vid ridning, kommer en annan häst för nära bak blir det explosion eller om man som ryttare råkar hamna en centimeter för långt bak....
jag har vana av unghästar och inridning men denna är den första jag verkligen inte har en aning om hur jag skall lösa... :confused:
när man rider och sitter i lätt sits (frammåt) går det hur bra som helst så om det hade varit smärta borde det ju inte gå bra emellanåt..?
 
Min unghäst var också väldigt bakskygg i början. Hade varit på "tillridning" där något mest troligen skrämt henne.
Har arbetat hästen MYCKET på lina med chambon, tränat henne vid hand med sidoförflyttningar och halter, så att hon lyssnar på min röst, även när hon får panik..
Numera är hon en ganska sansad dam, men vid stress kommer reaktionerna tillbaks, hon drar svansen in mellan bakbenen och svettas, men litar på mej och springer inte iväg längre. Tålamod och mycket beröm är det som gäller, tror jag. ...Och tid, ge hästen mycket tid, och kräv inget förrän den är färdig för det.
Lycka till!
 
Ja ghar ett jättebra tips på hur du kan hjälpa dig häst med detta!
Tar en stund att förklara och det är inte så lätt men jag gör ett försök..
Vi hade en ponny på inridning som hade samma problem, men det löste sig.
Först måste hästen lita på ledaren= du

Jag jobbar mycket med löslongering och ledarskap innan vi sitter upp på hästarna. Om ledarskapet och tilliten är befäst från marken, så brukar aldrig hästarna reagera på sadel eller ryttare.

Om du har en liten hage eller ännu hellre en rundkorall, där du kan ställa hästen lös.
Be hästen stå stilla rör dig i en cirkel runt hästen, klappa på hästen hela tiden och prata med den.
Försök sedan att göra cirkeln större och större utan att hästen går iväg eller tittar på annat. Det kan ta väldigt lång tid för hästen att lita på dig då du går bakom och ska byta sida, men ha tålamod.
Meningen med övningen är att hästen ska acceptera att du rör dig i alla hästen zoner.

Senare kan du närma dig hästen snett bakifrån sakta, använd rösten och prata lugnt.
Succesivt kan du klampa på mer och mer, men avvancera inte för fort och ge det tid, du kan inte göra allt detta på en träning.
Jag har skrivit lite mer på min hemsida under inridning.

Detta bör fungera om hästen inte har några fysiologiska problem som föreligger.. eller att utrusningen inte passar.

Lycka till med hästen! MVH Sofia
 
"skrämselträning". fäst diverse läskiga saker i sadeln (obs obs obs börja försiktigt!!!!) låt hästen vara lös och blir den rädd, låt den kuta. till sist fattar hästen att det inte hjälper att kuta runt som en dåre, det läskiga försvinner inte ändå. men man måste vara mycket varsam. har provat det här med mycket gott resultat, till sist fäste jag ikeakassar som prasslad jättemycket. så slipper man en häst som får hjärtstillestånd av flygande plastpåsar och prassliga vindjackor.
 
Rekommenderas verkligen inte till alla hästar(kanske funkar på endel).....det finns de som inte lugnar ner sig....och så är skaderisken alldeles för stor!!!
Vem vill ha en lugn häst men som pga skada inte går att rida :crazy:
/Wera
 
jag tror nog att skaderisken är större med en opålitlig häst. även om hästen nu har ett superförtroende för sin ägare bör den kunna ridas av andra, utan risk för livshotande skador. går man långsamt fram är det ingen fara. vill man kan man longera istället för att ha hästen lös.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 125
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp