Bukefalos 28 år!

balans mellan protein och energi

A

airama

Hej!
Jag håller på och räknar ut foderstater till mina hästar med Hippocampus foderstats-program.
Jag har en unghingst på två år som har fri tillgång på hösilage, nu har jag fyllt i allt i programmet och då står det att "Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat" Då undrar jag vad de menar med "samma storleksordning"? Menar de att energi-balansen ska vara ungefär samma som protein-balansen? För så är det inte, energi-balansen är 16.0 och protein-balansen är 52.3

Tacksam om någon vill förklara för mig!
 
Sv: balans mellan protein och energi

Jag har aldrig fattat hur man ska tyda dessa foderprogram :o , jag räknar på papper för hand= mycket enklare :)

Kvoten SMRP/MJ för en normalhäst ska ligga på 6 eller straxt över.
Men en unghingst kanske behöver mer? Det vet inte jag!
 
Sv: balans mellan protein och energi

Tack för ditt svar!
Jag tycker tvärt emot dig, tycker det är jättekrångligt att räkna för hand :smirk:
Men jag har i alla fall räknat ut kvoten och den blev 8,52 om jag har räknat rätt. Så är min kvot ganska hög då eller är det OK?
 
Sv: balans mellan protein och energi

Ja, det är rätt högt. (åter, jag vet inte hur unghästar ska ha.)

Beroende på vad du ger för kraftfoder så kan du justera ner proteinet eller upp MJ.
 
Sv: balans mellan protein och energi

unghästar som växer behöver mer protein än normalhästen...så det låter bra som du har nu tycker jag!
 
Sv: balans mellan protein och energi

Jag har inte tänkt ge något kraftfoder, tänkte att hösilaget skulle vara tillräckligt, och det verkar det vara. Tänkte bara ge tokosel och ev. lite vitaminer.
Tack för hjälpen i alla fall :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 327
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 161
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp