Balansera Ca/P kvot

Bells

Trådstartare
har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög?
Ca 7,6 g/kg ts
P 1,8 g/kg ts
Kvoten blir 4,22

Funderar på att ge fosforbalans (eller vad det nu hette?). Men hur mycket behöver man ge? Ett mått är 2,5g fosfor och man kan ge mellan 1-3 mått om dagen. Hon får även 1dl granngården original mineral.
Hur ska jag balansera kvoten?
 
Såg nu att mineralerna jag ger har en kvot på 4,5. Då blir det väl bara värre? Jag är inte bra på sånt här men jag borde ge mineraler med låg kvot..?
 
Balansen är lite hög, ja. Jag själv hade nog gett typ vetekli för att balansera upp lite (få ner kvoten till under 3) men vara nöjd sen. Senaste rönen är att man kan fodra med en kvot upp till 6 (där hästens behov av fosfor naturligtvis uppfylls) utan negativa effekter kan uppmätas.

Och ja, jag hade definitivt skippat de mineralerna.

Exakt hur du skall balansera kvoten beror på hur mkt hösilage du ger per dygn.
 
Dem andra i lösdriften vill inte ge portioner så vi släpper in hästarna till mat ungefär 6-9 timmar utspritt över dygnet, så jag vet inte hur mycket hon äter.

Skulle det fungera att använda krafft balance P? Kvot 0.8.
 
Dem andra i lösdriften vill inte ge portioner så vi släpper in hästarna till mat ungefär 6-9 timmar utspritt över dygnet, så jag vet inte hur mycket hon äter.

Skulle det fungera att använda krafft balance P? Kvot 0.8.

Problemet är ju att har du ingen aning om hur mycket hon äter, blir det omöjligt att veta hur mycket fosfor som behöver till för att jämna ut balansen.
 
jag vet inte hur mycket hon äter.

Om du bara rider din häst lätt kan du anta att hon äter ca. 2% ts av sin kroppsvikt.

Du behöver inte tillföra mer kalcium i foderstaten eftersom ditt hösilage innehåller tillräckligt. Däremot behöver du tillföra fosfor till foderstaten för att få ner Ca/P-kvoten. Mononatriumfosfat (fosforbalans) och vetekli är bra fosforkällor.

Kortsiktigt kan man visserligen ha en Ca/P-kvot till upp till 6:1 men långtidsförsök har visat att det uppkommer förändringar i skelettet (demineralisering) redan vid en kvot på 3:1 och högre. Jag skulle sikta på en Ca/P-kvot = 2,5.
Skulle det fungera att använda krafft balance P? Kvot 0.8.

Du kan använda Kraffts Miner Balance P med Ca/P-kvoten 0,8 om du vill åt mikromineralerna i detta tillskott men du kanske även måste ge lite extra fosfortillskott för att få en rimlig kvot. Det ser du när du räknar på foderstaten.
 
Om du bara rider din häst lätt kan du anta att hon äter ca. 2% ts av sin kroppsvikt.

Du behöver inte tillföra mer kalcium i foderstaten eftersom ditt hösilage innehåller tillräckligt. Däremot behöver du tillföra fosfor till foderstaten för att få ner Ca/P-kvoten. Mononatriumfosfat (fosforbalans) och vetekli är bra fosforkällor.

Kortsiktigt kan man visserligen ha en Ca/P-kvot till upp till 6:1 men långtidsförsök har visat att det uppkommer förändringar i skelettet (demineralisering) redan vid en kvot på 3:1 och högre. Jag skulle sikta på en Ca/P-kvot = 2,5.


Du kan använda Kraffts Miner Balance P med Ca/P-kvoten 0,8 om du vill åt mikromineralerna i detta tillskott men du kanske även måste ge lite extra fosfortillskott för att få en rimlig kvot. Det ser du när du räknar på foderstaten.

Tack! Enligt foderberäkningsprogrammet är hennes behov av P 18g. För att få ner kvoten till ca 2.5 krävs det att jag ger 30g och då står det att jag ska försöka få ner mängden fosfor.. Är det farligt att ge så mycket eller ska jag köra på detta?
 
Tack! Enligt foderberäkningsprogrammet är hennes behov av P 18g. För att få ner kvoten till ca 2.5 krävs det att jag ger 30g och då står det att jag ska försöka få ner mängden fosfor.. Är det farligt att ge så mycket eller ska jag köra på detta?

Eller hur tänkte jag nu... Såklart är det inte i gram :D
 
@Bells mitt bästa tips är att du räknar på balans rent generellt med grovfodret och kvoten på ca/p.

Huruvida hästen sen äter 12 kg ena dagen eller 18 andra dagen är inget som spelar roll .

Ibland blir det lite väl överkurs ang hur människorna vill sina djur det bästa men glömmer att vara realistiska i kombo med hur djuret liksom vi övriga andra djur är skapta .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 030
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp