Balansera förväntningar (stress) med tillgodose krävande hundars behov. Diskussionstråd

Carolininen

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja diskutera detta lite med andra hundägare med krävande raser, i mitt fall bruksschäfer.

Jag håller på att lära mig balansera detta med förväntan och hundens förmåga att kunna koppla av.
Inomhus är inga problem, hunden har lätt för att koppla av när han har sitt aktiveringsbehov tillgodosett.
Svårigheten är att jag tränar mycket på promenader och runt hemmet. Bor i mindre samhälle med flera gräsplaner där vi brukar köra lydnadspass. Vi kör även intervaller på fält och i skogen. Spårar även på marker runt hemmet.
Resultatet är att hunden har väldigt hög förväntan när vi går utanför dörren på att det ska hända något kul.
Jag försöker därför varva med ”tråkiga” koppelpromenader där man får gå och nosa och strosa.
Men han har stenkoll på när vi är påväg mot ett ställe där vi dagen innan tränat och gjort skojigheter vilket leder till ljud och hets mot den platsen.
Försöker därför variera mycket men känner att det inte ger någon större effekt.
Har vi tex tränat på ett särskilt ställe dagen innan så lägger jag en promenad dagen efter där vi bara går förbi utan att något kul händer.
Hans fysiska behov tillgodoses också med flera löprundor i veckan där han bara får springa brevid.

Hur lägger övriga upp sin träning för att undvika onödig stress/förväntan?
 
Jag tränar också mycket "mitt i vardagen" så att säga, men du skulle ju fått samma problem om du åkt till BK och tränat varje gång. Låter som du kanske inte har några riktigt grundade startrutiner för olika typer av träning? Det skulle jag infört direkt isåfall.
 
Det du beskriver är ett beteende som är ganska typiskt för hundar som ligger högt i stress. Har sett en del sånna bruksschäfrar de sista åren och även haft en. Ett tråkigt svar från mig är att man ska egentligen inte behöva lägga upp träningen för att undvika stress.
Det hjälper att ha en mycket tydlig träningsplan och boxa in hunden i tydliga ramar runt både träning och vardag i övrigt. Tyvärr fixar inte alla hundar få kul träning instoppad i promenaden och ställa om sig. De behöver hjälp att hitta avknappen.
Precis som @inverterad säger så behöver du nog jobba mycket på grunder och även varva träningen mycket passivitet. Det får inte löna sig att börja ljuda och gå upp i förväntan.
Man brukar prata om att tända/släcka. Exakt vad som passar din hund för att släcka ner efter den har varit tänd behöver man se hunden för att säga.
 
Tänker att du antingen kan införa något väldigt tydligt redan när du ska gå hemifrån som visar honom att "nu är påväg mot träning", exempelvis ett visst halsband/ord/klädsel/vad som helst egentligen. Och sedan kombinera detta med en tydlig startrutin när ni ska börja träningspasset.

Alternativt att du avser en/några platser som ni har som träningsplatser (en specifik gräsplan/BK exempelvis).
 
Det du beskriver är ett beteende som är ganska typiskt för hundar som ligger högt i stress. Har sett en del sånna bruksschäfrar de sista åren och även haft en. Ett tråkigt svar från mig är att man ska egentligen inte behöva lägga upp träningen för att undvika stress.
Det hjälper att ha en mycket tydlig träningsplan och boxa in hunden i tydliga ramar runt både träning och vardag i övrigt. Tyvärr fixar inte alla hundar få kul träning instoppad i promenaden och ställa om sig. De behöver hjälp att hitta avknappen.
Precis som @inverterad säger så behöver du nog jobba mycket på grunder och även varva träningen mycket passivitet. Det får inte löna sig att börja ljuda och gå upp i förväntan.
Man brukar prata om att tända/släcka. Exakt vad som passar din hund för att släcka ner efter den har varit tänd behöver man se hunden för att säga.
Ja, jag tänkte också på stress/frustration.
 
Det du beskriver är ett beteende som är ganska typiskt för hundar som ligger högt i stress. Har sett en del sånna bruksschäfrar de sista åren och även haft en. Ett tråkigt svar från mig är att man ska egentligen inte behöva lägga upp träningen för att undvika stress.
Det hjälper att ha en mycket tydlig träningsplan och boxa in hunden i tydliga ramar runt både träning och vardag i övrigt. Tyvärr fixar inte alla hundar få kul träning instoppad i promenaden och ställa om sig. De behöver hjälp att hitta avknappen.
Precis som @inverterad säger så behöver du nog jobba mycket på grunder och även varva träningen mycket passivitet. Det får inte löna sig att börja ljuda och gå upp i förväntan.
Man brukar prata om att tända/släcka. Exakt vad som passar din hund för att släcka ner efter den har varit tänd behöver man se hunden för att säga.
Japp, hunden har lätt för att gå upp i stress. Är dock som sagt väl balanserad inomhus vick än så länge när han väl är i träning ohh vi har en uppgift.
Jag är dock medveten om att detta är något jag hela tiden måste jobba med för att undvika att få in stress i träningen.
Jag känner att jag har ganska bra ordning på det men just det jag nämner ovan med förväntan inför kul saker har jag svårt att få ordning på.
 
Jag tränar också mycket "mitt i vardagen" så att säga, men du skulle ju fått samma problem om du åkt till BK och tränat varje gång. Låter som du kanske inte har några riktigt grundade startrutiner för olika typer av träning? Det skulle jag infört direkt isåfall.
Du får gärna ge exempel på startrutin som du tycker fungerar bra.

Jag försöker ha tänket att träningen är belöning och att hur han beter sig dit är beteendet jag belönar.
Men i sanning så är det svårt att inte tillåta en viss del stress , annars skulle vi aldrig tagit oss in på en plan.
Tex tillåtet jag inte koppeldrag men jag har ju ändå en uppvarvad hund gåendes brevid mig.
 
Jag hade nog försöka jobba med att passivitet leder till aktivitet. För att få jobba måste man slappna av. Kan man ligga och vara lugn belönas det med nån form av aktivitet.
Kan du ge ett exempel på hur du skulle genomföra det i praktiken exempelvis innan ingång på apell-plan?
 
Kan du ge ett exempel på hur du skulle genomföra det i praktiken exempelvis innan ingång på apell-plan?
Ta ut hunden ur bilen, be den lägga sig ner och när hunden kopplar av ge frikommando, belöna med lek, ta in hunden i fotposition och gå in på plan.

Men att gå in på plan ligger långt fram. Skulle börja träningen hemma. Att ligga passiv och lugn leder till lek. Att ligga passiv och lugn leder till att man får gå in i utgångsställning. Att vara lugn leder till att få hälsa på en person osv.

Sen skulle jag se till att kampa och leka mycket också så inte hunden behöver lägga lock på sig hela tiden för då exploderar den till slut.
 
Det kommer nog tyvärr inte lösa problemet - då kommer hunden varva upp när den kommer till BKn istället, och det blir ljudande och frustration (inte kul i ex tävlingssammanhang).
Tänker att det kan lösa en del av problemet, hunden kommer inte varva upp varje gång den går utanför dörren, utan möjligtvis först när man svänger in mot BK.

Sedan är det säkert olika också vad man tycker är jobbigt, vill man inte att hunden varvar upp alls innan den tillbeds gå in i fotposition, eller tycker man det är okej att hunden laddar upp när man är vid BK. Har hunden nära till ljud förstår jag att det kan försvåra.
 
I min coachinggrupp ingår en väldigt speedad hund. Han går igång något otroligt på fotgående, så hon har bland annat fått jobba med att bara gå och gå och gå, med ytterst små och lugna belöningar. Och får ofta stanna under träningen och bara lägga honom en stund, så han varvar ner. Är han för uppe i varv så blir det så tråkigt som möjligt tills han lugnar sig.

Är din hund van att få mycket belöningar under träning?
 
I min coachinggrupp ingår en väldigt speedad hund. Han går igång något otroligt på fotgående, så hon har bland annat fått jobba med att bara gå och gå och gå, med ytterst små och lugna belöningar. Och får ofta stanna under träningen och bara lägga honom en stund, så han varvar ner. Är han för uppe i varv så blir det så tråkigt som möjligt tills han lugnar sig.

Är din hund van att få mycket belöningar under träning?
Ja det är han ju. Och mycket kamp😇
Jag försöker använda mycket lugnande godisbelöning och strykningar på kontaktzoner.
Men i fria följet vill jag ha mycket engagemang och som sagt; hittills har han varit balanserad och tyst när han väl får en uppgift. Det är vägen fram till träning som är problemet.
 
Ja det är han ju. Och mycket kamp😇
Jag försöker använda mycket lugnande godisbelöning och strykningar på kontaktzoner.
Men i fria följet vill jag ha mycket engagemang och som sagt; hittills har han varit balanserad och tyst när han väl får en uppgift. Det är vägen fram till träning som är problemet.

Så inget ljudande alls i själva träningen? Funderade annars på om det kunde vara belöningsförväntan. Men då skulle det nog ha hängt med under träningen också.
 
Så inget ljudande alls i själva träningen? Funderade annars på om det kunde vara belöningsförväntan. Men då skulle det nog ha hängt med under träningen också.
Nä inget ljudande i träning. Men jag är medveten om att risken för att det uppstår finns.
 
Jag tror det är en skitsvår spiral att komma ur, eftersom höga poäng på tävling kräver en hög intensitet och därmed även det på träning. Det är svinsvårt att balansera det hos en hund som kanske dessutom har lätt till stress i sig själv.

Kan du plocka ner belöningarna och ändå bibehålla intensiteten i hunden? Träna ännu mer överallt, men tråkig träning utan så hög förväntan?

Jag håller inte på med bruks, men jagar och startar prov med mina retrievers, och det är ett jättevanligt problem hos de med retrievers som håller på med fler sporter än jakten.
Hundarna är så belöningsfokuserade och momenttränade att det är rent ut sagt skitsvårt att få dem att landa i att utföra något utan det stresspåslaget det medför. Det är mycket nog för dem att hantera sin jaktinstinkt ihop med skott och flygande apporter redan utan det grundläget..
 
Du får gärna ge exempel på startrutin som du tycker fungerar bra.

Jag försöker ha tänket att träningen är belöning och att hur han beter sig dit är beteendet jag belönar.
Men i sanning så är det svårt att inte tillåta en viss del stress , annars skulle vi aldrig tagit oss in på en plan.
Tex tillåtet jag inte koppeldrag men jag har ju ändå en uppvarvad hund gåendes brevid mig.
Nu vet jag inte vad du vill köra för sport - men jag hade tex startat hunden genom att byta halsband. Jag har bara min kedja med raka länkar när jag tränar, aldrig annars. Byter halsband när vi ska köra igång och tar av när vi är klara. Vet några som startar hunden genom att den själv hoppar in i halsbandet, vilket mer blir en tydlig signal.

Sen. Om man kan ha hunden lös på promenaden: Jag tycker det får dem att varva mycket mindre, även när man går till ställen man bruka träna. Kopplet i sig skapar liksom frustration.
 
I min coachinggrupp ingår en väldigt speedad hund. Han går igång något otroligt på fotgående, så hon har bland annat fått jobba med att bara gå och gå och gå, med ytterst små och lugna belöningar. Och får ofta stanna under träningen och bara lägga honom en stund, så han varvar ner. Är han för uppe i varv så blir det så tråkigt som möjligt tills han lugnar sig.

Är din hund van att få mycket belöningar under träning?
Jag kan tycka vissa hundar blir värre om man försöker dämpa dem så det kan nog slå åt båda håll.
 
Spontant så tänker jag att en explosiv hund inte ser "jogga brevid" som fysiskt urbrännande. Innan jag tänker på att dämpa så vill jag se till att de får utlopp för myror i brallorna så vi kan ägna oss åt att träna bort kolsyran i skallen. När jag får hit träningshundar med de problemen så brukar nån timmes mycket hård fysisk träning om dagen snabbt hjälpa dem ner i varv inför koncentrerad träning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 082
Senast: soom
·
Relationer Jag o min hästtjej träffades i somras och blev ett officiellt par för några månader sedan. Vi är båda i 30 års åldern. I början slog det...
2
Svar
26
· Visningar
7 110
Övr. Hund Som flera här inne vet så har jag under en knapp månad varit hundvakt åt en helbror till min unghund (1½ år gammal), då han krävde...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp