Balansera förväntningar (stress) med tillgodose krävande hundars behov. Diskussionstråd

Ja det är han ju. Och mycket kamp😇
Jag försöker använda mycket lugnande godisbelöning och strykningar på kontaktzoner.
Men i fria följet vill jag ha mycket engagemang och som sagt; hittills har han varit balanserad och tyst när han väl får en uppgift. Det är vägen fram till träning som är problemet.

Skönt att han är tyst i träning, men som du själv skriver så är det ju lätt att det smyger sig in ljud även där till slut...

Startrutiner: förutom speciella grejer som används för specifik träning (ex ett visst halsband/koppel, sele för spårande osv) så kan en ju också ha en viss procedur som en alltid gör. Startrutin är alltså för mig ett sätt att få hunden i den sinnesstämning där jag vill att den ska vara på tävling. Vad den här proceduren innehåller är nog mycket beroende på hund: jag har kört snurrar på en del hundar, jag vet nån som har att hunden sitter fot mellan benen, när hunden är i rätt modus så ber de hunden göra en ingång och så startar de fotgåendet in på planen så. Nån kanske har en speciell leksak som bara används i rutinen. Anpassa efter hunden och vad den behöver mer av - kanske nåt som kräver stadga/fokus är bra för din herre?

Viktigt med kriterier här, och att vara konsekvent. Dvs att träna på startrutin/ingång på plan/ingång mot spårstart separat, och bestäm hur du vill att den här startrutinen ska se ut, vad hunden ska vara i för känsla.
 
Tänker att det kan lösa en del av problemet, hunden kommer inte varva upp varje gång den går utanför dörren, utan möjligtvis först när man svänger in mot BK.

Sedan är det säkert olika också vad man tycker är jobbigt, vill man inte att hunden varvar upp alls innan den tillbeds gå in i fotposition, eller tycker man det är okej att hunden laddar upp när man är vid BK. Har hunden nära till ljud förstår jag att det kan försvåra.

Jag tänker ju mest att hunden ska orka. Om hunden varvar för tidigt och blir för taggad och har svårt att koppla "på och av" energin (som @Fetaost skrev om) så kommer det läcka energi och fokus som hunden kommer behöva om den ska orka jobba en hel arbetsdag i exempelvis brukstävlande.
 
Jag tänker ju mest att hunden ska orka. Om hunden varvar för tidigt och blir för taggad och har svårt att koppla "på och av" energin (som @Fetaost skrev om) så kommer det läcka energi och fokus som hunden kommer behöva om den ska orka jobba en hel arbetsdag i exempelvis brukstävlande.
Precis så.
De här hundarna orkar inte jobba utan går lätt ner sig för de bränner förmycket innan arbetet. Det här har blivit ett vanligt problem i Schäfer när folk hetsavlar mot prestation och tävling.
De hundar jag träffat på har fått jobba väldigt mycket med jusst passivitet i och runt arbete.
 
Nu vet jag inte vad du vill köra för sport - men jag hade tex startat hunden genom att byta halsband. Jag har bara min kedja med raka länkar när jag tränar, aldrig annars. Byter halsband när vi ska köra igång och tar av när vi är klara. Vet några som startar hunden genom att den själv hoppar in i halsbandet, vilket mer blir en tydlig signal.

Sen. Om man kan ha hunden lös på promenaden: Jag tycker det får dem att varva mycket mindre, även när man går till ställen man bruka träna. Kopplet i sig skapar liksom frustration.
Jag upplever samma.
 
Spontant så tänker jag att en explosiv hund inte ser "jogga brevid" som fysiskt urbrännande. Innan jag tänker på att dämpa så vill jag se till att de får utlopp för myror i brallorna så vi kan ägna oss åt att träna bort kolsyran i skallen. När jag får hit träningshundar med de problemen så brukar nån timmes mycket hård fysisk träning om dagen snabbt hjälpa dem ner i varv inför koncentrerad träning.
Han får bränna ut sig i backintervaller osv ett flertal dagar i veckan också.
Men jag ser det som nyttigt för honom att springa med min man. De springer ändå 1-1,5 mil i 4-minuterstempo så det är inte lunk.
 
Nu vet jag inte vad du vill köra för sport - men jag hade tex startat hunden genom att byta halsband. Jag har bara min kedja med raka länkar när jag tränar, aldrig annars. Byter halsband när vi ska köra igång och tar av när vi är klara. Vet några som startar hunden genom att den själv hoppar in i halsbandet, vilket mer blir en tydlig signal.

Sen. Om man kan ha hunden lös på promenaden: Jag tycker det får dem att varva mycket mindre, även när man går till ställen man bruka träna. Kopplet i sig skapar liksom frustration.
Spår och sök siktar vi på. Tänkte testa specialsök också längre fram. Men just nu har vi fullt upp med spår, lydnad och allmänlydnad.
 
Han får bränna ut sig i backintervaller osv ett flertal dagar i veckan också.
Men jag ser det som nyttigt för honom att springa med min man. De springer ändå 1-1,5 mil i 4-minuterstempo så det är inte lunk.
I min värld är det fortfarande uppvärmning/motion, inte att bränna energitoppen. Mina hundar springer minst 1.5-2 mil lösa i kuperad terräng dagligen, som uppvärmning inför jobbet. Det finns inte en chans att en kort intervallträning eller att hålla mänskligt tempo skulle ge dem i närheten av samma tillfredsställelse fysiskt.
 
I min värld är det fortfarande uppvärmning/motion, inte att bränna energitoppen. Mina hundar springer minst 1.5-2 mil lösa i kuperad terräng dagligen, som uppvärmning inför jobbet. Det finns inte en chans att en kort intervallträning eller att hålla mänskligt tempo skulle ge dem i närheten av samma tillfredsställelse fysiskt.
Så du tycker att min hund är understimulerad?

Jag kan inte erbjuda 1-2 mils uppvärmning och därefter 8 h jobb varje dag. Då får jag omplacera om det är det som krävs för att ha en brukshund.
 
I min värld är det fortfarande uppvärmning/motion, inte att bränna energitoppen. Mina hundar springer minst 1.5-2 mil lösa i kuperad terräng dagligen, som uppvärmning inför jobbet. Det finns inte en chans att en kort intervallträning eller att hålla mänskligt tempo skulle ge dem i närheten av samma tillfredsställelse fysiskt.

Så du tycker att min hund är understimulerad?

Jag kan inte erbjuda 1-2 mils uppvärmning och därefter 8 h jobb varje dag. Då får jag omplacera om det är det som krävs för att ha en brukshund.

Nu har jag varken border collie eller schäfer, men jag tycker inte riktigt man kan jämföra dem rakt av. De schäfrar jag kommer i kontakt med via min tränare (som föder upp bruksschäfrar) behöver inte de mängderna motion för att fungera. De förväntas inte heller arbeta lika långa pass som en vallande border collie. Men, som flera påpekat, så finns det en hel del modern schäferavel som tar fram hundar som ligger för högt i blod och blir väldigt stressade. Jag har dock inte fått intrycket att särskilt många förespråkar en mängd fysisk träning för att lösa problemet.
 
Jag håller med dig i sak. Jag ser också problemen i modern schäferavel och även hos andra bruksraser.
Grejen är den att jag tycker att min hund är ganska bra. Lååångt ifrån perfekt. Men hans egenskaper tilltalar verkligen mig.
Han kan jobba länge och utan stöd i ett uppletande. Han är fartig och engagerad i lydnaden. Han spårar lugnt och koncentrerat.
Han är lagom social utan att vara reserverad.
Han är en fantastiskt mysig och fin familjehund.

Jag tänker att de här brukshundarna som ligger högt i blod finns ju hos många hundägare just nu. Då måste man kunna diskutera hur man tillgodoser deras behov.
 
Grejen är den att jag tycker att min hund är ganska bra. Lååångt ifrån perfekt. Men hans egenskaper tilltalar verkligen mig.
Han kan jobba länge och utan stöd i ett uppletande. Han är fartig och engagerad i lydnaden. Han spårar lugnt och koncentrerat.
Han är lagom social utan att vara reserverad.
Han är en fantastiskt mysig och fin familjehund.

Hur gammal är han? Jag förstår ju att du upplever hans beteende när du är på väg mot en träningsplats som jobbigt, men om det varit så ett tag och inte börjat krypa in i själva träningen så kanske det inte blir "värre" än så här?
 
Hur gammal är han? Jag förstår ju att du upplever hans beteende när du är på väg mot en träningsplats som jobbigt, men om det varit så ett tag och inte börjat krypa in i själva träningen så kanske det inte blir "värre" än så här?
Han har ju nyss fyllt ett år så det är en knepig ålder. Men jag vill ju att han ska ta så lite av detta beteende med sig in i vuxen ålder som möjligt,
 
Han har ju nyss fyllt ett år så det är en knepig ålder. Men jag vill ju att han ska ta så lite av detta beteende med sig in i vuxen ålder som möjligt,

Det förstår jag absolut. Jag kan tycka det är lite tidigt att börja alltför hård fysisk träning (om inte röntgen och sånt redan är avklarat), men simning har jag goda erfarenheter av, min förra boxer gillade att blåsa ur sig i bassängen. Och kanske strukturera träningspassen så att du inleder med "tråkträning" innan du drar upp honom mer. Kamp är ju ett toppenredskap, men ibland drar man ju upp dem i högre drift än vad som är hanterbart för både hund och förare. Körde en del skyddsträning med min hund på vårt kennelläger förra hösten och han blev smått odräglig i ett par veckor.
 
Jag håller med dig i sak. Jag ser också problemen i modern schäferavel och även hos andra bruksraser.
Grejen är den att jag tycker att min hund är ganska bra. Lååångt ifrån perfekt. Men hans egenskaper tilltalar verkligen mig.
Han kan jobba länge och utan stöd i ett uppletande. Han är fartig och engagerad i lydnaden. Han spårar lugnt och koncentrerat.
Han är lagom social utan att vara reserverad.
Han är en fantastiskt mysig och fin familjehund.

Jag tänker att de här brukshundarna som ligger högt i blod finns ju hos många hundägare just nu. Då måste man kunna diskutera hur man tillgodoser deras behov.

Asså jag tror inte alls att din hund är en dålig hund på något sätt, tvärtom låter han ju som en rolig och trevlig individ! Men olika individer har av naturen olika mycket/lite lätt till stress, olika mycket/lite lätt till ljud/frustration, olika mycket/lite lätt att växla mellan hög och låg aktivitet, eller mellan fokus och vila, stadga och fart, osv osv osv. Tycker du fått en hel del bra råd i tråden om hur du kan hjälpa din hund att använda sin energi till rätt saker och att bygga lite mer "muskler" för att kunna slå på och av sin energi.
 
Han har ju nyss fyllt ett år så det är en knepig ålder. Men jag vill ju att han ska ta så lite av detta beteende med sig in i vuxen ålder som möjligt,
För att bara vara året tycker jag du gör väldigt mycket med honom. Mer än någon av mina gjort vid den åldern. Understimulerad är han nog inte. Kan det vara tvärt om? Att det pressenterats för mycket aktiviteter innan skallen följt med i mognad?
 
Jag tänker ju mest att hunden ska orka. Om hunden varvar för tidigt och blir för taggad och har svårt att koppla "på och av" energin (som @Fetaost skrev om) så kommer det läcka energi och fokus som hunden kommer behöva om den ska orka jobba en hel arbetsdag i exempelvis brukstävlande.
Det stämmer säkert, jag spånar bara utifrån de brukshundar jag har tränat med samt de som varit med på kurs och hur de har jobbat där. Iofs pausar ju ägarna hundarna i bilen mellan träningspass/tävling då också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 079
Senast: soom
·
Relationer Jag o min hästtjej träffades i somras och blev ett officiellt par för några månader sedan. Vi är båda i 30 års åldern. I början slog det...
2
Svar
26
· Visningar
7 110
Övr. Hund Som flera här inne vet så har jag under en knapp månad varit hundvakt åt en helbror till min unghund (1½ år gammal), då han krävde...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp