Balansera mot högt mangan

fio

Trådstartare
La denna fråga på fb men kan ju lägga den här oxå.

Ni som kan, vad gör man här? Ska man verkligen ha samma mängd zink och järn som manganet när det är såpass högt
20221025_120655.jpg
:confused:
 
Jag har balanserat fullt ut mot skyhögt mangan en gång, det smakade inte gott tyckte hästarna. Kopparproteinatet smakar bläää i större mängder. Så fick ha lite mer skrammel för att det skulle gå i.

Numera har jag lite mer avslappnas attityd, ser till att grundbehoven är täckta och att kvoterna är hyfsade, men för mig behöver de inte vara exakt 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 eller vad man nu går på.

Dvs jag använder mig numera av spaderäss-excelarkets lilla kvotruta och nöjer mig med "inom referens". Och om det nu är så att arket saknar dom så är det jag som lagt in det för många år sen på min egen kopia och glömt bort det 😂. Har tweakat den en del så det är möjligt.

Jag älskar det där exceldokumentet, även om det är mycket handpåläggning. Jag har fixat andra färger, jag har en tab där den räknar ut recept för att göra mineralblandning för en månad, jag har mina favoritfodermedel inlagda...
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag har balanserat fullt ut mot skyhögt mangan en gång, det smakade inte gott tyckte hästarna. Kopparproteinatet smakar bläää i större mängder. Så fick ha lite mer skrammel för att det skulle gå i.

Numera har jag lite mer avslappnas attityd, ser till att grundbehoven är täckta och att kvoterna är hyfsade, men för mig behöver de inte vara exakt 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 eller vad man nu går på.

Dvs jag använder mig numera av spaderäss-excelarkets lilla kvotruta och nöjer mig med "inom referens". Och om det nu är så att arket saknar dom så är det jag som lagt in det för många år sen på min egen kopia och glömt bort det 😂. Har tweakat den en del så det är möjligt.

Jag älskar det där exceldokumentet, även om det är mycket handpåläggning. Jag har fixat andra färger, jag har en tab där den räknar ut recept för att göra mineralblandning för en månad, jag har mina favoritfodermedel inlagda...

Skulle man kunna få se det där dokumentet? :)
 
@fio
Förra sommaren balanserad vi mot högt järn, 161 mg/kg ts. Vi hade iaf inga problem att få i våra hästar maten. Gav Vitafor strong som bas och toppade med både zink och koppar från Podkowa. Strong är dock inte lämpligt för dig eftersom det innehåller en del mangan och förstärker obalansen.

Nyfiken så sökte på Spaderäss och mangan och så här svarade han en annan som hade dubbelt så mycket mangan som du, 400mg/kg ts.

"Om manganhalten i foderstaten är högre än järnhalten balanserar du först koppar mot manganet. Vanligtvis vill man ha en Mn : Cu-kvot på 3:1 men med en så hög manganhalt kan man gå upp till 4:1. Du bör således ha minst 100 mg koppar för varje ts foder du ger din häst.

Kvoten Zn : Cu bör vara 3 :1 vilket betyder att du bör ha minst 300 mg Zn för varje ts foder du ger din häst.

ForagePlus har 15%-ig zink- och kopparproteinat. Du bör därför ge (100-6,2)/0,15 = 625 mg koppartillskott och (300-45)/0,15 = 1700 mg zinktillskott för varje kg ts foder du ger.

Du får ge en stor mängd zink- och koppartillskott men det beror på att manganhalten i ditt grovfoder är så hög. Du ligger på den maximala toleransgränsen för mangan som är 400 ppm, dvs. 400 mg/kg ts."
 
Är inte spaders dokument via yahoogruppen @skiesabove ? Men jag kan ha missat det här också :)

@fio du kan få en kopia av mitt Excel på egen risk 😅 man kan säga det vuxit med åren 🤔 Innehåller dock främst referenser som kanske bara jag förstår. Jag gillar inte svarta boxar så vill kunna förstå varenda uträkning typ så blev enklast att göra eget.
 
Är inte spaders dokument via yahoogruppen @skiesabove ? Men jag kan ha missat det här också :)

@fio du kan få en kopia av mitt Excel på egen risk 😅 man kan säga det vuxit med åren 🤔 Innehåller dock främst referenser som kanske bara jag förstår. Jag gillar inte svarta boxar så vill kunna förstå varenda uträkning typ så blev enklast att göra eget.
Ja, men yahoogrupper finns väl inte kvar?
 
Foderanalys-nörd här 🖐 Om någon sitter på ett bra exceldokument så skulle jag bli superglad om jag fick ta del av det ❤️
 
Jag får mail om nya inlägg flera gånger i veckan så det tror jag den gör :) Jag är dock så jävla kass på Yahoo och allmänt teknik men hoppas jag kan gå in via mailen om inlägg ifall jag vill läsa 😅

Hahahha ja lägg upp länk gärna om du kan komma till gruppen, jag hittar inte till den alls längre.
 
Jag får mail om nya inlägg flera gånger i veckan så det tror jag den gör :) Jag är dock så jävla kass på Yahoo och allmänt teknik men hoppas jag kan gå in via mailen om inlägg ifall jag vill läsa 😅

Vafan, Yahoo??? Dog inte det ut för 20 år sedan? Jag vill iallafall ha länk. Varför är han inte här längre? Alltså Spader Äss?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Indiana
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: super
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp