Bukefalos 28 år!

Balansering av russtravare

R

Rigolette

Flytta gärna tråden om den är felplacerad .. :D

Jo, jag har ett travruss nu som jag behöver lite hjälp med tror jag ;P Startade henne på Bergsåker den 10 aug., efter loppet märkte jag att hon hade slagit på sig, höger bakhov har träffat höger kota fram. De måste ju innebära att hon inte hinner få undan frambenen, lr är jag helt ute och cyklar ? :p

Hon går just nu med;
Senskydd fram - för att hon stryker sig
Gamascher bak - för att hon stryker sig
Ganska så hög käk.

Så, för att hon ska hinna få undan frambenen tänkte jag sätta boots fram (körde henne igår med de, och hon fick tydligen större kliv och jag tyckte även att hon vart "säkrare" på hovarna .. )

Äh, vad säger ni ? Tips på balansering ? Längre käk ? Boots ? Isf Vad för boots - finns väl en hel uppsjö .. precis som med dojjer :smirk: ?

Äh, hoppas inte de här blev allt för rörigt för er .. och sen är de ju svårt att avgöra så här vad som kan vara bäst för henne, men jag gör ett försök

Bifogar lite bilder, observera att det var skit bakom kameran .. :smirk:
Polle.jpg

Polle1.jpg

Polle2.jpg

Polle3.jpg

Polle4.jpg


OBS ! Jag är helt ny i travvärlden .. hoppas inte detta var en allt för korkad fråga .. :angel:
 
Sv: Balansering av russtravare

Oj .. :o Sorry för en bild bomb .. :crazy::o
 
Sv: Balansering av russtravare

Vad coola ni ser ut! Supersnyggt ekipage!

Vad har du för framskor då?

Boots kan aldrig vara fel att prova på en sån där liten knatte. Jag kan inget om balansering av just ponnys, men det borde vara så.
 
Sv: Balansering av russtravare

Vad coola ni ser ut! Supersnyggt ekipage!

Vad har du för framskor då?

Boots kan aldrig vara fel att prova på en sån där liten knatte. Jag kan inget om balansering av just ponnys, men det borde vara så.

Tack :) Kan ju säga att vi syns verkligen på banan iaf ... :rofl:

Åh suck, jag som är så hajj på de här med skor ... :smirk: Men, dom är släta iaf, :o

Näe .. jag körde henne igår med boots och de kändes då som att hon blev säkrare .. inte lika rullig, iofs har hon varit långt ifrån rullig tiidigare, men hon blev på ngt sätt stabilare. Körde henne utan boots idag och då var hon inte lika stabil och hon såg ut att ta ojämna steg i skritten igen (vilket hon inte gjorde med boots :S) hon får för övrigt nya dojjer imorn :)
 
Sv: Balansering av russtravare

jag undrar HUR hon är skodd, för det är väldigt vanligt att man ser ponnytravare med alldeles för långa tår (och ofta bakåtbruten tåaxel som följd)... Är hon ens i närheten av att ha långa tår så börja gärna med att korta av dem! *be hovis* ;)
 
Sv: Balansering av russtravare

Ah .. på så vis :idea: Innan hon blev omskodd i torsdags har jag tyckt att hon haft väldigt långa tår och låga trakter, men nu är hon nyskodd då. Har väl inte direkt tyckt att hon har haft låga trakter nu med, jag kan kolla på detta nu då jag ska till stallet :D
 
Sv: Balansering av russtravare

Prata med hovis, som Ameo säger så kan det mycket väl vara för långa tår som gör att hon inte hinner undan med fram.

Måste bara säga... att jag knappt känner igen lilla Polenta på bilderna :love: :love:
 
Sv: Balansering av russtravare

Kan vara att hon är för tung fram och då "sveper " hon med fram bak, eller så kan hon ha för tunga skor bak och får fram bak för långt.

Har hon järn bak testa med alu. eller sätt alu fram med en boots, normal.
Kan också va så att tån är för lång, fram, och hon då inte vänder över snabbt nog att hon kommer undan bak. Har ni kollat hovlängden på hennes fötter runt om????

Super viktigt att längden och hovvinkel stämmer. Jag skor, verkar och balanserar mina egna tävlingshästar, så jag är inte helt novis på området.:angel:

Testa en supertunn järn om alu blir för lätt fram. samt alu kanske med grepp bak.

Lycka till!:) Va fina ni var.
 
Sv: Balansering av russtravare

Prata med hovis, som Ameo säger så kan det mycket väl vara för långa tår som gör att hon inte hinner undan med fram.

Måste bara säga... att jag knappt känner igen lilla Polenta på bilderna :love: :love:

Hm, jag tycker inte att hon har så långa tår nu, iom att hon är nyskodd med.

Gör du inte !? :eek: Oj :O haha, är hon fet ? :angel::rofl::o
 
Sv: Balansering av russtravare

Tack så mkt för hjälpen iaf ! Så får vi se vart detta bär av ;)
 
Sv: Balansering av russtravare

Fet?? Lilla du damen har väl knappast sett bättre ut på flera år :love: äntligen får hon göra det hon är född till
 
Sv: Balansering av russtravare

Ja hon får ju äntligen de .. :D Det märks verkligen på henne att hon verkligen vill springa :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp