Balansering!

X

XanderBabe

Har lite funderingar på balansering.. Och åsikter om hur ni gör tex.

Har en Grymt rullig Fransos... När han var 3 år travade han plätt lätt 22. MEN , Dubbla boots,tyngsta järnskorna och en skiktsula. Nu med samma balans travar han inte alls.. springer bara och rullar.. Vi har testat Flapskor med ridsko längst fram, dubbla sulor, dubbla boots, Järnskor med hakar. Har funderat på om PG skon kan gå. Har aldrig testat det men det sägs ge ett mycket bättre framsteg...framförallt för extremt rulliga hästar . Vad säger ni ?
 
Sv: Balansering!

Har ni kollat upp hästen om den är såpass rullig? Det låter som den har problem...

PG-skor är bra, men det är tveksamt om det räcker som enda hjälp för att få hästen att trava om ni försökt med allt det andra skulle jag tippa på.
 
Sv: Balansering!

Har ni kollat upp hästen om den är såpass rullig? Det låter som den har problem...

PG-skor är bra, men det är tveksamt om det räcker som enda hjälp för att få hästen att trava om ni försökt med allt det andra skulle jag tippa på.



japp.. veterinärkollad och har inga fel nånstans.. Varken i muskler eller ben eller leder.. Har knälyft är väldigt höga.. han skulle behövs stäcka ut mer..:(
 
Sv: Balansering!

joo, vikter har vi funderat på... men går det med hästar som har dåliga hovar?` sen finns det så många olika vikter.. blir galen på allting som finns och man inte hittar rätt :/
 
Sv: Balansering!

De sitter ju på ovansidan, men det är väl lättast fråga hovslagaren antar jag.

Men de kan man ju testa sig fram med, vilken tyngd som passar.
Känns mer skonsamt än tunga skor typ ridhäst o likande :)
 
Sv: Balansering!

Joo men skruvar man inte? Har aldrig haft vikter.
Ska in På måndag till Örebro så får hovslagare titta när vi kör så får han komma med tips.. Hoppas hoppas det går vägen :)
 
Sv: Balansering!

Jo, alltså du har fästen som alltid sitter där, sen skruvar du på vikt när hästen ska gå jobben.
Finns olika vikter
 
Sv: Balansering!

Gamla hederliga blyboots kan också vara bra, då vikten hamnar på baksidan av hoven och kan ge viss skillnad på vissa hästar. Ihop med vikter så blir det rejält tungt och man slipper dessutom få dem skavda i karlederna, som ofta är ett problem med frekvent bootsanvändning.
 
Sv: Balansering!

Okej, jo .. Ja vi får testa oss fram.. Nånting måste ju funka tycker man.. Han gick ju bra förut som 3 åring..
 
Sv: Balansering!

Har knälyft är väldigt höga.. han skulle behövs stäcka ut mer..:(

Min lärare sa att ibland kan de faktiskt funka med att lätta hästen om den har höga knälyft. Vissa hästar kan reagera negativt på tyngre balansering och därmed höja steget ännu mera..
 
Sv: Balansering!

Okej? ja det har jag aldrig testat.. eller ja när jag har kört hemma så har jag ju haft knäskydd bara fram.. Inga boots eller vikter av någon form.. Men man kör inte 1.20 tempo hemma i varje intervall.. Det är när man kommer under 30 som han får problem med travet..
 
Sv: Balansering!

Spångskor( tror jag att det kallas i alla fall).
Man svetsar på en vikt(spång) i tån. Svårt att förklara,men fråga någon som varit med ett tag.
 
Sv: Balansering!

Min lärare sa att ibland kan de faktiskt funka med att lätta hästen om den har höga knälyft. Vissa hästar kan reagera negativt på tyngre balansering och därmed höja steget ännu mera..

Han har helt rätt tynger man ner så höjer hästarna ännu mera på steget.
Pg skor är bra om man är hovslagare så man kan ta av dom varannan vecka och hålla hoven ren och fin under skon vilket är det stora problemet med PG skor.

Jag vet inte hur hästen rör sig alls så det är mycket svårt att veta hur man skall balansera hästen.
Men prova med ridskor och boots fungerar den på det är det bara att tacka och ta emot:)
 
Sv: Balansering!

Jag säger inte emot dig, men tycker ridskor är rena dumheterna.. alldeles för tungt att släpa runt på.. och skadar mer än de gör nytta.
Men det är ju bara min åsikt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Balansering!

joo, tycker nog också att ridskon är för tung.. blir väldiga påfrästningar i kotor och leder.. Men ska testa PG skon , slå på och ta av skon och hålla rent är inga problem.. Men man får testa sig fram :)
 
Sv: Balansering!

Jag säger inte emot dig, men tycker ridskor är rena dumheterna.. alldeles för tungt att släpa runt på.. och skadar mer än de gör nytta.
Men det är ju bara min åsikt :)

Tycker för det första att vi gör om denna tråd till en ren balans tråd!
En tråd som verkligen behövs för oss travfolk.

Ridskon är för tung men om det hjälper hästen att "lära" sig trava under en eller 2 skonings perioder så tar den inte så mycket skada av det ;)

Jag har ungefär samma problem med min *Tuss* hon kan springa en liten bit under 30 i ett varv och 20 i några hundra meter. Hon vill trava snabbare men det är som om hon inte kan alls :( jag skall sätta på knäkappor och sen skydd först för att se om hon faktiskt slår sig eller om hon bara inte kan springa. (inga märken på benen) Den förre "tränaren" hade 220 grams boots på och hästen gick då 27 utan gamasher(hur *** stavar man det någon?) nu med gamasher utan boots går hon ca 20-22 men har svårt att hålla den farten utan att bli "fransk".

Hästen är vet kollad och behandlad i december sedan allt var bra vid återbesök (fick räkningarna och röntgen plåtarna av förre ägaren). Hon går på sig på gamasherna (nya så jag såg exakt allt idag:D) men nu går hon inte snett i vagnen längre:love: i rätvarv alltså. I bakvarv är hon mest sur som ättika fram för allt vid utgången:mad:. Det är ju mest subbiga märr fasoner hon vägrar att vända ibland med eller att ta styrning alls häll på att hamna inne hos hingsten idag:confused:. Men skönt att hon håller sig rakt där det verkligen gäller:) någon som kan ha några kloka ord/tips/trix.
Hon har flappskor med traktbrodd på för dagen skall byttas mot vanliga guld fram och vanliga broddade järn bak. (jag avskyr flappskor med eller utan brodd)
 
Sv: Balansering!

Fast då vidhåller jag att jag föredrar att tynga ner hästen inför jobb istället för att låta den gå så tungskodd dygnet runt.

Kan det inte vara så att Tuss inte orkar trava fortare längre sträckor?
Är hon lång?

Humlan hade en period som hon var 2 hästar i en, en fram del o sen kom en skuttnade bakdel i efterhand, vi backade träningen, styrke tränande under sadel o jobbade rygg o bakdel, tog ca 3 veckor sen var det en ny häst.

Hästar som vägrar vända eller bryter ut brukar jag försöka vända så lite som möjligt o när de vänder så är det massor av beröm o tjoho rop :banana:
Det viktiga är enligt mig att aldrig bli arg är slå dem runt, utan envist hålla huvudet åt det håll man bestämt o sen bara vänta tills hästen själv väljer att gå.. o då beröm
Att de bryter ut brukar jag ignorera till en början max ett tydligt nej o ev. visa fram pisken.

Såg ett riktigt skräck ex på en bana med en häst som inte ville vända i volten, kusken körde fram o tillbaka o bråkade med hästen i ca 17 vändningar...
Och för varje gång blev hästen värre o värre? :(
 
Sv: Balansering!

Gamla hederliga blyboots kan också vara bra, då vikten hamnar på baksidan av hoven och kan ge viss skillnad på vissa hästar. Ihop med vikter så blir det rejält tungt och man slipper dessutom få dem skavda i karlederna, som ofta är ett problem med frekvent bootsanvändning.

Vad är blyboots? Var får man tag på det?
*via-också med knepig fransos.*
 
Sv: Balansering!

Fast då vidhåller jag att jag föredrar att tynga ner hästen inför jobb istället för att låta den gå så tungskodd dygnet runt.

Måste nog säga som min gamla "mentor" sa klarar dom inte att träna så klarar dom inte att tävla ;) och det gäller inte bara med balans utan även med tränings doser.

Kan det inte vara så att Tuss inte orkar trava fortare längre sträckor?
Är hon lång?

Ja hon är rätt så lång men inte jätte lång. Hon orkar men jag tror nog att felet sitter i skoning och balans. Möjligt att hon slog sig rätt så illa innan nu springer hon takt utan problem men kan inte hålla trava i snabb fart (under 1,30)

Humlan hade en period som hon var 2 hästar i en, en fram del o sen kom en skuttnade bakdel i efterhand, vi backade träningen, styrke tränande under sadel o jobbade rygg o bakdel, tog ca 3 veckor sen var det en ny häst.

Ja det kan vara en sak vi skall prova 9 intervaller i backen imorgon så får vi se hur hon beter sig där.

Hästar som vägrar vända eller bryter ut brukar jag försöka vända så lite som möjligt o när de vänder så är det massor av beröm o tjoho rop :banana:
Det viktiga är enligt mig att aldrig bli arg är slå dem runt, utan envist hålla huvudet åt det håll man bestämt o sen bara vänta tills hästen själv väljer att gå.. o då beröm
Att de bryter ut brukar jag ignorera till en början max ett tydligt nej o ev. visa fram pisken.

Hon vägrar inte på banan hon vägrar att vända ut till banan jag såg till att ha hjälp att gå mot banan så är det inga problem. Hon vänder inte snällt på banan men inte så illa att man skulle bli arg på henne. Hon vänder snällt när det finns häst omkring.

Såg ett riktigt skräck ex på en bana med en häst som inte ville vända i volten, kusken körde fram o tillbaka o bråkade med hästen i ca 17 vändningar...
Och för varje gång blev hästen värre o värre? :(

Har jag sett med :( Man blir bara ledsen. Jag har själv fått köra en del såna hästar. Och att bråka och piska kommer man ingen stans alls. Mjuka sig fram funkar oftast bra tycker jag. :)
 

Liknande trådar

Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 167
Senast: missdragon
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp