Bukefalos 28 år!

Balkonginspiration & odling

Sleepan

Trådstartare
Jag har ingen trädgård att odla i, men kommer för första gången spendera min sommar i en lägenhet som har en stor balkong i västerläge.
Inte så soligt tidigt på dagen pga stort hus i vägen, men eftermiddag/kväll har vi sol.

Dels vill jag ha balkongen mysig och fin, och dels vill jag odla! Mestadels örter och annat ätbart, men är öppen för förslag.

Skulle gärna se bilder på andra balkonger, samt få tips om bra växter att odla på balkong.
 
Kan bara tipsa om att Pinterest är din vän i sådana här lägen :D Annars gillar jag idén att använda en/två lastpallar som en sätter krukor i/hänger krukor på och sen odlar kryddor i :)

Typ såhär

http://bloggar.aftonbladet.se/hemmafix/2014/07/gar-en-odlingsvagg-av-lastpall/

Tror även att @Lillelorden kan ha bra input :)

Tack för tips kära du! Det där av lastpallar är grymt, men vi har bara en vägg vi får hänga saker på (sjukt störande, eftersom den är liten. Och den vi INTE får hänga på är 7 m lång... :p) så det funkar inte riktigt.

Köpt en zinkbalja än så länge, som idag blev fylld av basilika, rosmarin och gräslök. Tänkte slänga i en persilja också, eftersom jag tog mitt förnuft till fånga och planterade myntan i en egen kruka :p
 
Tack för tips kära du! Det där av lastpallar är grymt, men vi har bara en vägg vi får hänga saker på (sjukt störande, eftersom den är liten. Och den vi INTE får hänga på är 7 m lång... :p) så det funkar inte riktigt.
Typiskt! :D
Går det att liksom bygga upp så att det inte behövs fästas mot väggen alls utan bara lutas mot/är självstående? Typ som den i länken - för jag tänker att den inte påverkar väggen?
 
Mitt bästa tips är att satsa på stora och gärna isolerade krukor. Hade flera stora Lindesbergskrukor när jag hade balkong och där hade jag bland annat
vildvin som blev väldigt vackert och mysigt!

IMG_5887.jpg
 
Kryddor, sallad, tomat och jordgubbar har jag nu. Funderar på att skaffa en stor kruka till potatis, och har en bekant som har rabarber på sin balkong.
 
kl*onödigt att starta flera balkongtrådare även om det är roligt ^^

Dig kan jag rekommendera att odla mynta, smultron och jordgubbar fungerar bra i pottor, skulle kanske funka med amerikanska blåbär om du har stor kruka. Finns även vinbärsbusketräd? annars är vitlök och chili inte så svårt att få fram. Potatis/ jordärtskockor i skurhinkar går oxå bra. Rädisor och spenat, olika sallader mm. vissa av nämnda vill ha lite sand i jorden för att bli extra glada. men annars rymliga krukor. En spaljé med ärtor som bara går att knipsa av när man är sugen är nog inte heller så dumt


Jag funderar på vad jag ska sätta på min balkong förutom de sedvanliga ätliga kryddorna.
Balkongen ligger vindskyddad i solläge från ca kl 1 tills solen går ner så det blir väldigt varmt . Jag vill ha blommor som blommar och luktar behagligt gott. Någon som har några tips på vad som skulle kunna tänkas trivas?

Är öppen för allt utom pelargoner för de stinker as så fort man råkar peta på dem:mad:
Något so klättrar på grannavskärmaren vore trevligt men sånt som vill bo i pottor går oxå bra:D
 
Senast ändrad:
kl*onödigt att starta flera balkongtrådare även om det är roligt ^^

Jag funderar på vad jag ska sätta på min balkong förutom de sedvanliga ätliga kryddorna.
Balkongen ligger vindskyddad i solläge från ca kl 1 tills solen går ner så det blir väldigt varmt . Jag vill ha blommor som blommar och luktar behagligt gott. Någon som har några tips på vad som skulle kunna tänkas trivas?

Är öppen för allt utom pelargoner för de stinker as så fort man råkar peta på dem:mad:
Något so klättrar på grannavskärmaren vore trevligt men sånt som vill bo i pottor går oxå bra:D


Jag provar luktärter i år, har samma förutsättningar som du. Annars har jag mest pelargoner :D
 
Roligt att du gör det, har faktiskt funderat på dem. Vilken sort har du? satt på golvet eller på låda/ bänk?
 
Här är våran altan!
13707792_10153484062451841_5812875278753158606_n_5787c0d72a6b2275322a7d08.jpg


Har även humle på varje sida :) hade velat ha kryddor och annat ätbart, men just brevid oss går järnvägen med malmtåg osv. så känns inte så fräscht..
 
Min normalstora balkong, oinglasad utan någon över mig har:
1 mini växthus i tre våningar, just nu driver jag upp pelargonsticklingar här, finns närmare 40 stycken småkrukor här :p

1 hög trådback, med bara tre lådor i, hade gått in sex lådor men växterna är höga så det får vara så här. Ser väldigt snyggt och stilrent ut dessutom är den på hjul så den kan i teorin rullas runt.

1 låda med lock, (lägger påsar med kattlåderens där när jag inte orkar gå ut med det), står krukor uppepå - de kommer upp en bit från golvet och får på så sätt tillgång på solljus!

1 pall, där det står en hink med potatis och massa småkrukor (för att katten inte ska hoppa upp och hänga över kanten) och en hink med potatis nedanför på golvet. Katten har ett crawlspace under pallen och tredje hyllan har en frotéhandduk som han får ligga på, han har även sina växter där.

På golvet har jag krukor med växter som inte fått plats någon annanstans, bland annat en hink med en jättestor Sweet mimosa pelargon men även endel växter som verkar trivas bäst i skuggiga lägen.

2 mindre balkonglådor sitter på kanten, har inte planterat något direkt i lådorna utan de står i sina krukor fortfarande - kan enkelt punktbevattna enskilda plantor, kan tömma lådan på vatten och byta ut växter allt eftersom de blommar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp