Bukefalos 28 år!

Balkongtråd 2023

Kul!

Jag har rätt långtgående planer på att
a) näta in till katten
b) odla snabbväxande grönska längs hela så det blir som en lövkoja

Min lägenhet ligger i söderläge och helt utan möjlighet till något svalkande korsdrag. Jag var så ohemult sjuk av värmen i somras och det var hemskt både på balkongen och inne. Grönska kan ju sänka temperaturer rätt rejält så det känns värt ett försök.

Har två vänner som hakat på projektet och ska hjälpa till. Hängmattan hängdes ut för någon månad sedan.

Hittills tänker jag mig:
Tomat, gurka, slingerkrasse, rosenböna, malabarspenat och kanske även nya zeeländsk spenat.


Väntar bara på att snöstormen ska bedarra.
 
B2620A7C-5017-49ED-93ED-48F411ABDB48.jpeg
Jag har haft fem somrar med min balkong men inte lyckats hitta ett sätt att få plats med det jag vill ha där på ett smidigt sätt. Den är långsmal och går runt ett hörn, och är inte mer än 90 cm bred.

Varje år odlar jag bland annat tomater och har blomlådor med färgglada blommor. Dock blir det oerhört trångt om jag vill få plats med en stol också.

I år har jag satt fyra tomatplantor, två från köpta frön och två från torkade. Jag har även en växtlåda på ben som jag planerar att ha rädisor, ruccola och annat roligt i. I år tänker jag testa att ställa tomatplantorna runt hörnet. Där är det visserligen eftermiddagssol, till skillnad från den större delen av balkongen som har söderläge, men det borde vara tillräckligt ljust ändå.

Jag tar gärna emot tips på hur jag kan placera saker annorlunda.
 
Kanske skulle svara själv också 😁
Vi ska ändra om en del i år. Har köpt nytt, mindre bord, nya kopparfärgade blomlådor i zink, ny hängare för ampeln och ny ampelkruka i koppar, ny matta och ett parasoll 😍
Har eftermiddagssol som gör att det blir svinvarmt där ute, ett parasoll kommer bli underbart, speciellt för katterna 😺

Blir pelargoner i lådorna, de gillar värmen och så syns de fina lådorna.
Om någon har ett bra förslag på fin växt till ampeln så tar jag gärna emot 😊

Har en gammal tråkig trätrall som ska bytas mot Ikeas mällsten i svartvit keramik 🖤

Just nu känns det långt till balkongsäsongen men rätt vad är så vänder det 😁

IMG_20230329_110417.jpg
 
Funderar, förföra sommaren blev jag lite galen och odlade tomater så jag inte kom ut (bokstavligen) på balkongen eftersom det var en tomatdjungel där. Tyvärr inte så många tomater men desto mer buskage. Plus att det enda jag gjorde var att vattna.

I år tänkte jag bara plantera lite blommor/örtväxter. Jag har två relativt stora och ffa djupa balkonglådor som rymmer 18L jord.
1680116158993.png


Måste jag tömma lådorna på jord (lät den vara kvar när hösten kom och den har varit kvar tills nu) och hälla i ny jord? Finns det något sätt för mig att låta den gamla vara kvar och kanske hälla på lite extra näring eller liknande.
 
Kul med balkongtråd, jag hade innan jag separerade och flyttade i höstas tre balkonger, och trädgårdsmästarkatten Sune ville gärna va trädgård på alla :laugh: I år blir det lite lättare, har en hyfsat stor balkong och ska göra en trädgård till Sune såklart. Får bara vara giftfria växter såklart. Hade gärna odlat tomat annars. Men smultron//jordgubbar ska vara ok, så det blir det nog en hel del, vissa kryddor som basilika och koriander är oxå ok.

Annars har de ett litet kattträd som ska sättas i ena hörnet, de har två utsiktsbord och så har jag köpt en hylla. Har mitt gamla set med stolar och bord och ska köpa en solstol till mig själv. Har balkong i rakt söderläge. Så parasoll ska nog investeras i 😎
Även köpt en odlingsvägg man hänger på på räcket.

Nätet ska snyggas till, det sattes upp samma dag som jag flyttade i höstas för att snabbt ha säkerhet, i år fixas finliret.
050DFABC-8F66-4ECA-AEC3-73D20816E4F9.jpeg
 
Senast ändrad:
Kanske skulle svara själv också 😁
Vi ska ändra om en del i år. Har köpt nytt, mindre bord, nya kopparfärgade blomlådor i zink, ny hängare för ampeln och ny ampelkruka i koppar, ny matta och ett parasoll 😍
Har eftermiddagssol som gör att det blir svinvarmt där ute, ett parasoll kommer bli underbart, speciellt för katterna 😺

Blir pelargoner i lådorna, de gillar värmen och så syns de fina lådorna.
Om någon har ett bra förslag på fin växt till ampeln så tar jag gärna emot 😊

Har en gammal tråkig trätrall som ska bytas mot Ikeas mällsten i svartvit keramik 🖤

Just nu känns det långt till balkongsäsongen men rätt vad är så vänder det 😁

Visa bifogad fil 115473
Hängpetunior till ampeln? Jag tycker att det är vackert när de väller ut över kanterna.
 
Funderar, förföra sommaren blev jag lite galen och odlade tomater så jag inte kom ut (bokstavligen) på balkongen eftersom det var en tomatdjungel där. Tyvärr inte så många tomater men desto mer buskage. Plus att det enda jag gjorde var att vattna.

I år tänkte jag bara plantera lite blommor/örtväxter. Jag har två relativt stora och ffa djupa balkonglådor som rymmer 18L jord.
Visa bifogad fil 115479

Måste jag tömma lådorna på jord (lät den vara kvar när hösten kom och den har varit kvar tills nu) och hälla i ny jord? Finns det något sätt för mig att låta den gamla vara kvar och kanske hälla på lite extra näring eller liknande.
Kanske höra om du känner någon som gör bokashi och i så fall göra jordfabriker i krukorna?

Det går att gödsla upp med tex hönsgödselpellets och laddad biokol. Kanske kolla in hur Farbror Grön gör på sin takfarm. Vet att de inte byter jord och har skrivit om det.
 
Jag har flyttat från dubbla uteplatser och en jordplätt till inglasad balkong så det blir en utmaning att få plats med allt jag vill ha tror jag trots kraftigt begränsande. Har tidigare bara odlat gurka inomhus, men i och med inglasningen tänker jag försöka mig på växthusgurka. Sen blir det tomat, bönor, ev ärtor, kål och örter. Ska försöka mig på gulbetor och att odla jordgubbar från frö. ska försöka trycka ner lite blommor i krukorna också.. och så ska jag försöka få till det lite mysigt med kuddar och sånt i soffan så man vill hänga mycket på balkongen och lukta på blommorna. Så platsbrist känns som en överhängande risk 😅
 
Visa bifogad fil 115461Jag har haft fem somrar med min balkong men inte lyckats hitta ett sätt att få plats med det jag vill ha där på ett smidigt sätt. Den är långsmal och går runt ett hörn, och är inte mer än 90 cm bred.

Varje år odlar jag bland annat tomater och har blomlådor med färgglada blommor. Dock blir det oerhört trångt om jag vill få plats med en stol också.

I år har jag satt fyra tomatplantor, två från köpta frön och två från torkade. Jag har även en växtlåda på ben som jag planerar att ha rädisor, ruccola och annat roligt i. I år tänker jag testa att ställa tomatplantorna runt hörnet. Där är det visserligen eftermiddagssol, till skillnad från den större delen av balkongen som har söderläge, men det borde vara tillräckligt ljust ändå.

Jag tar gärna emot tips på hur jag kan placera saker annorlunda.
Inatt drömde jag om ditt balkongdilemma. :p Det ser onekligen lite småsvårt ut designmässigt.

Jag funderade på om (/drömde att) det skulle kunna bli bra/funka att placera krukor i nyckelhålsform i ändarna, som ett sätt att klämma in mycket odling utan att ha krukor längs hela så det känns så smalt. Alltså ställa krukor i en U-form med botten av uet mot kortsidan av balkongen, kanske t.o.m. med en växtstege på kortsidan med högsta trappsteget i samma nivå som räcket.

Det blir ju ingen plats som kan nyttjas till att vara på, men nyckelhålsformen tillåter vattning/skörd och att nå fler växter, kortar av intrycket av balkongen och lämnar annan del fri för mysig sittplats.

På öster-kanten kanske tomater kan stå i kilform så de också får del av mitt på dagen-solen? Alltså att närmast hörnet står en liten busktomat, bredvid/bakom den en större, och ytterligare bakom den två i bredd. Vet för all del inte hur lång den delen är, men tänker mig samma där, att fylla hela kortänden och (istället för U-form) fylla som en rätvinklig triangel (kortsida, långsidan mot fasaden) med tomater.

Ehh, småsvårt att förklara. Går det att förstå? Vad tror du?
 
Inatt drömde jag om ditt balkongdilemma. :p Det ser onekligen lite småsvårt ut designmässigt.

Jag funderade på om (/drömde att) det skulle kunna bli bra/funka att placera krukor i nyckelhålsform i ändarna, som ett sätt att klämma in mycket odling utan att ha krukor längs hela så det känns så smalt. Alltså ställa krukor i en U-form med botten av uet mot kortsidan av balkongen, kanske t.o.m. med en växtstege på kortsidan med högsta trappsteget i samma nivå som räcket.

Det blir ju ingen plats som kan nyttjas till att vara på, men nyckelhålsformen tillåter vattning/skörd och att nå fler växter, kortar av intrycket av balkongen och lämnar annan del fri för mysig sittplats.

På öster-kanten kanske tomater kan stå i kilform så de också får del av mitt på dagen-solen? Alltså att närmast hörnet står en liten busktomat, bredvid/bakom den en större, och ytterligare bakom den två i bredd. Vet för all del inte hur lång den delen är, men tänker mig samma där, att fylla hela kortänden och (istället för U-form) fylla som en rätvinklig triangel (kortsida, långsidan mot fasaden) med tomater.

Ehh, småsvårt att förklara. Går det att förstå? Vad tror du?
Jag förstår precis, och det är ungefär så jag har tänkt mig!

Inser att jag inte var tydlig med att snutten runt hörnet inte är mer än en knapp meter. Där ska mina fyra tomatplantor stå, ifall alla överlever. Odlingslådan får stå i hörnet. Istället för krukorna på golvet funderar jag på att antingen köpa en bred och platt kruka och ställa längst väggen, har sett de som är 70-80 cm långa och drygt 20 cm breda. Ett annat alternativ är låga hyllor i plast där jag kan ställa örter på underplanet och något större på överplanet.
 
Varit soligt i två dagar och nästan all snö på balkongen är borta 😍
Åkte till Ikea och köpte plattorna, sju kartonger, 22 kilo styck 🥵
Min lilla bil blev väldigt låg bak 😆

Men nu ligger de i vardagsrummet och väntar på att snön ska försvinna helt och trallen ska torka skapligt så vi kan byta ut den 😁
Plockade även ner dynorna igår och gjorde rent dem. Blev aldrig av i höstas iom att jag var skadad och jag inte litar på att sambon hade gjort det lika bra som jag 🙄

IMG_20230402_143317.jpg
 
Varit soligt i två dagar och nästan all snö på balkongen är borta 😍
Åkte till Ikea och köpte plattorna, sju kartonger, 22 kilo styck 🥵
Min lilla bil blev väldigt låg bak 😆

Men nu ligger de i vardagsrummet och väntar på att snön ska försvinna helt och trallen ska torka skapligt så vi kan byta ut den 😁
Plockade även ner dynorna igår och gjorde rent dem. Blev aldrig av i höstas iom att jag var skadad och jag inte litar på att sambon hade gjort det lika bra som jag 🙄

Visa bifogad fil 115809

Så snyggt med svartvita 😍
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 599
Senast: monster1
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 182
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 576
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 338
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp