Balkongtråden 2019

Och andra sidan med ett liksom döutrymme jag aldrig fick ordning på förra året.

27124
 
Tack! :)

Nu är det inte jag som har designat dem, men tar åt mig för bra smak. :D Ja finns en massa nytt nu på IKEA som är rätt fint.

Haha, nä det förstod jag 😂😁
Lite sugen på en sån på balkongen men det får inte plats. Skulle vilja ha nya balkongmöbler pga våra är för klumpiga... Men nästa år får det nog bli nya om vi bor kvar :)
 
Dammsugit en del av balkongen och möblerat om lite. Skulle vilja sätta upp ett miniväxthus på väggen men har ingen aning om hur. Det finns ett hål där redan så helst i det. Får väl lura hit svärfar någon dag :angel:
Han är min sätta upp saker-expert :D
 
I år blir det bara blommor här. Balkongen ska nätas in för katterna och jag skulle vilja ha mycket som klättrar då jag bor på första våningen mitt i stan. Har balkongen åt nordväst men ganska fritt läge och hyfsat med sol. :) Har plockat ihop en varukorg på Impecta, lite blandat för växtfärgning och ett par luktärter, en hibiskus, kolibrimynta, och lite annat. BR-föreningen är på gång med fönster/altandörrbyte och så vore det trevligt med typ trall på golvet.
 
Min balkong kommer se precis lika dan ut som förra året och förrförra.

Stol, bord, matta, 2 trälådor för att få upp krukorna i lite höjd, några betong figurer och en blomlåda som hänger på insidan, stor vattenkanna i plåt som agerar vas.

Blommorna har snällt övervintrat på vinden så bara att lyfta ut med krukor och allt.
Blommorna är hortensia, rosor, lite olika gräs samt någon blåblommande hängväxt.

Tyvärr är allt i plast efter en gnällig granne som påstår vi häller litervis med vatten på hennes balkong och kastar ner skräp (ordförande i föreningen bara skrattade åt det hela för det hade inträffat på dagtid när jag alltid är på jobbet)
 
Idag satte jag ut årets första balkongblommot. Jag brukar alltid börja med färgsprakande penséer. Men vad ska jag ha sen?

Jag gillar starka färger och föredrar blommor i rött, lila och orange. Finns det lila stockrosor? Jag skulle gärna vilja ha sånt som klättrar eller hänger.

6D47F6DB-665A-4AA4-898E-87E36AEA99CE.jpeg
 
Idag satte jag ut årets första balkongblommot. Jag brukar alltid börja med färgsprakande penséer. Men vad ska jag ha sen?

Jag gillar starka färger och föredrar blommor i rött, lila och orange. Finns det lila stockrosor? Jag skulle gärna vilja ha sånt som klättrar eller hänger.

Visa bifogad fil 27711
Det finns lila stockrosor men de varken klättrar eller hänger. Petunior millionbells eller liknande finns i lila. Sen finns blomman för dagen men den kanske vill ha lite mer jord än du kan erbjuda. Det finns även diverse låga luktärtor du kan ha. Femtunga är en favorit hos mig den är ju hängig av sig och tålig.
 
Förutom förslagen du redan fått @Görel så flikar jag in med lila Klockranka (klättrar, jag hade den i en relativt liten kruka på balkongen förra året och det gick bra), samt blåkrage, Lobelia och Torenia som alla hänger och finns i lila.
 
Det finns lila stockrosor men de varken klättrar eller hänger. Petunior millionbells eller liknande finns i lila. Sen finns blomman för dagen men den kanske vill ha lite mer jord än du kan erbjuda. Det finns även diverse låga luktärtor du kan ha. Femtunga är en favorit hos mig den är ju hängig av sig och tålig.

Stockrosor blir höga, jag uttryckte mig slarvigt, menade växter som brer ut sig:) Då ska jag leta efter lika stockrosor!

Ska kolla upp dina andra förslag också!
 
Förutom förslagen du redan fått @Görel så flikar jag in med lila Klockranka (klättrar, jag hade den i en relativt liten kruka på balkongen förra året och det gick bra), samt blåkrage, Lobelia och Torenia som alla hänger och finns i lila.

Ska kolla upp det också! Vissa låter lite väl blå, tyvärr avskyr jag blått och även vitt och rosa :)
 
Nu ska vi också försöka ta tag i projekt balkongen. Vi har köpt nya (ganska fula, men de enda sköna som får plats) positionsstolar och precis målat om bordet.

Jag skulle vilka sätta upp en spaljé-vägg odla en klätterväxt på ena sidan. Frågan är vilken klätterväxt som trivs i kruka på solig balkong (sydväst), är fin och växer upp snabbt så man får njuta av den på sommaren? Hjälp 😊😊
 
Joinar jag också! Har en jättebalkong på 16 kvm. Just nu inte så mycket att visa upp, är precis i sluttampen av att näta in åt katterna och hade precis kört igång för i år när det kom snö igen :meh: Men jag hoppas bli klar under våren, så jag kan börja göra den trivsam sen. Blir en sitthörna i ena änden är det tänkt och originaltanken var odling i andra änden, lite utkiksplats åt katterna och sådär, och så står det redan en hylla mellan dörrarna. Lär inte hinna fixa nån ordentlig odling i år och vet inte längre vad jag ska odla ens, originaltanken var jordgubbar i pallkragar men nu tål jag inte jordgubbar så det vete sjutton. Pallkragar blir det nog oavsett iaf, till nästa år. Blir säkert ett par hinkar med potatis i år dock :) En 3-sitssoffa hoppas jag få fatt i, eventuellt skaffar jag lastpallar och fixar en egen, och jag är jääävligt sugen på en hängmatta som jag däremot inte vet var sjutton den ska kunna stå :p

Gamla bilder då balkongen just nu är en svinstia :angel:

1_3.jpg


1_5.jpg
 
Nu ska vi också försöka ta tag i projekt balkongen. Vi har köpt nya (ganska fula, men de enda sköna som får plats) positionsstolar och precis målat om bordet.

Jag skulle vilka sätta upp en spaljé-vägg odla en klätterväxt på ena sidan. Frågan är vilken klätterväxt som trivs i kruka på solig balkong (sydväst), är fin och växer upp snabbt så man får njuta av den på sommaren? Hjälp 😊😊

Jag satte Jasmin i kruka pa min balkong (ocksa sydvast) i slutet av forra sommaren. Den borjade vaxa redan pa hosten och nu nar varen borjat anlanda har den borjat vaxa igen - sakert 10cm hittils iar!
Kan knappt vanta tills jag kan sitta ute pa kvallarna och hinka vin och lukta pa min vagg av jasminblommor!
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 896
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp