Balkongtråden 2019

Nu ska vi också försöka ta tag i projekt balkongen. Vi har köpt nya (ganska fula, men de enda sköna som får plats) positionsstolar och precis målat om bordet.

Jag skulle vilka sätta upp en spaljé-vägg odla en klätterväxt på ena sidan. Frågan är vilken klätterväxt som trivs i kruka på solig balkong (sydväst), är fin och växer upp snabbt så man får njuta av den på sommaren? Hjälp 😊😊
Jag satsar på krasse! Känns som en väldigt enkelväxt.
Någon tidigare i tråden hade en lila växt, som jag inte kommer ihåg vad den heter, som var väldigt fin.
 
Jag har börjat få ont om plats och har hängt min jordgubbsplanta på den gamla TV antennen... 👍
 

Bifogade filer

  • 20190407_073053.jpg
    20190407_073053.jpg
    367,4 KB · Visningar: 47
Min grekiska lövkoja som skulle gro på 5-15 dagar har tittat upp och växt en tum på knappt fem dagar :laugh: Känns lovande! Petunian har tittat upp nu över natten. I morgon ska jag rensa balkongen från förra årets synder. Så skönt att våren kom till slut :)
 
Idag röjde vi ur den inglasade delen av balkongen, äntligen! Den har agerat återvinningscentral i vinter... :p

Den ej inglasade delen ser fortfarande ut som skit, men jag ska ta tag i den också. Någon dag.
 
Jag tänkte ge mig på med potatis i spann(finns att köpa någonstans?) eller ja brorssonen(5år) tyckte jag skulle odla potatis. Jag har ju haft tur med tomat och jordgubbar. Ev prova på att odla gurka med
 
Har råkat köpa en del växter till min balkong men nu börjar jag bli orolig att det är för kallt att ha dem ute nattetid. Bor i Stockholmsområdet, på tiodygnsprognosen ser det ut att bara vara några plusgrader på nätterna. Kommer sommarväxter att dö då?
 
Har råkat köpa en del växter till min balkong men nu börjar jag bli orolig att det är för kallt att ha dem ute nattetid. Bor i Stockholmsområdet, på tiodygnsprognosen ser det ut att bara vara några plusgrader på nätterna. Kommer sommarväxter att dö då?
Beror helt på vad de är för några. Men närmast huset är det ju lite varmare än temperaturen utanför. Om man dessutom täcker de med sån fiberfilt klarar man ytterligare några grader. Och i värsta fall kan man ställa in dem nattetid. Men det beror helt på vad det är för blommor, hur frostkänsliga de är.
 
Beror helt på vad de är för några. Men närmast huset är det ju lite varmare än temperaturen utanför. Om man dessutom täcker de med sån fiberfilt klarar man ytterligare några grader. Och i värsta fall kan man ställa in dem nattetid. Men det beror helt på vad det är för blommor, hur frostkänsliga de är.
Bland annat köpte jag någon pelargon, jag får väl helt enkelt hoppas på att min balkong är lite varmare än omgivningen. De verkar inte vara så tåliga.
 
Vi håller på med vår uteplats. Sakta men säkert. Förra året fixade vi blomlådor med spaljéer på framsidan där vi har en liten plätt och så köpte vi en soffgrupp till uteplatsen på baksidan.
Nu har vi köpt en elgrill (vi får inte ha kol eller gasol) och igår köpte jag upphöjda planteringslådor från Jysk som ska rama in lite. Hoppas hinna iväg och köpa växter i veckan. Kommer bli jättefint!
 
Hilfe! Startade en egen tråd men kan fråga här också. Min balkong är stor och fruktansvärt sunkig.

Tips på att få den bättre? Ska lägga ut en matta som inte kommer täcka hela trots att den är över 3m lång men den kommer täcka en bit så man kan sitta ute iallafall sen kommer jag investera i 2 st plaststolar typ loungefåtölj.
Bordet som står på balkongen nu har jag flyttat ned till trädgården (som till större delen är uppgrävd och ser ut som hej om och hjälp mig)
Sol från morgon till sen kväll

20190429_202256-jpg.28950
 
Nu har jag shoppat växter till uteplatsen. Satsar på perenner och försöker övervintra.
42B59622-226B-432E-97BB-C51E4910D0C7.jpeg


Står en kruka mot väggen som döljs av gillen, man ser en liten spalje. Ska försöka få en vildkaprifol att gillakruklivet :up:

Jag har någon förhoppning om att växterna i lådorna framför grillen ska bli lite som en avskärmning. Välde perenner som blir typ 50 cm höga och så lite slingrande i framkant som kan hänga över. Får se när de växer till sig 😊

(Rabatten sköts av föreningen så den är inte min)
 
Åh precis en sån här tråd jag kikade efter :D
Förra året köpte jag balkonglådor (äntligen!) och planterade under sommaren färdiga blommor men i år har jag köpte frön och satt som nu börjat komma :love: ...har tappat bort påsen, förmodligen slängt men har för mig det var något perenn liknande.

Imorse var en av lådorna översvämmad av regnet, hur gör ni när det hänt?

Får se hur mycket mer jag kan ha på balkongen i år, vill gärna fixa lite mer iaf några fler lampor... växter kan bli svårt med den klåfingriga ettåringen :p samt att balkongen inte är jätte stor... ska fixa en bild senare, just nu används den även som ett måleri område.... hehe.

1B424BAE-AE93-4A31-A79F-10D217640F00.jpeg

Bild från några dagar sen, när första blomman började titta upp!
 
Åh precis en sån här tråd jag kikade efter :D
Förra året köpte jag balkonglådor (äntligen!) och planterade under sommaren färdiga blommor men i år har jag köpte frön och satt som nu börjat komma :love: ...har tappat bort påsen, förmodligen slängt men har för mig det var något perenn liknande.

Imorse var en av lådorna översvämmad av regnet, hur gör ni när det hänt?

Får se hur mycket mer jag kan ha på balkongen i år, vill gärna fixa lite mer iaf några fler lampor... växter kan bli svårt med den klåfingriga ettåringen :p samt att balkongen inte är jätte stor... ska fixa en bild senare, just nu används den även som ett måleri område.... hehe.

Visa bifogad fil 29083
Bild från några dagar sen, när första blomman började titta upp!
Du behöver ha hål i dom eller en insats i dom.
 
Får se om jag kan göra hål på nåt sätt... har iaf lecakulor i, men de hjälper inte när de flyter upp 🤣
Vad är det för material?
Ofta funkar det att bara slå med ”kofotsidan” av en hamnare på några ställen så får du lite hål. Eller ta en rejäl skruv och skruva i och ur så det blir små hål.
 
Vad är det för material?
Ofta funkar det att bara slå med ”kofotsidan” av en hamnare på några ställen så får du lite hål. Eller ta en rejäl skruv och skruva i och ur så det blir små hål.

Är av zink. Ja, får se om jag gör det eller bara får ha bättre koll på vädret. Vet inte om grannen under blir så glad om det kommer ner på deras balkong heller ju :p
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 592
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 432
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp