Balkongtråden 2019

Mina fingrar är i sina bästa stunder svagt ljusgröna, och kunskapen om sånt med rötter och blad är begränsad, men idag köpte jag i alla fall lite grönt att peta ner i två krukor jag hittade på balkongen. I den ena är det tomat och murgröna (om de funkar som samboende vet jag inte, det visar sig :D ) och i den andra är det en handfull Stjärnöga. Jag har inga större ambitioner för balkongen, eftersom det är sista sommaren vi bor här (vilken ursäkt jag haft innan lämnar vi därhän :p ), men nästa år kommer jag stå med gigantisk balkong så det skulle kännas bra att åtminstone få några växter att överleva sommaren.
 

Bifogade filer

  • IMG_7746 (2).jpg
    IMG_7746 (2).jpg
    284,3 KB · Visningar: 104
Var hos grannen idag. Så fort vädret blir bättre kommer jag få rejält med plantor. Mestadels tomat och solros få de hade massor.

På ut mattan idag och ställde ut loungefåtöljerna i plast. Ska hitta mitt lilla bord som jag har nånstans i källaren.

Tvungen att ha ngt på mattan så den inte lyfter.

Ska införskaffa mig fler större svarta murarhinkar för vidare plantering. Passar in med de andra. Här även en del vanliga små solcellslampor jag tänkte sticka ner i krukorna.

Ett steg i rätt riktning

20190504_165545.jpg
 
Hoppar in i tråden med intresse 😄
Jag älskar blommor och odling på balkongen . Har en tyvärr liten balkong och hade velat ha större - enda minuset med min bostadsrätt . Utifrån det prioriterar jag växternas rum därute och försöker ”bygga på höjden” .

Min balkong förra året på bild . Humle och Svartöga funkar väldigt fint i kombo. Utöver det har jag byggt på höjden i hörnet med tomat och sen blommande blomster i framkant .

Jag har funderingar i år att istället för humle prova Törnrosas kjortel . Någon som har erf av den ?
 

Bifogade filer

  • 6ABB68D7-A27C-452B-90FB-B028A43EAF4B.jpeg
    6ABB68D7-A27C-452B-90FB-B028A43EAF4B.jpeg
    123,9 KB · Visningar: 119
Senast ändrad:
IMG_20190409_132429.jpg

Före-bild på vår balkong. Golv, möbler och gardiner fixade jag förra året, nu ska det bara röjas undan lite, tomater och övriga växter ska ut och jag funderar på att sätta upp en hylla på tegelväggen. Förra året kunde vi knappt använda balkongen pga värmen, men nu i vår har vi kunnat sitta där en del redan! Västerläge, så vi har kvällssol :love:
 
Nu börjar det kännas som att balkongsäsongen nalkas!
Nu börjar jag få ont om plats (ni ser ju hur dumt dörrarna öppnas, tar nästan upp all golvyta) men det sista som jag känner att jag saknar är någon vacker hängblomma som kan hänga i kaskad på utsidan av balkongen.
Jag är i västerläge, sol nästan hela dagen och boende i London, klimat inte helt olikt Skåne. Några tips? Vill gärna ha vackra blommor!
 

Bifogade filer

  • 20190511_190751.jpg
    20190511_190751.jpg
    474,3 KB · Visningar: 101
Så vart mi balkong väck. Måste riva upp och göra om helst igår.

Nu har jag ingenstans att sitta/ta vägen när det är fint väder ute
 
Enligt min tidigare post gör jag slag i saken och ska prova Törnrosas kjortel i år som klätterväxt. Kommer troligtvis blanda in Svartöga som mix i klättret också som jag haft tidigare år med humlen.

Börjat lite blygsamt som första steg .

Ska även ha Tomat, chili och basilika i lådan tänkte jag. Sen får vi se vad mer .
 

Bifogade filer

  • FA08BD9B-4A8F-4CA2-9579-A41D3194CC54.jpeg
    FA08BD9B-4A8F-4CA2-9579-A41D3194CC54.jpeg
    264 KB · Visningar: 51
Jäklar vad det växer nu! När jag köpte tomaterna för ett par veckor sedan var de ju pyttesmå!
 

Bifogade filer

  • D46CE10E-ABF5-49BC-ADEF-3089326BF31A.jpeg
    D46CE10E-ABF5-49BC-ADEF-3089326BF31A.jpeg
    300,5 KB · Visningar: 36
Här börjar det också hända grejer. Först regn och nu ordentlig värme satte fart på grejerna!
Jag oroade mig tidigare i höstas för att mina klematisar inte överlevde vintern i kruka men nu växer båda massor 👍
 
Var hos grannen idag. Så fort vädret blir bättre kommer jag få rejält med plantor. Mestadels tomat och solros få de hade massor.

På ut mattan idag och ställde ut loungefåtöljerna i plast. Ska hitta mitt lilla bord som jag har nånstans i källaren.

Tvungen att ha ngt på mattan så den inte lyfter.

Ska införskaffa mig fler större svarta murarhinkar för vidare plantering. Passar in med de andra. Här även en del vanliga små solcellslampor jag tänkte sticka ner i krukorna.

Ett steg i rätt riktning

Visa bifogad fil 29206
Det vart redan stor skillnad med så enkla medel! Mattan gör mycket. Ramar in sittplatsen.
Skulle ställa ett mindre runt bord mellan stolarna. Och ha sköna sittdynor till stolarna.
 
Äntligen blev det lite ordning på balkongen. Vi gav upp hyllan pga orkade inte med att borra i teglet. Istället satte vi två mindre ikeahyllor bakom soffan, det blev en bra lösning! Spaljén ska fästas i väggen (i murbruket :D) bara, så djungelgurkan och blomkrassen kan klättra bäst de vill. Ett par av plantorna ska få nya krukor också.
IMG_20190603_185227.jpg
 
Äntligen blev det lite ordning på balkongen. Vi gav upp hyllan pga orkade inte med att borra i teglet. Istället satte vi två mindre ikeahyllor bakom soffan, det blev en bra lösning! Spaljén ska fästas i väggen (i murbruket :D) bara, så djungelgurkan och blomkrassen kan klättra bäst de vill. Ett par av plantorna ska få nya krukor också. Visa bifogad fil 30808
Och en bild från andra hållet
IMG_20190603_185254.jpg
 
Jag ska städa vår balkong imorgon och förmodligen plantera om lite tomater.
Kommer nog lägga in bilder här sen, för jag behöver lite hjälp och inspiration 😁
 
Igår fick jag ett jäkla ryck och åkte och handlade nya hyllor och en hel hög med plantor, krukor, ljusslingor och en massa annat! Blev en ommöblering och ett antal timmar planterande och fixande men tycker minsann det blev himla bra! :D

30897
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 912
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp