Balkongtråden 2019

Pilot

Trådstartare
Här är det vår i luften, 12 grader och jag känner att det är dags att börja fundera på vad man ska ha på balkongen i år.
Jag har nästan precis fått uppfräschningen klar på min lägenhet, nykaklat kök o.s.v. och nu står balkongen på tur!
Tänkte att vi här kan dela med oss hur våra balkonger ser ut, vad ni ska odla i år, vad ni har odlat tidigare år och vilka krukor och möbler ni har på balkongen!
 
ny-633-stag-balk-dsc_0052.jpg

Lånat bild från bing för att visa hur min balkong ser ut. Har dock inget "spjäll" och är på översta våning åt väster.
Hade velat ha någon möbel där man kan ta en siesta mitt på dagen, men även sitta två om man ska ta en fika eller äta frukost. Gärna en litet avlastningsbord för koppen, men inget måste.
Har bestämt mig för att hålla mig till gult, orange och rosa på balkongen. Har precis lagt en beställning på slingerkrasse som jag tänkt ska slingra sig upp för en spalje för att avskärma grannen till höger. Ska köpa ett odlingstråg som ska vara neutralt och stå på marken tänkte jag.
image_12793_1_16_1_32019_1_238100.jpg

Till vänster så tänkte jag låna en av min mammas stora krukor (50 cm i diameter) och ha solrosor.
image_12793_1_16_1_32019_1_222976.jpg

Tänkte försöka klämma in en kruka med ringblomma "opsie Daisy".
image_12793_1_16_1_32019_1_223396.jpg

Och balkonglåda med sommarblomsmix "Pink shades".
image_12793_1_16_1_32019_1_237987.jpg


Vad säger ni? Bu eller bä?
 
Ska göra ett nytt försök med slingerkrasse - hittills har den envisats med att blomma först i november O_o

Hade gärna öst på med Blomman för dagen och luktärt, men eftersom ena katten är en liten gnagare så är jag osäker. Förstått att det är fröet som är giftigast men inte helt klar över själva växten.

Sen blir det troligen lite tomater även i år!

Är oftast inte fler än jag och katterna på balkongen så jag har en fällbar stol av modell mindre som jag oftast sitter i. Katterna har en egen hylla och så samsas vi alla (katter, gäster och tomater) om sittbänken :)
 
På vår balkong blir det nog bara ätbara grejer tror jag. Ska röja där snart (den har fått agera återvinningscentral i vinter... :p) och se till att göra den lite mysigare. Älskar den, men behöver komma på lite smarta lösningar för alla mina krukor till sommarn. Förra året var den typ en djungel. Superhärligt, men svårt att gå där ute :p
 
Ska göra ett nytt försök med slingerkrasse - hittills har den envisats med att blomma först i november O_o

Hade gärna öst på med Blomman för dagen och luktärt, men eftersom ena katten är en liten gnagare så är jag osäker. Förstått att det är fröet som är giftigast men inte helt klar över själva växten.

Sen blir det troligen lite tomater även i år!

Är oftast inte fler än jag och katterna på balkongen så jag har en fällbar stol av modell mindre som jag oftast sitter i. Katterna har en egen hylla och så samsas vi alla (katter, gäster och tomater) om sittbänken :)
Nu har jag precis klickat hem belysning också, så jag hoppas det hjälper till så att växterna får en skjuts. Vill gärna kunna ha det som avskiljare från grannen.
Är det blomman för dagen har jag för mig ska vara giftig för katter. Mina katter bor hos mamma numer, rätt skönt för de blir väldigt fula växter när allt är tuggat på.

Ja, jag kom på att de flesta soffor/ dagbäddar eller liknande kommer göra det svårt för mig att öppna balkongdörren. Så ska klura om jag kan ha något annat i stället.
 
På vår balkong blir det nog bara ätbara grejer tror jag. Ska röja där snart (den har fått agera återvinningscentral i vinter... :p) och se till att göra den lite mysigare. Älskar den, men behöver komma på lite smarta lösningar för alla mina krukor till sommarn. Förra året var den typ en djungel. Superhärligt, men svårt att gå där ute :p
Jag är likadan, ställer gärna ut en sopsäck innan jag får med mig den ner för att slänga..
Ja jag vill också ha en minidjungel! Tänker mig en liten oas av grönska på min balkong. Tänker att mina monsteror och liknande kommer tycka om att flytta ut dessutom. Så har en del krukväxter som ska med ut.
 
Jag är likadan, ställer gärna ut en sopsäck innan jag får med mig den ner för att slänga..
Ja jag vill också ha en minidjungel! Tänker mig en liten oas av grönska på min balkong. Tänker att mina monsteror och liknande kommer tycka om att flytta ut dessutom. Så har en del krukväxter som ska med ut.

Åh, monsteror på balkongen vore ju guld! Tror inte mina får plats dock... 😅
Minidjungel är härligt!
 
Här är ju en tråd för mig!
min balkong är det absolut bästa med mi n lägenhet. Västerläge, med sol från 12 till solnedgång, ett par våningar upp och bort från vägen.
Förra kanonsommamren bodde jag närmast därute!
Balkongen är ganska liten 120*210cm, med dörrarna ytterst dumt placerade i mitten, och så de öppnas utåt!
Jag har därför vikbart bord och två stolar som jag kan flytta runt efter behov - oftast är jag ensam där ute, men är vi två får det bara plats på.ett sätt.

våren kom tidigt till oss förra helgen, så jag var ute o planterade.
Jag har en jasmin i ena hörnan som jag hoppas ska klättra och täcka synen från grannen. I yohurtboxaena samt den stora lådan på marken har jag sått ängsblommor för bina, i halvmånarns på sidorna växer det påskliljor och sen har jag två blomsterlådor om c 40cm som jag ska fylla på med något.

Som flera av er andra vill jag ha en grönskande oas med så mycket växtlighet som möjligt!
20190223_131706.jpg
 
@Stefffie Lyx! Vad skönt att kunna plantera redan nu, vi har haft som mest 12 grader på dagarna, tyvärr går det ner till 1 grad på natten. Vi brukar få snöblask i april, så får vänta ett tag till.
Har du katt? Eller är nätet för något annat?
 
Jag hatar min balkong... det är så mycket träd runt omkring som skräpar ner, och ett höghus mittemot som tar bort all sol....

Men jag försökte göra den lite mysig förra året och odlade även lite kryddor i pallkragar :)
Visa bifogad fil 26107
Tycker den ser stor och lyxig ut. Förstår att träden skräpar ner en del. Min balkong vetter mot gatan, däremot så har jag mycket sol, man kan ju inte få allt tyvärr.
 
@Stefffie Lyx! Vad skönt att kunna plantera redan nu, vi har haft som mest 12 grader på dagarna, tyvärr går det ner till 1 grad på natten. Vi brukar få snöblask i april, så får vänta ett tag till.
Har du katt? Eller är nätet för något annat?

He, jag har nog egentligen varit för entusiastisk, men vi ligger stadigt på iaf 4 grader nattetid, och dör de så får jag väl börja om igen!

nätet är för fåglar, framförallt duvor, som har en förmåga att bygga bon på folks balkonger. Bostadsbolaget har satt upp det och jag har inget att säga till om dess vara eller ej tyvärr!
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 891
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp