Balkongtråden 2019

Jag flyttade för ett år sedan från en balkong på nästan 15 kvm till en långsmal som går runt hörnet på huset. Förra året var jag rådvill och prövade mig fram men blev inte nöjd.

I år känns det som att jag fått lite bättre känsla för balkongen och dess möjligheter.

Jag börjar alltid mina vårar genom att i slutet av mars köpa färgglada penseer som jag planerar i en stor kruka och ställer på balkongbordet. Nu har jag ett fällbart bord så jag får nog satsa på att sätta dem i blomlådor. Där brukar jag ha andra sorters färgsprakande blommor.

Jag brukar också ha körsbärsplommontomater, smultron och ruccola. Problemet är hur jag ska placera krukorna när jag inte kan ha dem som vanligt. I år tänkte jag testa att odla salladslök. Jag letade förra året efter hyllor till balkongen men hittade ingen jag gillade.

Hoppas på inspiration från den här tråden!
 
@Görel ja, penséer är trevliga!
Hade smultron förra sommaren men de tålde inte torkan så bra..
Kommer bli någon pelargon, har en kompis som är samlare och nog kan driva upp åt mig. Annars skulle jag vilja komplettera med någon mer hängande växt, drömmen är en instagrambalkong :D
 
@Görel ja, penséer är trevliga!
Hade smultron förra sommaren men de tålde inte torkan så bra..
Kommer bli någon pelargon, har en kompis som är samlare och nog kan driva upp åt mig. Annars skulle jag vilja komplettera med någon mer hängande växt, drömmen är en instagrambalkong :D
Alltså jag har ju väldigt många bilder på pinterest sparat som handlar om balkonger. Tror dock ingen har samma tråkform som min rektangulära lilla balkong.
Helst vill jag ha med vitt skynke till tak, golvlyktor, stora gröna palmer och befinna mig vid Söderhavet..
 
Alltså jag har ju väldigt många bilder på pinterest sparat som handlar om balkonger. Tror dock ingen har samma tråkform som min rektangulära lilla balkong.
Helst vill jag ha med vitt skynke till tak, golvlyktor, stora gröna palmer och befinna mig vid Söderhavet..


Okej jag kanske aldrig har kollat hur balkonger ser ut på Instagram :o:rofl:men jag föreställer mig dem med massa härliga blommor som riktigt svämmar över med blommor :love:
 
Jag kan samtidigt förstå honom, ibland känns det som om jag har mycket saker. Saknar man det i sommar så kan man ju alltid införskaffa det senare.

Han har dock ett helt rum för sina prylar (airsoftgrejer och dator med mängder av tillbehör) så jag tänker att lite växter kan jag allt få ha. Men, det blir ju inte så fint så här när de håller på och växer upp :p
 
Det känns avlägset, just nu kommer jag inte ens ut på min :D
26496
 
He, jag har nog egentligen varit för entusiastisk, men vi ligger stadigt på iaf 4 grader nattetid, och dör de så får jag väl börja om igen!

nätet är för fåglar, framförallt duvor, som har en förmåga att bygga bon på folks balkonger. Bostadsbolaget har satt upp det och jag har inget att säga till om dess vara eller ej tyvärr!
Se där! Här får många inte sätta upp nät och där är det tvärtom :cautious:

Kl
Tar inspiration till min terass som är alldeles för stor och extremt soligt läge så alla blommor dör tillslut.
 
Bra fråga! Inte hag personligen som varit med om det men hört andra som inte fått det från sin hyresvärd. Jag tror att mycket har att göra med att det ska vara estetiskt tilltalande. I @MJLee s fall var det att man inte får skruva i nått i betongen eller hur var det?

Nej, det handlar just om estetiskt sammanhållning. Min lägenhet är mot en stor gata och BRF har bestämt att alla balkonger ska se likadana ut. Färg osv. Och att sätta upp en bur (inget borrande det är verboten) kommer att få den att stå ut. Konstigt nog har man bättre rättighet som hyresgäst än om han har en BR. En hyresvärd kan inte neka en HG att sätta upp kattnät. HSB har hjälpt att driva den frågan. En BRF kan ha vilka bestämmelser de vill i princip.
 
Nej, det handlar just om estetiskt sammanhållning. Min lägenhet är mot en stor gata och BRF har bestämt att alla balkonger ska se likadana ut. Färg osv. Och att sätta upp en bur (inget borrande det är verboten) kommer att få den att stå ut. Konstigt nog har man bättre rättighet som hyresgäst än om han har en BR. En hyresvärd kan inte neka en HG att sätta upp kattnät. HSB har hjälpt att driva den frågan. En BRF kan ha vilka bestämmelser de vill i princip.
Vad tradigt, jag frågade faktiskt innan jag flyttade in, just för att jag ville kunna låta mina katter gå ut till balkongen. Så länge man meddelar så är det inga problem i min förening. :up:
 
Nej, det handlar just om estetiskt sammanhållning. Min lägenhet är mot en stor gata och BRF har bestämt att alla balkonger ska se likadana ut. Färg osv. Och att sätta upp en bur (inget borrande det är verboten) kommer att få den att stå ut. Konstigt nog har man bättre rättighet som hyresgäst än om han har en BR. En hyresvärd kan inte neka en HG att sätta upp kattnät. HSB har hjälpt att driva den frågan. En BRF kan ha vilka bestämmelser de vill i princip.
Nja. Sedan jag hade kattnät har min HV gått ut med att vi inte får borra i betongen. Det låter inte troligt att jag skulle vinna ett sådant mål, om jag ville ha nät igen och förankra det i väggen. Läser gärna mer om det om du har länk.
 
Nja. Sedan jag hade kattnät har min HV gått ut med att vi inte får borra i betongen. Det låter inte troligt att jag skulle vinna ett sådant mål, om jag ville ha nät igen och förankra det i väggen. Läser gärna mer om det om du har länk.

Nej att borra i fasaden får du inte som HG, men du får sätta upp kattnät. Många bygger en slags bur/ram som man fäster nätet i.

26554


Och säkrar den delen närmast fasaden mot räcket.

balken.jpg


Trixie har tom en slags färdig teleskåpstång du skruvar fast i räcket, men jag skulle nog inte lita riktigt på den. Känns lite ostadigt.

b800.jpg


3578_katzennetzmauerklemme_06_2011_9.jpg

Men jag får inte göra något liknande för min BRF :meh:

Edit: En del kattägare lägger också trätrall som de skruvar fast ramen i för ytterligare stabilitet.
 
@MJLee Ja, att en bur är en bra lösning vet jag förstås. Men det jag undrade över var En hyresvärd kan inte neka en HG att sätta upp kattnät.

Det var det jag ville läsa mer om och det har ju inget med burlösningen att göra.
 
@MJLee Ja, att en bur är en bra lösning vet jag förstås. Men det jag undrade över var En hyresvärd kan inte neka en HG att sätta upp kattnät.

Det var det jag ville läsa mer om och det har ju inget med burlösningen att göra.

https://www.hyresgastforeningen.se/...far-jag-satta-upp-ett-kattnat-pa-min-balkong/ Det var en på ett kattforum jag hänger på som drev just den frågan med hjälp av HSB. Tyvärr ryker trådarna där när de inte uppdateras, men jag vet att den personen fick rätt gentemot sin hyresvärd (eller BRF som det gällde i det fallet. http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=228245&p=4970557&hilit=kattnät#p4970557 Jag vet att även hyresgäster har drivit det till TR via Hyresnämnden och fått rätt, och att HSB hjälpt till att medla, men har tyvärr inte domarna. Tror inte att de överklagats så praxis i hovrätt finns nog inte. Kolla med HSB så kan de säkert ge bättre info.

Eftersom Jordbrukslagstiftningen säger att en balkong 5 m över marken eller mer måste vara nätad så har väl det varit en del av argumentet, dvs får en HV förbjuda en HG att inte följa rådande lagstiftning och bryta mot lagen.
 
https://www.hyresgastforeningen.se/...far-jag-satta-upp-ett-kattnat-pa-min-balkong/ Det var en på ett kattforum jag hänger på som drev just den frågan med hjälp av HSB. Tyvärr ryker trådarna där när de inte uppdateras, men jag vet att den personen fick rätt gentemot sin hyresvärd (eller BRF som det gällde i det fallet. http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=228245&p=4970557&hilit=kattnät#p4970557 Jag vet att även hyresgäster har drivit det till TR via Hyresnämnden och fått rätt, och att HSB hjälpt till att medla, men har tyvärr inte domarna. Tror inte att de överklagats så praxis i hovrätt finns nog inte. Kolla med HSB så kan de säkert ge bättre info.

Eftersom Jordbrukslagstiftningen säger att en balkong 5 m över marken eller mer måste vara nätad så har väl det varit en del av argumentet, dvs får en HV förbjuda en HG att inte följa rådande lagstiftning och bryta mot lagen.
Ja i den första länken handlar det ju om det givna: ”Så länge du inte gör någon åverkan på balkongen eller fasaden (det vill säga borrar hål eller liknande) och det ser snyggt och prydligt ut, kan inte hyresvärden neka dig att sätta upp ett kattnät.” - alltså att man inte får göra åverkan på fasaden. Gör man inte det så går det bra.

I andra länken är det en BRF som hade synpunkter på estetiken men godkände ett annat nät.

Jordbruksverkets föreskrifter om att balkong 5 m över marken måste vara nätad har jag alltid betraktat som tandlös - eftersom de säger att katt inte får lämnas utan tillsyn på en onätad balkong. Då säger naturligtvis Puckad Kattägare Men jag satt på balkongen och hade koll, han lyckades hoppa ändå.
 
Ja i den första länken handlar det ju om det givna: ”Så länge du inte gör någon åverkan på balkongen eller fasaden (det vill säga borrar hål eller liknande) och det ser snyggt och prydligt ut, kan inte hyresvärden neka dig att sätta upp ett kattnät.” - alltså att man inte får göra åverkan på fasaden. Gör man inte det så går det bra.

I andra länken är det en BRF som hade synpunkter på estetiken men godkände ett annat nät.

Jordbruksverkets föreskrifter om att balkong 5 m över marken måste vara nätad har jag alltid betraktat som tandlös - eftersom de säger att katt inte får lämnas utan tillsyn på en onätad balkong. Då säger naturligtvis Puckad Kattägare Men jag satt på balkongen och hade koll, han lyckades hoppa ändå.

Jag har som sagt inte helkoll men vet bara att TR/Hyresnämnden har dömt till HG fördel. Men som sagt HSB sitter säkert på betydligt bättre detaljinfo och de skulle knappast skriva det på sin hemsida så självklart om de inte har på fötterna tror jag.

Jag har inte orkat ta hela konflikten med min BRF eftersom det är en lång process att driva det.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp